Jeg kan være din næste kunde. Det er ikke svært at tænke sig det scenarie. Så gå med på ideen for et par minutter her i dette blogindlæg. Forestil dig så, at jeg lander på dit website og ser, at du kan hjælpe mig med det, jeg har brug for hjælp til. Tror du, jeg køber? Nej, vel? Du er nemlig lidt klogere end de andre. Så du ved, at der skal mere til end dette (Har jeg fortalt, at jeg elsker kloge læsere? Det gør jeg).
Om hvorfor andres mening tæller
Måske har jeg engang fortalt dig, at det er ligegyldigt, hvad andre tænker om dig. Ved du hvad, det fortsætter jeg med at sige. Altså om dig som person. Skråt op med dem. Men det er ikke ligemeget, hvad andre mener om din virksomhed og dit produkt. Andres mening tæller.
Lad mig gå tilbage til eksemplet, hvor jeg var landet på dit website og havde fundet ud af, at du tilbyder det, jeg har brug for. Godt. Men jeg er ikke klar til at købe hos dig. Der er mange faktorer, der skal være opfyldt, før jeg går fra besøgende gæst til betalende kunde. En af faktorerne er, at min flokdyrsmentalitet ikke er tilfredsstillet. Hvis jeg ikke kan se, at andre har købt dit produkt og været glade for det, hvordan kan jeg så vide, at det er noget for mig? Vi er konforme på den måde. Individualister, ja. Men på den konforme måde. I tilfælde af at de andre i min flok siger god for dig, så stoler jeg også på dig. Det er et urgammelt instinkt, der har holdt jordens nulevende racer i live. Derfor tæller de andres mening. Det er indbygget i dit og mit DNA. Det handler om artens overlevelse.
Grunden til, at du skal arbejde hårdt på at få gode referencer
Når vi nu har sikret os artens overlevelse, så tag en dyb vejrtrækning og klap måske dig selv på skulderen. På den måde er der jo ikke grænser for, hvad gode referencer kan gøre her i verden. Men lad os så kigge på din virksomhed, og på hvorfor du skal arbejde hårdt på at få gode referencer.
Mit argument ovenover hviler tungt. Men der er også en anden grund til (udover det faktum, at du skal anerkende, at jeg – din potentielle læser – er et flokdyr), at du bør sætte alle sejl ind på at få de gode referencer sat på dit website.
Det handler om troværdighed. Du har to muligheder for at virke troværdig i forhold til dit budskab. Den ene er, at du skal vise det ved at give af din viden. Den anden mulighed er, at andre fortæller det. Når andre fortæller gode historier om dig og anbefaler dig, så styrker det din etos (Aristoteles’ klassiske appelformer … Lad mig google det for dig). Du skal med andre ord sørge for, at det, du siger og lover, virker plausibelt og troværdigt og derfor vækker tillid hos din læser (mig, et flokdyr).