• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Bureau by Storm

Få hjælp til at sælge mere online med dine ord.

  • Få hjælp
  • KUNDER
  • BLOG
  • OM
  • Kontakt
Du er her: Forside / Indhold til LinkedIn / LinkedIn-opslag, -indlæg eller statusopdatering? Kært barn har mange navne. Her får du vores gode råd til, hvordan du sikrer dig godt content på LinkedIn

LinkedIn-opslag, -indlæg eller statusopdatering? Kært barn har mange navne. Her får du vores gode råd til, hvordan du sikrer dig godt content på LinkedIn

Skrevet af Bureau by Storm den 06.01.2020

LinkedIn opslag profil

Inden vi går i gang. Så lad os lige slå en ting fast. Vi har ikke en kæmpe stor profil på LinkedIn. Men den virker alligevel. Hvorfor? Fordi godt indhold altid virker. Derfor vil vi heller ikke smide om os med algoritmer og sige til dig, at så længe du poster kl. 9:23 onsdag formiddag, så skal det hele nok spille max. For det tror vi ikke på – det er i hvert fald ikke sådan, vi driver forretning – eller administrerer bureauets markedsføring på LinkedIn. Men det ændrer ikke på, at der er nogle knapper, du kan skrue på – men altså først, når du har sikret dig, at det, du sender ud, er kvalitetsindhold, som du ved, dine følgere vil sætte pris på.
 

Godt content trumfer alverdens algoritmer. Hver gang

Vi fokuserer på godt content. “Surprise”, fristes man til at sige. Det gør vi jo altid. Men i det her blogindlæg vil vi dele vores erfaringer omkring, hvad der virker for os på vores LinkedIn – med dig – så du måske selv kan have nytte af de erfaringer, vi har gjort os. Og så har det da også vist sig – efter at algoritme-støvet har lagt sig – at det gode indhold er altafgørende. For uanset, hvor meget vi pleaser algoritmen, ja, så er det ligemeget, hvis det indhold, vi sender ud ikke er kvalitet og relevant for læseren.
 

I blogindlægget her vil vi blandt andet fortælle dig, …

  • hvordan du får den der gode idé, som er skidegodt indhold – og som skaber værdi for dine læsere (og potentielle kunder).
  • hvilke emner vi har bedst erfaring med at poste på LinkedIn.
  • hvordan du sikrer dig, at dit netværk ikke bare scroller videre, men rent faktisk tager dit indhold ind, bruger det og handler på det.
  •  

    Hvad er det egentlig de sociale medier kan?

    Men først en indledende snak om de der sociale medier. For dem er du død og kritte nødt til at tage stilling til. For det er altså dér, det sner. Især på LinkedIn handler det om netværk. Men ikke bare om at kende alle – og alle de rigtige. Men om at kende dem, der engagerer sig. For det har dine opslag på LinkedIn brug for. Ellers ligger de bare der, som en død sild på land og spræller – uden at nogen rigtig lægger mærke til det – eller dig. Det er ikke meningen. For nu har du jo brugt tid på at lave opdateringen – og du har besluttet dig for, at det, du vil sige, er vedkommende og relevant for din læser. Derfor skal du sørge for, at personen lytter, når du taler.
     

    Svært ved at finde på noget at skrive om på LinkedIn? Vi har 3 forslag til, hvad du kan skrive på LinkedIn for at markedsføre dig på en professionel og unik måde. Få vores LinkedIn-guide her.

     

    Sørg for, at dine opslag er aktuelle. Tag din læser med i øjeblikket

    Hvis du følger med på vores LinkedIn, har du måske lagt mærke til, at vi har ændret kurs det sidste halve år. Vi har nemlig fundet noget, som vores kontakter på LinkedIn elsker. Begivenheder. Fejringer. Skulderklap. Og det skal helst ske lige i momentet. Så din læser føler, at han eller hun er med dig og bliver inddraget i noget, der sker lige nu og her. Så når vi har et jubilæum, et foredrag eller noget helt tredje, så ryger det på LinkedIn. Med det vons.

    Og LinkedIn belønner det. Fordi læseren belønner det med likes og kommentarer. Fordi der rent faktisk er noget, han eller hun kan reagere på. Det kan personen ikke, hvis du desperat prøver at sælge noget (eller jo, men kun i det tilfælde, at han eller hun vil købe). Din læser vil meget hellere være med til at sige “Godt gået!” eller “Wauw, det lyder spændende! Fortæl mig mere.” På den måde er Linkedin faktisk et mere personligt og socialt medie, end de fleste måske er klar over. Se bare på det her opslag, som er et af dem, der har klaret sig allerbedst på vores LinkedIn-profil:
     
     
    linkedin opslag profil
     
    Opslaget har fået næsten 1600 visninger (selvom vores antal følgere ikke engang er en tiendedel af det). Vores teori er, at LinkedIn elsker virtuelle skulderklap. Desuden har vi erfaret, at jo hurtigere der bliver reageret på et opslag, jo hurtigere opfatter LinkedIn opslaget som vigtigt og relevant – lig med jo flere bliver eksponeret for opslaget i deres feed – lig med endnu flere, der dermed får muligheden for at reagere på opslaget. Derfor siger vi heller ikke, at tidspunktet for, hvornår du poster er helt ligegyldigt. Det betyder bare ikke mere end selve indholdet. Men derfor kan du jo godt overveje, hvornår dine følgere mon har tid til at være på LinkedIn – og dermed tid til at like, kommentere og så videre.
     

    Svært ved at finde på noget at skrive om på LinkedIn? Vi har 3 forslag til, hvad du kan skrive på LinkedIn for at markedsføre dig på en professionel og unik måde. Få vores LinkedIn-guide her.

     

    Du skal drive forretning. Men pas på med at agere Sælger Helge, så du skræmmer dine potentielle kunder væk

    Du må aldrig give din læser følelsen af, at han eller hun er kommet til at tage telefonen, når der er en telefonsælger i den anden ende. Læseren skal forelske sig i dig. I skal skabe en relation sammen. Hvor du giver ligeså meget, som du får (læs: sælger).

    Derfor duer det ikke, hvis du deler ud af din viden og erfaring, men hver gang lige kommer med et indskudt: “Kom og køb.” Din læser gennemskuer dig hurtigere, end du tror, og så stopper han eller hun med at belønne dit ellers gode indhold. Fordi din læser kan mærke, du har en skjult dagsorden.

    Det betyder ikke, at du ikke må fortælle din læser, hvordan du kan hjælpe ham eller hende. Men gør det på en måde, der ikke virker anmassende. Vis i stedet, at du ægte bare gerne vil hjælpe. Hvilket jo også er det, du vil. Så skal salget nok komme. Naturligt.
     

    Har du og dine kollegaer brug for hjælp til at få skovlen under jeres markedsføring på LinkedIn? Så læs mere om muligheden for en LinkedIn workshop med Vibeke ved roret her.

     

    Brug din ekspertviden

    Lige på det her punkt skiller LinkedIn sig faktisk ud fra de andre sociale medier (for eksempel Facebook og Instagram). I hvert fald i vores forretning. For på Instagram eller Facebook kan du i højere grad være personlig (misforstå os ikke, dit sprog skal altid udstråle essensen af dig) – men på LinkedIn er det endnu vigtigere, at du italesætter din rolle som ekspert på netop dit område.

    Derfor er din læser også ekspert. Og derfor skal du ikke nødvendigvis tale til din læser på LinkedIn, som du ville tale til potentielle kunder. For så rammer du måske skævt. Det gør du i hvert fald, hvis din ideelle kunde slet ikke befinder sig på LinkedIn. For så står du bare der og råber ud i et tomt lokale. Det er både spild af din tid, men det er også ærgerligt, fordi din potentielle kunde aldrig kommer til at lære dig at kende. Til at lære, hvad du kan hjælpe dem med. Derfor skal du bare vide, at nogle gange taler du til nogen, der kender nogen, som måske har brug for dig. Det skal dit sprog udstråle.
     

    Der er altid indhold i dig. Men derfor skader det ikke at gemme lidt til smallere tider

    Vi kan alle sammen blive af ramt af skriveblokade. Eller kreativ krise, som vi kalder det her i bureauet. Også professionelle tekstforfattere (selvom de prøver at få dig til at tro andet). Den kreative krise i sig selv er ufarlig. Så længe den ikke afholder dig fra at sende indhold ud.

    Du kan sagtens undgå situationen, hvor du står med håret i postkassen og tænker: “Hvad dælen skal jeg skrive? Jeg har intet på hjerte.” Det tror vi nu, altid du har. Sommetider kræver det bare lidt ekstra arbejde at finde det frem. Måske har du ikke tid til at vente på inspirationen rammer. Måske har du ikke tid til at gøre en helt masse for, at den gør. Så kan du faktisk planlægge dig ud af det.

    Helt konkret gør vi her i bureauet det, at når der sker noget – stort eller småt. Ja, så skribler vi to linjer ned om det og tager et fedt billede. Måske får vi brug for det, måske ikke. Hvis det giver mening, bruger vi det som sagt i øjeblikket, hvor det sker. Men hvis ikke, er det altid godt at have lidt på lager til senere.

    Du kan læse om, hvordan du planlægger opslag på LinkedIn her.
     

    Svært ved at finde på noget at skrive om på LinkedIn? Vi har 3 forslag til, hvad du kan skrive på LinkedIn for at markedsføre dig på en professionel og unik måde. Få vores LinkedIn-guide her.

     

    Brug LinkedIn til at skabe aktivitet på dit website med links

    Den her er lidt dobbeltsidet. For LinkedIn er ikke altid glad for opslag med eksterne links. Når det er sagt, så er LinkedIn en unik platform til at gøre din læser opmærksom på, hvad personen kan finde inde på dit website og til at få ham eller hende derover.

    Tag for eksempel det her blogindlæg. Det er primært blevet markedsført på LinkedIn (vi har selvfølgelig også lagt det på Instagram og Facebook) – men det vigtigste sted var LinkedIn. Fordi der på LinkedIn er lige præcis de mennesker, som vi gerne vil arbejde sammen med. De mennesker, der kunne have gavn af at læse det indhold, vi sender ud. Det kræver, at læseren hopper over på hjemmesiden – for eksempel for at læse et blogindlæg om, hvad han eller hun selv skal skrive på LinkedIn. Derfor kan et link til dit website være en god idé – når det giver mening, og når du rent faktisk kan give din læser en grund til at hoppe ind og læse videre.

    Vores anbefaling er, at hvis du har brug for at linke i et opslag, så gør det – og gør det med det samme. I længere tid har der verseret en del tricks med råd om at linke i kommentarfeltet eller tilføje linket efterfølgende. Men undersøgelser viser altså, at det vil have en endnu mere negativ påvirkning på opslagets reach.
     

    LinkedIn tekst er vejen frem, hvis du vil nå langt ud – men video- og billeder kan også noget

    Det her er faktisk noget, vi lige har afprøvet IRL. Vi læste i denne artikel skrevet af Scott Ayres fra Agorapulse, at opslag med kun tekst skulle kunne nå længere ud end opslag med tilhørende video eller billeder. Det virker kontraintuivt for de fleste, men desuagtet en konklusion baseret på et validt datagrundlag. Vi blev nødt til at teste det af. Nu er der jo ikke tale om noget gennemtestet forsøg hos os – kun erfaringer. Men lad os alligevel komme med et konkret eksempel på et af vores opslag kun bestående af tekst versus opslag med videoklip:
     
     
    linkedin profil opslag
     
    Selvom opslaget kun har fået 14 reaktioner, og selvom vi på daværende tidspunkt kun havde lidt over 100 følgere, er der alligevel næsten 700, der har set opslaget. Til sammenligning kan vi se, at vores opslag med små videoer ikke når lige så langt ud. Her er et eksempel:
     
     
    linkedin profil opslag
     
    Pointen i det her afsnit er ikke, at du nu skal stoppe helt med at bruge videoer og billeder. For det kan også noget. Men pointen er nærmere, at du ikke skal være bange for de rene tekstopslag. Du skal ikke vedhæfte et billede bare for at gøre det. Fordi du tror, billeder = større reach. Du skal gøre det, når det giver mening, og når du synes, det bidrager med noget til det, du vil kommunikere.
     
    Så pointen er: Du kan sagtens sige det, du vil, udelukkende ved hjælp af dine ord og stadig nå ud til mange modtagere. Og hvis du har brug for billeder og video, så brug det. Det handler nærmere om, at du fra opslag til opslag tager stilling til, hvad der giver mening – og hvad der skal til, for at dit budskab kommer tydeligt igennem.
     

    Har du mødt Candit? Vi hjalp Candit med at sende stærkt indhold ud på LinkedIn uge efter uge. Læs om samarbejdet med Candit her.

     
    Uanset hvad du skriver om, så er det en rigtig god idé at planlægge dit indhold, så du altid har noget i pipeline. Læs mere i blogindlægget “Kan man planlægge opslag på LinkedIn?” her.
     

    Hvad med de der hashtags og emojis?

    Hashtags ka’ noget. På LinkedIn kan de skabe fællesskaber – og derfor er de også geniale at bruge, når du gerne vil sikre dig, at de helt rigtige mennesker ser dine opslag. Men brug dem med omtanke. For undersøgelser viser faktisk, at less is more. Derfor er anbefalingen, at du bruger mellem 3 og 5 hashtags (og så skal de selvfølgelig være relevante for dit opslag – sådan at de mennesker, som rent faktisk ser opslaget som følge af hashtaggene, også finder opslaget relevant og belønner med likes, kommentarer og delinger.

    Først og fremmest skal hashtaggene passe til dig – men særligt din branche. De giver ingenting, hvis de bare er fyld. De skal give mening og have værdi. Derfor giver det heller ikke mening at tagge din virksomhedsnavn. Fordi hashtaggene skaber trafik ved dem, som følger de hashtags, du bruger. Vi kan godt afsløre, at #bureaubystorm ikke skaber vanvittigt meget trafik. Det gør #onlinemarketing og #kommunikation derimod. Så brug hashtaggene, når de giver mening, og når de skaber værdi for din forretning. De skal ligesom billederne og videoerne ikke bare være der for at være der. De skal have en opgave. Præcis ligesom dine ord.

    Dermed ikke sagt, at du ikke må være kreativ og lave dit eget hashtag. I nogle tilfælde kan det faktisk give rigtig god mening – især hvis du er i proces med at opbygge en form for community.

    Selvom det godt kan føles sådan nogle gange, så er emojis altså ikke forbudt på LinkedIn. Men. Brug dem med omtanke. Præcis ligesom du gør på dine andre sociale medier. Og pas på med at overdo it. Det kan faktisk have en negativ indvirkning på dit reach, hvis du bruger 10 eller flere emojis i ét post. Men udover det; giv den gas. Emojis kan både skabe blikfang og stemning, og af den grund har de helt sikkert også deres berettigelse på LinkedIn.

    Emojis på LinkedIn var blandt andet noget af det, vi hjalp virksomheden Retio med. Læs, hvad Retio siger om samarbejdet her.

     

    “Se mere”-klik skaber involverede læser og mere trafik

    I juni 2021 ændrede LinkedIn det maksimale antal af tegn fra 1300 tegn til 3000 tegn. Vi anbefaler dog, at du til en start stadig holder dig inden for rammen af de 1300 tegn. Undersøgelser viser desuden, at den ideelle længde på et LinkedIn opslag er 1200 og 2000 (så det der med at lange tekster er et no go passer altså ikke helt, hvis vi skal tro statistikkerne). Så. Du har de her tegn at gøre godt med. Brug dem. Tag ordet. Og glem alle dem, der nogensinde har sagt til dig, at lange tekster er et no go. Det passer simpelthen ikke. Det har vi i hvert fald aldrig oplevet. Lange dårlige tekster virker derimod aldrig. Men det samme gør sig altså gældende for dårlige korte tekster.

    Derfor anbefaler vi altid, at du træder frem på scenen i spotlyset. Vi ved godt, det kan føles grænseoverskridende. Det gør det i den grad også for sådan nogle introverte typer som os. Men det betaler sig i sidste ende. Og med tiden bliver det lidt mindre akavet og underligt at stå der til skue for alle og enhver.

    Der er også en mere praktisk grund til at du ikke skal begrænse dig og kun skriver to linjer på LinkedIn. Når du skriver mere end 3 linjer, sker der nemlig det magiske, at brugeren skal klikke på “Se mere” for, ja, at se mere. At se det hele. Det belønner LinkedIn faktisk. Fordi den opfatter det som godt og fyldestgørende indhold. På den måde kommer dit opslag ud til endnu flere potentielle kunder.
     

    Vær konkret – og hold ikke læseren for meget hen

    Ingen kan lide at føle sig udenfor. At føle, der er noget som den anden ikke fortæller. Sådan er det også på de sociale medier. Også på LinkedIn. For selvom du måske tænker, at du gør det for at øge spændingen og interessen, så kan det faktisk have den modsatte effekt på din læser.

    Din læser bliver irriteret. For hvorfor fortæller du ikke bare, hvad du ved? Det er ligesom præmissen for al kommunikation. At du er ærlig og deler, hvad du ved. Mange af vores kunder er bange for at dele for meget – så meget, at de ikke kan sælge deres ydelser i deres forretning. Det kan du ikke. For ingen kan det, du kan. På den måde, du kan det. De kan prøve at kopiere dig, men det vil ikke lykkes dem. Så del du bare ud af al din viden. Det bliver nemlig belønnet.
     

    Svært ved at finde på noget at skrive om på LinkedIn? Vi har 3 forslag til, hvad du kan skrive på LinkedIn for at markedsføre dig på en professionel og unik måde. Få vores LinkedIn-guide her.

     

    Husk, hvem din målgruppe er på LinkedIn

    Det er nemlig ikke de samme mennesker, der er på LinkedIn, som på alle de andre sociale medier. Eller. Det kan godt være, de samme mennesker er på både Instagram Facebook og LinkedIn. Men. Deres grund til at være der varierer.

    Derfor ser du heller ikke det samme content fra os på både vores Instagram og LinkedIn. Måske budskabet nogle gange kan være det samme. Men aldrig de samme ord. Det handler om én ting. Målgruppen. Og hvis du bliver super skarp på den, så har du et virkelig godt udgangspunkt for at skabe det rigtige indhold til de rigtige mennesker.

    Og husk så på, at engagement skaber engagement. Med andre ord: Du kan ikke forvente, at dine følgere liker, deler og kommenterer dine opslag, hvis ikke du gør det samme. Hvis du selv er aktiv på LinkedIn, vil det også påvirke, hvor langt dine opslag når ud, positivt.
     

    Lad os gøre op med forestillingen om, at LinkedIn kun er for alle slipsedrengene

    For det er det altså ikke. Det er rigtigt, de er der også – og gudskelov for det – de bidrager nemlig med virkelig meget fedt indhold og networking på mediet. Ting, som du og jeg kan få stor glæde af, når det gælder vores markedsføring på LinkedIn.

    Hvis du har læst Vibekes søndagsnote om LinkedIn og slipsedrengene, ved du, at det her ligger os på sinde. Fordi LinkedIn kan gøre noget godt for os alle sammen. Slips eller ej. Fordi det handler om netværk. Og det kan vi alle sammen bruge i vores forretning. Og på LinkedIn kan vi bruge det systematisk, så hvorfor skulle vi ikke gøre det?
     


    Har du svært ved at blive ved med at finde på godt content til LinkedIn? Hvis det er tilfældet, så tøv ikke med at hive fat i os. Du kan booke en introduktionssnak med Vibeke lige her, hvis du vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe netop dig. Vi glæder os til at møde dig og høre om din virksomhed.


Previous Post: « Få din læser op af sofaen med et initiativrigt sprog
Next Post: Vores A-Å guide til Content Marketing Strategi »

Primary Sidebar

Søg på siden

Senest på bloggen

  • Sådan automatiserer du mere af din virksomheds markedsføring med en årshjul-skabelon
  • Få tekstforfatternes 8 gode råd til at skrive en SEO-tekst uden at lyde som en robot
  • Få helt styr på din målgruppe med den rigtige strategi

 

Hvad vi skriver om på bloggen

  • Bureauets Content Marketing 101
  • Indhold til LinkedIn
  • Inspiration til teksterne på din hjemmeside
  • Online markedsføring

Populære blogindlæg

  • LinkedIn-opslag, -indlæg eller statusopdatering? Kært barn har mange navne. Her får du vores gode råd til, hvordan du sikrer dig godt content på LinkedIn
  • Hvordan skriver man et blogindlæg? Få vores opskrift her
  • Sådan automatiserer du mere af din virksomheds markedsføring med en årshjul-skabelon
  • Kan man planlægge opslag på LinkedIn? Ja, du kan, og her er hvordan
  • Derfor har du brug for knivskarpe underoverskrifter, der guider din læser gelinde gennem din tekst [+ en håndsrækning til at skrive dem]

Bureau by Storm | CVR: 33235542

Forretningsbetingelser | Mailpolitik | Privatlivs- og cookiepolitik | Kontakt

Copyright 2022. Alle rettigheder forbeholdes