Brug for hjælp? Start her
  • Skip to primary navigation
  • Skip to content
  • Skip to primary sidebar

Bureau by Storm

Få hjælp til at sælge mere online med dine ord.

  • BLOG
  • FÅ HJÆLP
  • UDTALELSER
  • GUIDE: DE 7 SIDER
  • OM
  • KONTAKT
Du er her: Forside / Webdesign, brugervenlighed og layout / Sådan får du styr på det juridiske på dit website og overholder de gældende love for online markedsføring

Sådan får du styr på det juridiske på dit website og overholder de gældende love for online markedsføring

Skrevet af Vibeke Storm-Frandsen den 25.02.2015


OBS: Dette er et ældre blogindlæg, der ikke er blevet opdateret siden februar 2015. Vær derfor opmærksom på, at der er kommet flere love og reguleringer til, blandt andet Persondataforordningen den 25. maj 2018 – dette er ikke beskrevet i dette blogindlæg.


Det er skide let at starte en virksomhed.

At rekvirere et momsnummer.

Og at banke en hurtig hjemmeside op i fx WordPress.

Det er ikke sikkert, at det vil blive kønt. Nogle får det endda til at se frastødende ud. Mens andre snor sig igennem den formelle lovjungle som en hugorm en sommerdag på den jyske hede.

I dette blogindlæg vil jeg sammen med dig gennemgå de mange områder, som du skal være opmærksom på som ejer af et website.

Du skal læse det.

Du skal tage noter.

Jeg har lavet et godt forarbejde og researchet på denne del. Fulgt med i ombudsmandens afgørelser og retningslinjer på området. Men husk at sætte dig godt ind i reglerne selv og eventuelt konsultere en ekspert, hvis du er i tvivl.

Nederst i blogindlægget har jeg placeret en række gode links til love og bestemmelser.

regler for websites bureau by storm

#1: Oplysninger om din virksomhed

 
Den her er en no brainer…
…og så alligevel ikke.

For come nu helt ærligt on, hvor er der mange, der ikke overholder denne del.

Dit website skal (og her er ingen fortolkning eller smutvej udenom. DEN SKAL) indeholde tydelig information om:

1. Virksomhedens fulde navn
Så hvis du har registreret din virksomhed som Mega Trust Doom Services hos Erhvervstyrelsen, så skriver du det. Oki?

 

2. Adressen på din virksomhed
Vi er da ligeglade, om du bor i Vorupør eller Gladsaxe. Det lover jeg. Men vi bliver mistænkelige, hvis du ikke vil fortælle det.

 

3. Din virksomheds e-mailadresse
Også selvom du endnu ikke har fået lavet dig en professionel e-mailadresse. Men det kunne være, at nu var tiden til det? Det er ikke nok med en kontaktformular.

 

4. Dit momsnummer
Udover at det er et lovkrav, så er det også med til at vise, du er seriøs.

 

Action:

Disse fire informationer kan du med fordel placere nede i bunden af dit website og/eller på din kontaktside. Det skal fremgå tydeligt. Det vil sige, at du ikke må gemme den på en obskur underside, som kun Sherlock Holmes og Lassie kan finde frem til.

Udover dette skal du også sørge for at informere præcist om bl.a.:

  • Priser (hvis du har priser på dit website) – med nøjagtig information om evt. leveringsomkostninger, moms eller andre gebyrer
  • Forretningsbetingelser/handelsbetingelser (der gælder særlige omstændige regler for handel med private og salg af digitale produkter)
  • Oplysning om evt. mærkningsordninger

 

#2: Cookies

 
Der er ingen vej uden om.

Ingen smutvej.

Had det, eller lad være. Jeg er ok med cookielovgivningen. Det er alle de andre pop-ups og forstyrrelser, der generer mit brugervenlighedshjerte rundt omkring på nettet

Du skal gøre besøgende på dit website opmærksomme på, at dit website bruger cookies, og det skal være op til den besøgende at acceptere dette eller ej.

Mange vælger et gratis plugin til WordPress, men vær opmærksom på, at langt fra alle løsninger (gratis eller betalt) overholder lovgivningen.

Du kan læse mit blogindlæg her om, hvad cookies er for en størrelse, og hvordan du overholder cookieloven.

 Action:

 
Installer en cookieservice på dit website. Jeg anbefaler Cookiebot (og jeg får ingen procenter)

 

#3: Dobbelt opt-in

Tilmelding til dit nyhedsbrev handler i lige så høj grad om dine indstillinger i dit nyhedsbrevssystem, som det handler om indstillingerne på dit website. Men da tilmeldingen til dit nyhedsbrev starter på dit website, har jeg taget dette med i denne oversigt.

En onlinehaj som dig kender slagets gang, når du tilmelder dig et nyhedsbrev. Du indtaster din e-mailadresse og evt. dit navn i et felt og klikker på en knap med varierende tilmeldingsfraser a la “ja tak”. Herefter modtager du en e-mail i din indbakke (spam, hvis du har et hidsigt spamfilter), hvor du skal bekræfte din tilmelding til det pågældende nyhedsbrev. Dette er et dobbelt opt-in. Og mindre kan ikke gøre det.

Ifølge markedsføringslovens §6 skal du have et aktivt samtykke, før du udsender markedsføring via e-mail eller sms.

Hvis verden var et rent sted….

….med engle, der sad på skuldrene af enhver internetbruger (gad vide, om der gør det?), så ville dobbelt opt-in ikke være nødvendigt.

Men alle og enhver kan indtaste din e-mailadresse i et hvilket som helst felt og klikke på “ja tak”. Så for at være sikker på, at ejeren af den tilmeldte e-mailadresse også selv har tilmeldt sig, anbefaler Ombudsmanden det såkaldte dobbelt opt-in.

Det var ikke nødvendigt, vel? Det ville vi have brugt alligevel.

Action:

 
Langt de fleste e-mailsystemer, som fx MailChimp, har denne dobbelt opt-in funktion indbygget, og det er ingen sag at sætte det op. Og hvorfor ikke bruge denne proces (altså tilmeldingsprocessen) til at brande dig selv undervejs?

 

#4: Information om affiliate links

 
Se. Nu bliver det interessant.

Og lige præcis her, kan du selv opleve at blive taget ved næsen.

Det er langt fra alle (især professionelle bloggere….kan I så stramme balderne), der overholder dette.  Men lov mig at holde dig på dydens sti som virksomhedsejer, hvis du bevæger dig ind i (eller allerede har entreret) affiliate markedsføring.

Hvad er affiliate markedsføring? Jo. Af og til kan du se selvstændige og professionelle bloggere, der anbefaler online kurser, e-bøger, produkter osv. Og når du køber, modtager de en procentdel af beløbet for deres anbefaling. Det kaldes affiliate markedsføring. Du kan også sagtens arbejde med affiliate markedsføring.

Det kan være en god forretning.

Gjort på den rigtige måde.

I markedsføringslovens §4 står der, at “en reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes“. (Link til markedsføringsloven nederst i dette blogindlæg). Det betyder, at du i forbindelse med udsendelse af din affiliate markedsføring skal gøre opmærksom på, at der er tale om en affiliateaftale eller et affiliate link.

Ingen stakkels sjæl må være i tvivl.

Action:

 
Gennemgå dit website for affiliatelinks og tilføj en tekst, der gør læseren opmærksom på, at der er tale om et affiliatelink (det kan sagtens gøres på den smarte og troværdige måde).

 

Rettigheder til indholdet

 
Fristelserne står på ræd og række derude.

Internettet lokker med dets lovløse facade.

Men selvom internettet i sin natur synes anarkistisk, så er der vedtaget regler word wide, min ven. Og de kan samles under et ord: rettigheder.

Du må og skal have rettighederne til alt dit indhold på dit website. Det gælder de ord, der står skrevet. Det gælder den grafik, du bruger. Og det gælder de billeder, du har lagt op på dit funklende website.

Ej det. Eller fjern det.

Jeg hører ofte, at det kan være tissesvært (meget få bruger måske det ord) at finde ud af helt nøjagtigt, om man må bruge et billede eller ej på sit website.

Men så brug min tommelfingerregel: i udgangspunktet må du ikke, medmindre du har købt rettighederne til at bruge det, som du vil.

Hvis du er i tvivl, så stop dig selv.

Du går jo heller ikke ud af en butik med en pose sesamfrø og er i tvivl om, hvorvidt det er din. Brug sesamfrøeksemplet, næste gang du er i tvivl. Godt så.

Men der findes selvfølgelig gratis databaser med billeder til kommercielt brug. Men husk at læse deres licenser grundigt igennem.

Her er tre gratis steder, hvor jeg henter billeder med rettigheder til kommercielt brug:

  1. Death to the stuck photo
  2. picjumbo
  3. Unsplash

 

Action:

 
Gennemgå dit websites indhold. Du ved selv, hvor du har kopieret tekst. Du ved selv, hvor du har “lånt” billeder. Levér det lånte indhold tilbage og lav/køb dit eget.

 

Det kan sagtens lade sig gøre

 
Tak for at læse med så langt.

Som du kan læse i dette blogindlæg, er der mange regler og love, du skal overholde som websiteejer. Nogle bliver skræmt fra vid og sans, mens andre ikke bliver skræmt nok. BØØØH.

De skal overholdes, disse regler, og det kan sagtens lade sig gøre.

Du er velkommen til at tage kontakt til mig, hvis du har brug for en gennemgang af dit website og rådgivning om, hvordan du får styr på det hele, og hvorfor ikke gøre det på den lækre måde? Det kræver sjældent meget, men er ufatteligt vigtigt.

 

Links:

 
Markedsføringsloven
Købeloven
Aftaleloven
Forbrugeraftaleloven
Cookiebekendtgørelsen
Cookiebot

Opdateret sidst den 02.01.2019

Previous Post: « 15 inspirerende citater om design og designarkitektur
Next Post: 7 inspirerende bøger jeg anbefaler og selv vender tilbage til jævnligt »

Primary Sidebar

Søg på siden

 

Senest på bloggen

  • 7 grunde til, at din virksomhed bør have en blog og skrive jævnligt, selvom der aldrig er noget nyt at skrive om
  • Sælg mere i din næste salgskampagne ved at gøde din mailliste allerede i dag
  • Om vigtigheden af at læse korrektur på dine tekster + 7 fejl, der får dig til at se dummere ud, end du er

 

Populære blogindlæg

  • 8 elementer dit blogindlæg bør indeholde for at gøre dine læsere trygge og tilfredse
  • Sådan kommer du igennem din skriveblokade selvom du er et håbløst tilfælde
  • Smiley til verden, og verden smileyer til dig
  • Formuleringer til dine fakturaer, der gør det lige så lækkert at modtage dem som at bestille en is ved skovsøen den første sommerdag
  • 15 inspirerende citater om design og designarkitektur
  • Hvorfor storytelling stadig virker, selvom metoden er slidt
  • Derfor har du brug for knivskarpe underoverskrifter, der guider din læser gelinde gennem din tekst [+ en håndsrækning til at skrive dem]

 

Hvad vi skriver om

  • Content marketing
  • Infografikker
  • Markedsføringsstrategi
  • Personlig branding
  • Planlægning
  • Tekstforfatterens tips
  • Vibekes inspirationslister
  • Webdesign, brugervenlighed og layout

Copyright 2018
Bureau by Storm | Lilleskovvej 8| 5690 Tommerup| CVR: 33235542 | Tel: 51702265 | vibeke@bureaubystorm.dk
Forretningsbetingelser | Mailpolitik | Privatlivs- og cookiepolitik | Kontakt