• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Bureau by Storm

Få hjælp til at sælge mere online med dine ord.

  • BLOG
  • FÅ HJÆLP
  • LinkedIn workshop
  • WEBINARER
  • KUNDER
  • OM
  • Kontakt
Du er her: Forside / Inspiration til teksterne på din hjemmeside / [Skrivelektion 03]: sådan får du din læser til at blive længere og vinde dyrebar tid til at få dit budskab ud

[Skrivelektion 03]: sådan får du din læser til at blive længere og vinde dyrebar tid til at få dit budskab ud

Skrevet af Vibeke Storm-Frandsen den 02.11.2015

Langt de fleste bliver fjerne i blikket, når de møder en massiv mur af ord online. Det kræver så ekstremt meget ork, at vi opgiver på forhånd. Altså rent faktisk at læse de ord, der er skrevet.

Men du skal orke det.

Du skal orke at bryde tekstmuren. For at få din læser til at orke at læse.

Mere ork til dit indhold. Tak.

Det er derfor ikke helt ligegyldigt, hvordan du strukturer din tekst.

Der er mange grunde til, hvorfor det ikke er ligegyldigt. Men først og fremmest fordi det handler om at vinde tid.

I dette blogindlæg vil jeg vise dig, hvordan og hvorfor du skal og kan vinde tid ved at bryde tekstmuren og rent faktisk få dine læsere til at læse mere af det, du skriver.

Dette er en del af en serie af flere skrivelektioner – få lektion 1 her og lektion 2 her.

The first 10 seconds of the page visit are critical for users' decision to stay or leave

De ubarmhjertige data

En undersøgelse fra Jakob Nielsen og Nielsen Normann Group har vist, at de færreste læser de ord, du skriver. 79 % skimmer kun din tekst. Og kun 16 % læser de ord, du skriver.

Det er virkeligt træls.

Især for en tekstforfatter.

Men der er godt nyt. Pyhhaaa….

For først og fremmest er disse tal gamle (alt hvad der er skrevet før i dag, er gammelt nyt på los internet). Og for det andet kan du ved at arbejde med din tekst forbedre de dystre tal på dit website og servere dit indhold på en måde, der får dine læsere til at beslutte sig for at blive længe.

En gruppe researchere fra Microsoft har opdaget et mønster i webbrugeres adfærd. Den normale webbruger tager nemlig en drastisk beslutning i løbet af de 10 første sekunder på dit website: Han eller hun beslutter sig for, om han eller hun skal blive eller smutte.

Ok?

Du har altså 10 sekunder til at overbevise din læser om at blive hængende. 

I bedste fald.

Jeg er nemlig overbevist om, at det også kan handle om 2-3 sekunder. Men undersøgelsen lavet af researcherne fra Microsoft viser, at den normale webbruger har besluttet sig efter de 10 sekunder.

Du skal med andre ord hente tid.

Dyrebar tid.

 

Den frygtede mur

Selvom jeg elsker tekster og husker formuleringer fra bøger, film og samtaler som en anden Rainman, så rammer jeg også ofte tekstmuren.

Tekstmuren.

Du har 10 sekunder.

Du må ikke smække en tekstmur op i ansigtet på din læser, når du kun har 10 sekunder.

Det er klart, at du har meget at sige.

Det er ret normalt. Du er normal.

Du er langt fra den eneste, der har svært ved at fatte dig i korthed. Og det behøver du heller ikke. Det her handler ikke om længden af dine tekster. Og det handler heller ikke om, at du fra nu af kun må bruge enstavelsesord eller skrive i stakato resten af dit liv.

Det handler om din teksts visuelle massefylde.

 

Sådan henter du mere tid ved at bryde tekstmuren med disse fire simple tricks

For at få en mere letfordøjelig tekst rent visuelt, kan du lynhurtigt gøre noget. Det kræver ikke 10 års erfaring som tekstforfatter (og selv tekstforfattere har det med at servere tekstmure).

Så her er 4 ting, du med det samme kan gå ind og bruge i dine eksisterende tekster.

Rette dem til. Luge ud. Optimere.
Og rent faktisk hjælpe din læser med at læse det, du skriver.

 

1. Underoverskrifter
Du skal selvfølgelig først og fremmest have en overskrift øverst. Det skal være din sidetitel. Derudover skal din side bygges op omkring underoverskrifter, der guider din læser igennem den mur af tekst, du er ved at præsentere læseren for.

Underoverskriftens primære opgave er simpel: at få din læser til at læse næste sætning. Underoverskrifterne har også den funktion, at den fanger nogle af de 79 %, der forsøger at scanne sig igennem indholdet.

Skjoldby & Co vækker nysgerrigheden ved at bruge underoverskrifter på salgssiden for deres tidligere seo-workshop:
 
skjoldby underoverskrifter
Lær, hvordan du formulerer knivskarpe underoverskrifter lig her.

2. Afsnit
Fra nu af er det forbi med lange afsnit og tekster, der uafbrudt fortsætter ud i det uendelige. Alt har en ende. Det er nu. Det afhænger selvfølgelig af din sidebredde. Men et godt udgangspunkt er afsnit, der er 4-5 linjer lange inklusiv en fangende underoverskrift.

Webwoman gør indholdet på salgssiden for sit mailchimpkursus overskueligt ved at dele indholdet op i afsnit:
webwoman afsnit

 

3. Punktform
Du kender det. Du scanner også en side for punkter. Det er så rart at se en overskuelig liste. Det er jo ikke tilfældigt, at du er nået hertil i dette blogindlæg. Punktformen er en måde at servere indhold på en letfordøjelig og overskuelig måde. Du kan bruge punktform, som jeg gør det lige nu. Med tal. Eller symboler.

Det skal blot være visuelt tydeligt, at her er det tale om indhold, der er brudt op i små lækre bidder. Lige til at gå til. Take Away- stilen.

Kundemagneterne bruger punktform til at understrege 3 vigtige argumenter for, hvorfor læseren skal vælge deres online workshop. Genialt.
kundemagneterne punktform

 

  1. Billeder
    “Et billede siger mere end 1000 ord”. Det tror jeg ikke på. Ikke ligegyldigt hvilke ord i hvert fald. (Eij, men følg lige med mig ud på et sidespor: kan du tage/male/lave et billede, der fortæller præcist disse fire punkter? Med alle ordenes betydning integreret udtrykkeligt i billedet? Send det til mig, så smækker jeg det her på med det vuns. Og bøjer mig i støvet.) Selvfølgelig kan billeder udtrykke og forstærke det allerede sagte. Understrege budskaber. Og lækrifisere indholdt.Derfor skal du – for at bryde tekstmuren – indsætte billeder og grafiske elementer i dit indhold, når det er relevant. Og når du kan bruge det som visuelle højtalere for det, du gerne vil sige.Det er oplagt at bruge et produktbillede. Og her har Cleverweb illustreret deres produkt “website” ved at placere et billede ud for teksten – endda med afsnit og punktform (jeg tørrer lige øjnene).
    cleverweb brug af billede

Dette var sidste del af en serie af flere skrivelektioner – få lektion 1 her og lektion 2 her.
 

Vil du rykke til næste niveau med skarpere budskaber og stærkere ord på dit website? Klik her, og få vores hjælp til at skabe professionelle webtekster.

 

Previous Post: « [Skrivelektion 02]: Dine læsere syrer til, når du skriver dine sætninger på denne måde
Next Post: 5 strategier til at sparke mere af dig ud i dine tekster »

Primary Sidebar

Søg på siden

Senest på bloggen

  • Sådan automatiserer du mere af din virksomheds markedsføring med en årshjul-skabelon
  • Få tekstforfatternes 8 gode råd til at skrive en SEO-tekst uden at lyde som en robot
  • Få helt styr på din målgruppe med den rigtige strategi

 

Hvad vi skriver om på bloggen

  • Bureauets Content Marketing 101
  • Indhold til LinkedIn
  • Inspiration til teksterne på din hjemmeside
  • Online markedsføring

Populære blogindlæg

  • Hvordan skriver man et blogindlæg? Få vores opskrift her
  • LinkedIn-opslag, -indlæg eller statusopdatering? Kært barn har mange navne. Her får du vores gode råd til, hvordan du sikrer dig godt content på LinkedIn
  • Kan man planlægge opslag på LinkedIn? Ja, du kan, og her er hvordan
  • Sådan automatiserer du mere af din virksomheds markedsføring med en årshjul-skabelon
  • Derfor har du brug for knivskarpe underoverskrifter, der guider din læser gelinde gennem din tekst [+ en håndsrækning til at skrive dem]

Bureau by Storm | Tel: 42 71 47 67 | CVR: 33235542

Forretningsbetingelser | Mailpolitik | Privatlivs- og cookiepolitik | Kontakt

Copyright 2022. Alle rettigheder forbeholdes