Det er rart, når vi kan forudsige, hvad der skal ske. Det elsker jeg.
Men hoooold nu op, hvor rutine da også bare dræber opmærksomheden.
Hvis du bare er en smule, ligesom jeg er, så laver du din kaffe uden at skænke processen den store tanke.
Du kører også visakortet igennem nede i Netto uden at give det den helt store opmærksomhed (medmindre det er sidst på månden…. og du kom til at købe de der nye løbesko i går…eller..).
Men når det kommer til Content Marketing og tekster i særdeleshed, så har vi brug for opmærksomhed. Vi har brug for, at læseren læser og læser med stor opmærksomhed. Ellers kunne vi lige så godt skrive som de andre med deres dræbende ensformige “blahh blaahh blaahhh…gaaaab….det har vi hørt før”-tekster. Vi bider ikke mærke i alt det, der er, som vi forventer. Vi læser rent faktisk ikke de tekster, der lyder som alle de andres tekster.
Sproget kan være det eneste, der adskiller dig fra din værste konkurrent
Problemet er, at vi for det første ikke adskiller os så meget fra hinanden. Ikke når det kommer til stykket. Vi er flokdyr, du ved. Og ofte står dine potentielle kunder og skal vælge mellem dig og de 2-3 andre, der stort selv sælger det samme som dig og derfor ligner dig på en hårrejsende måde.
Jeg ved godt, at du er en ener.
Selvfølgelig. Bevares.
Men prøv nu lige at være kunde, der skal finde en god grafisk designer, en god WordPress-udvikler, den rigtige coach eller den helt rigtige dyrlæge til Buster. Det er altså bare svært. Især hvis ingen gør sig umage for at skille sig ud med det, de fortæller. Og hvordan de fortæller det. Stakkels kunde.
Virkelig stakkels, stakkels kunde.
Men hvordan får du så skrevet en tekst, der får dig til at adskille dig fra de andre kloner og rent faktisk får skrevet en tekst, der bliver læst? Som i virkelig læst. Drop alle de tekster, der ikke bliver læst. Om jeg fatter, hvorfor de er blevet skrevet, og i hvert fald hvorfor hulan de ikke for længst er blevet offer for en motorsavsmasakre.
Du får skrevet en tekst, der adskiller sig fra de andre kloners tekster ved at gøre din tekst personlig, anderledes og overraskende undervejs i læsning.
Følg efter mig.
Vi skal besøge Yoda. We like. Det er det svære trick. Der følger et simpelt og let trick. Kom.
Den svære: Lav en Yoda med din tekst
Det er præcis, som du tænker lige nu. Skal vi nu til at bruge vores indre kraft og kæmpe mod vores trang til at gå over på den mørke side. Just præcis. Det er lige, hvad vi skal. Du har allerede Yodas sjove talemåde i dit indre nu. Jeg har leveret det til dig. Velbekomme. Og Yodas måde at formulere sig på er så anderledes, at vi sidder og venter spændt på, at han åbner munden og siger: “I sense much fear in you“. Jooho…vi gør. Ellers brænder jeg det ind i din underbevidsthed nu.
Men du ved godt, at Yoda ikke er ægte, ik?
Der er nogle dygtige mennesker bag filmen (undskyld, julemanden, påskeharen og tandfeen….de eksisterer heller ikke), der har skabt denne finurlige og helt igennem kodyle sprogstil, som er blevet Yodas. Og du er ikke et sekund i tvivl, når du hører Yoda-lignende sætninger, eller når folk forsøger at bruge det som deres eget.
Men det er en svær en.
Det kræver, at du begynder at bruge dit eget sprog.
Jeg sagde jo, at den var svær.
Dit sprog adskiller sig markant fra din konkurrents sprog. Jeg er sikker på, at dine venner kan genkende dit sprog på et splitsekund. Dine forældre kan i hvert fald. Du har en måde at udtrykke dig på, der er helt din egen. Når jeg skriver tekster for mine kunder, er det min største opgave at genkende deres sprog, formuleringer og personlighed mellem linjerne. Og så bruge det som mit eget.
Dit talesprog er et godt sted at starte.
Prøv at tænke over, hvordan du taler, når du skal skrive.
Løsriv dig fra dit normale skriftssprog og fyr op for tempoet eller forestil dig, at du står på en scene og skal svare på spørgsmål fra publikum (storhedsvanvid er absolut tilladt og helt nødvendigt).
Den lette: Lav din egen ordbog med mig-ord
Lad os så tage en lettere og langt mere håndgribelig metode. Du skal lave din egen ordbog med mig-ord.
Ord, der ikke normalt bliver brugt af andre.
Ord, du elsker. Ord, du ikke kan lade være med at grine over, når du hører dem. Ord, du bruger ofte, når der er noget, du kan lide, ikke-lide, foragter, hader, elsker osv.
Det er til at gå til for dig. Du kan have dine mig-ord liggende i et dokument, som du konstant udvider, i takt med at dit sprog udvikler sig. Der er ord, jeg ikke længere bruger. Der er nye ord, jeg er begyndt at bruge. Der er ord, jeg har fanget i en samtale med andre mennesker og ord, jeg har læst i en bog eller hørt i en film.
Alle disse ord har jeg i min mig-ordbog.
For mit vedkommende er det ord som:
- Kodyl
- Hyl
- Naller
- Stop dig selv
- For hævlan da
- (løbske tanker i en supplerende/forstyrrende parentes)
- Jeg tænker, at…
- Fedt nok
- Pivstolt
- osv.
Og når jeg går i gang med tekster for mine kunder, aflurer jeg også deres uskrevne mig-ordbog, inden jeg går i gang.
Da jeg skrev Maj Wismanns tekst til hendes om-side, var det vigtigt for mig at få ord som “hamrende, stolt og rørt” inkorporeret i teksten, da det er ord, jeg ofte hører hende sige. Det blev i sin enkelhed til underoverskriften: “Det gør mig hamrende stolt og rørt, når jeg hjælper et par“.
Og da jeg udarbejdede en kampagne for dyrlæge Heidi Nielsen, var det vigtigt for mig at bruge formuleringer som “lægger vægt på” og “holistisk og langtidsholdbar”. Det blev bl.a. til sætninger som: “….jeg har skrevet bogen “ProPrio-træning – effektiv fysioterapeutisk træning for heste og ryttere på alle niveauer, fordi jeg i min hverdag som dyrlæge og hestekiropraktor lægger vægt på at hjælpe mine kunder og deres heste i mellem vores behandlinger ved hjælp af mere holistiske og langtidsholdbare træningsformer.”
Nu er det din tur til at lave din egen mig-ordbog
#1: Find en notesbog eller åbn et dokument på din computer. Hvad end der virker for dig.
#2: Navngiv det “mig-ordbog” eller “sådan taler jeg”…du har frihed som tekstforfatter her.
#3: Og skriv så alle de udtryk og ord ned, som du går rundt og bruger i dag (ellers spørg din familie, din mor eller bedsteveninden m/k)
#4: Find fx din yndlingsbog, film, radioprogram el. lign. frem og kig efter vendinger, ord eller sætninger, du bare knuselsker. Skriv dem i din mig-ordbog
#5: Forsøg at integrere ord, vendinger og formuleringer fra din mig-ordbog i dit næste blogindlæg, din Facebook-opdatering eller dit nyhedsbrev.
Velbekomme.