Langt de fleste bliver fjerne i blikket, når de møder en massiv mur af ord online. Det kræver så ekstremt meget ork, at vi opgiver på forhånd. Altså rent faktisk at læse de ord, der er skrevet.
Men du skal orke det.
Du skal orke at bryde tekstmuren. For at få din læser til at orke at læse.
Mere ork til dit indhold. Tak.
Det er derfor ikke helt ligegyldigt, hvordan du strukturer din tekst.
Der er mange grunde til, hvorfor det ikke er ligegyldigt. Men først og fremmest fordi det handler om at vinde tid.
I dette blogindlæg vil jeg vise dig, hvordan og hvorfor du skal og kan vinde tid ved at bryde tekstmuren og rent faktisk få dine læsere til at læse mere af det, du skriver.
Dette er en del af en serie af flere skrivelektioner – få lektion 1 her og lektion 2 her.
De ubarmhjertige data
En undersøgelse fra Jakob Nielsen og Nielsen Normann Group har vist, at de færreste læser de ord, du skriver. 79 % skimmer kun din tekst. Og kun 16 % læser de ord, du skriver.
Det er virkeligt træls.
Især for en tekstforfatter.
Men der er godt nyt. Pyhhaaa….
For først og fremmest er disse tal gamle (alt hvad der er skrevet før i dag, er gammelt nyt på los internet). Og for det andet kan du ved at arbejde med din tekst forbedre de dystre tal på dit website og servere dit indhold på en måde, der får dine læsere til at beslutte sig for at blive længe.
En gruppe researchere fra Microsoft har opdaget et mønster i webbrugeres adfærd. Den normale webbruger tager nemlig en drastisk beslutning i løbet af de 10 første sekunder på dit website: Han eller hun beslutter sig for, om han eller hun skal blive eller smutte.
Ok?
Du har altså 10 sekunder til at overbevise din læser om at blive hængende.
I bedste fald.
Jeg er nemlig overbevist om, at det også kan handle om 2-3 sekunder. Men undersøgelsen lavet af researcherne fra Microsoft viser, at den normale webbruger har besluttet sig efter de 10 sekunder.
Du skal med andre ord hente tid.
Dyrebar tid.
Den frygtede mur
Selvom jeg elsker tekster og husker formuleringer fra bøger, film og samtaler som en anden Rainman, så rammer jeg også ofte tekstmuren.
Tekstmuren.
Du har 10 sekunder.
Du må ikke smække en tekstmur op i ansigtet på din læser, når du kun har 10 sekunder.
Det er klart, at du har meget at sige.
Det er ret normalt. Du er normal.
Du er langt fra den eneste, der har svært ved at fatte dig i korthed. Og det behøver du heller ikke. Det her handler ikke om længden af dine tekster. Og det handler heller ikke om, at du fra nu af kun må bruge enstavelsesord eller skrive i stakato resten af dit liv.
Det handler om din teksts visuelle massefylde.
Sådan henter du mere tid ved at bryde tekstmuren med disse fire simple tricks
For at få en mere letfordøjelig tekst rent visuelt, kan du lynhurtigt gøre noget. Det kræver ikke 10 års erfaring som tekstforfatter (og selv tekstforfattere har det med at servere tekstmure).
Så her er 4 ting, du med det samme kan gå ind og bruge i dine eksisterende tekster.
Rette dem til. Luge ud. Optimere.
Og rent faktisk hjælpe din læser med at læse det, du skriver.
1. Underoverskrifter
Du skal selvfølgelig først og fremmest have en overskrift øverst. Det skal være din sidetitel. Derudover skal din side bygges op omkring underoverskrifter, der guider din læser igennem den mur af tekst, du er ved at præsentere læseren for.
Underoverskriftens primære opgave er simpel: at få din læser til at læse næste sætning. Underoverskrifterne har også den funktion, at den fanger nogle af de 79 %, der forsøger at scanne sig igennem indholdet.
Skjoldby & Co vækker nysgerrigheden ved at bruge underoverskrifter på salgssiden for deres tidligere seo-workshop:
Lær, hvordan du formulerer knivskarpe underoverskrifter lig her.
2. Afsnit
Fra nu af er det forbi med lange afsnit og tekster, der uafbrudt fortsætter ud i det uendelige. Alt har en ende. Det er nu. Det afhænger selvfølgelig af din sidebredde. Men et godt udgangspunkt er afsnit, der er 4-5 linjer lange inklusiv en fangende underoverskrift.
Webwoman gør indholdet på salgssiden for sit mailchimpkursus overskueligt ved at dele indholdet op i afsnit:
3. Punktform
Du kender det. Du scanner også en side for punkter. Det er så rart at se en overskuelig liste. Det er jo ikke tilfældigt, at du er nået hertil i dette blogindlæg. Punktformen er en måde at servere indhold på en letfordøjelig og overskuelig måde. Du kan bruge punktform, som jeg gør det lige nu. Med tal. Eller symboler.
Det skal blot være visuelt tydeligt, at her er det tale om indhold, der er brudt op i små lækre bidder. Lige til at gå til. Take Away- stilen.
Kundemagneterne bruger punktform til at understrege 3 vigtige argumenter for, hvorfor læseren skal vælge deres online workshop. Genialt.
- Billeder
“Et billede siger mere end 1000 ord”. Det tror jeg ikke på. Ikke ligegyldigt hvilke ord i hvert fald. (Eij, men følg lige med mig ud på et sidespor: kan du tage/male/lave et billede, der fortæller præcist disse fire punkter? Med alle ordenes betydning integreret udtrykkeligt i billedet? Send det til mig, så smækker jeg det her på med det vuns. Og bøjer mig i støvet.) Selvfølgelig kan billeder udtrykke og forstærke det allerede sagte. Understrege budskaber. Og lækrifisere indholdt.Derfor skal du – for at bryde tekstmuren – indsætte billeder og grafiske elementer i dit indhold, når det er relevant. Og når du kan bruge det som visuelle højtalere for det, du gerne vil sige.Det er oplagt at bruge et produktbillede. Og her har Cleverweb illustreret deres produkt “website” ved at placere et billede ud for teksten – endda med afsnit og punktform (jeg tørrer lige øjnene).
Dette var sidste del af en serie af flere skrivelektioner – få lektion 1 her og lektion 2 her.