Er du den eneste, der bare ikke føler, at alt det her med Content Marketing bare funker? Nej. Nej. Nej. Det kan jeg garantere dig for, at du ikke er.
Første skridt er selvfølgelig helt konkret at begynde at bedrive Content Marketing ved for eksempel at begynde at udgive blogindlæg med værdifuldt indhold, der positionerer dig på markedet. Jeg har arbejdet med en bunke virksomheder, der har været i gang med at lægge indhold ud på deres website i form af blogindlæg i et par år. Virkelig gode og brugbare blogindlæg. Og for langt de fleste af disse virksomheder er deres ROI (Retur On Investment) begyndt at vise sig.
Det er nemlig altid og uden undtagelse en langsigtet strategi at arbejde med Content Marketing.
Når resultatet udebliver, skal du ændre kurs
Men udebliver resultatet, er det vigtigt at rette ind og ændre strategi.
Alt andet ville være tåbeligt.
Den anden dag så jeg et opslag i en af de mange Facebook-grupper for bloggere, jeg er med i. Det var fra en virksomhedsejer med flere ansatte og relativt godt gang i biksen. Han skrev følgende:
“[…..] I have had a blog for three years as of next month. My stats are weak and only have about 3 followers. I would have quit long ago but am not really a quitter. I’m overwhelmed by the fact I only have so much time to run a business and write my own blog.[……] it is not bringing me new leads or potential clients”
Han havde altså blogget i tre år, uden at nogen læste blogindlæggene. Tal om stædighed. Men dit indhold vokser altså bare ikke ind i himlen, hvis du ingen læsere har. Du kan have lavet det mest eksemplariske blogindlæg, men det er nada værd, hvis du ikke følger det ud til dine læsere.
Når jeg rådgiver og arbejder sammen med mine kunder, gentager jeg ret ofte mig selv med følgende mantra (i håb om at kunden messer det hver dag ved tastaturet):
Dit blogindlæg og din indholdsstrategi kan altså være nok så gode. De kan være pissegode og alligevel ramme gulvet med et smæld. Og det gør altså naller.
Og så er det på tide at ændre kurs.
Heldigvis kan du rette op og ændre kurs. Med stor effekt.
Se nu bare her.
Brug din mailliste i stedet for at gemme den til senere… (som i aldrig)
Næsten umiddelbart efter at jeg havde siddet og læst opslaget ovenover i en Facebook-gruppe, tikkede der en mail ind i min indbakke. Sådan en mail, jeg blev glad for. En mail, jeg rent faktisk havde ventet på at modtage. Og fik.
Denne gang var mailen lidt mere end almindeligt nyttig.
Mailen linkede til et nyt blogindlæg.
Blogindlægget beskrev, hvordan vi skal betrage vores blogindlæg som elektromagneter (og ikke den gængse passive tilgang, hvor blogindlæg og markedsføring bliver kaldt magnetiske i sig selv). En elektromagnet har brug strøm for at virke magnetisk. Når du deler dit blogindlæg, sætter du strøm på elektromagneten og får den til at virke.
Stor vinker-vinker til Ørsted her fra Tommerup Stationsby anno 2015.
I blogindlægget forklarer forfatteren blandt andet, at selvom du selvfølgelig kan få trafik til dit blogindlæg ved at søgemaskineoptimere det og på den måde være synlig på Google, så vil et blogindlæg uden promovering ikke blive læst af selv dine mest trofaste læsere. De bruger ikke tid på at kigge ind på alle deres favoritblogs for at se, om der er nye blogindlæg.
Derfor skal du servicere dine læsere med en mail. En mail, hvor du serverer dit indhold på et sølvfad, hver gang der er nyt. Sådan at dit arbejde med dit indhold kommer til sin ret og bliver læst (husk mit mantra: Dine ord er ingenting værd, hvis ingen læser dem). Tjek hele blogindlægget fra Edgar ud her, når du får tid – der bliver virkelig gået i dybden.
Sådan sikrer jeg mig, at mit indhold bliver læst – og se mor, det virker
Næhh… jeg er ikke perfekt. Og det er min markedsføring heller ikke altid. Til tider lidt kikset, lidt som jeg selv er det.
Men der er noget, jeg har set virke før.
Og det virker stadig.
Det er min ugentlige mail til min mailliste. Dengang jeg drev Momsmor-brandet, sendte jeg et nyhedsbrev ud hver evig eneste fredag (testede andre ugedage, fredag var bedst for mine momsmødre) i tæt på 3 år med et link til ugens blogindlæg eller videoblog.
Spaden Vibeke undskylder…
Ja, undskyld. Men jeg fik ikke taget et screendump af min statistik på Google Analytics. Beklager. Men efter en ordentlig omgang løben mig selv i gang er jeg nu begyndt at maile ud hver mandag med links til mit indhold. På et sølvfad og som en service. Det virker.

Mine mandagsmails giver altid et peak på Google Analytics
På den måde sikrer jeg mig, at ingen af mine læsere behøver at gøre andet end at følge med på mit nyhedsbrev. Jeg sørger for, at mit indhold ikke er skrevet forgæves, og at min Content Marketing får min virksomhed til at vokse tættere på himlen. Fordi mit indhold ligger i indbakken som Hjem-is-bilen svinger forbi med lasten fuld af is, når mine børn har allermest brug for is. Win-win for begge parter (altså Hjem-is og mine børn).
Brug for hjælp til at komme i gang med Content Marketing i din virksomhed?
Jeg er klar til at hjælpe og kan sørge for det hele…. fra ide til færdigskrevet blogindlæg, der er udgivet og delt på de sociale medier og mailliste, hvis du har behov for det. Læs mere om, hvordan du kan få hjælp af os lige her.
Vil du læse mere om Content Marketing, så tjek disse blogindlæg ud:
Succesfuld content marketing og om hvorfor kyllinger og tøsedrenge aldrig kommer til at mestre det
Prioritering og planlægning er nøglen til succes, og derfor er en Editorial Calendar vigtig [link til skabelon]
[Infografik] Inspiration til at kickstarte din ideforladte hjerne, når du skal producere indhold til din blog