Du minder så meget om mig.
Fordi du er en hund efter gratis ting.
Det er jeg også.
Er du vimmer, hvor jeg elsker, når noget er gratis. Det er næsten som at stikke penge ned i lommen, når der står gratis. Ik?
Jooo. Vi elsker det.
Og det er også, fordi du er lige så tosset med gratis som jeg. Og så selvfølgelig, og ikke mindst, fordi du er på jagt efter de helt rigtige værktøjer til at planlægge din Content Marketing, at du læser dette blogindlæg.
Jamen, så velkommen og værs’go.
Vi starter lige med en kort introduktion af disciplinen Content Marketing, inden jeg slipper dig løs i de gratis værktøjer.
Hvad var det nu lige, Content Marketing var?
Content Marketing er redaktionel markedsføring, hvis jeg skal oversætte det, så det giver mening. Direkte oversat er det jo indholdsmarkedsføring, og det giver også en god portion mening.
Content Marketing er det, du ser, når virksomheder publicerer indhold, der giver værdi og underholder uden at sælge direkte.
Eksempler på Content Marketing:
- Blogindlæg
- Nyhedsbreve
- Videoer
- Indhold på Facebook, Instagram, Twitter, Periscope osv.
For at indholdet holder sig inden for Content Marketing-genren, skal det overholde nogle regler:
- Indholdet skal levere værdi for modtageren uden at være betinget af et køb
- Indholdet skal ikke virke sælgende
- Indholdet skal være informativt, berigende eller underholdende for modtageren
Brug for hjælp til at komme i gang med Content Marketing i din virksomhed?
Jeg er klar til at hjælpe og kan sørge for det hele…. fra ide til færdigskrevet blogindlæg, der er udgivet og delt på de sociale medier og mailliste, hvis du har behov for det. Klik og se hvordan vi kan hjælpe dig med at sende professionelle og gennemarbejde blogindlæg ud måned efter måned.
Indrømmet.
4 værktøjer er kun toppen af isbjerget.
Men vi skal starte et sted.
Du skal ikke falde overbord af systemovermanding.
Det er ikke meningen.
Hold det simpelt og hold øjnene stift rettet mod at skabe det bedste indhold til din markedsføring. De her værktøjer er en hjælp til dig. Til at arbejde fokuseret og effektivt med din indholdsmarkedsføring.
Skal du have hjælp til at skrive kunderne i hus med kodylt indhold på din blog? Det kan du få af mig.
#1: Google Analytics
Google Analytics må, skal og bør være et af de systemer, du logger allermest ind på, hvis du arbejder med Content Marketing.
Hvis “Content is King” skal gælde, bør “Data is The Law” også gælde. Det betyder, at du skal navigere, planlægge og udføre ud fra de data, du har adgang til.
Det kan selvfølgelig være svært, hvis du enten ingen besøgende har på dit website, eller hvis du ikke har blogindlæg nok til at danne brugbar data udfra.
Så må du i gang.
I dag.
At the end of the day, I need to know if the money we are spending is contributing to or hurting our marketing efforts. The better we know our customers and how they are finding Base (our app), the easier it becomes to guide our marketing campaigns. It also makes it easier to understand who we are building our product for. Once you truly understand your customer, the direction of your campaign becomes very clear.
Josh Bean, Future Simple
Hvordan du kan bruge Google Analytics i dag:
Her er nogle data, du hurtigt kan tjekke:
- Hvilke blogindlæg der er mest besøgte på dit website
- Hvilke blogindlæg der er mindst besøgte på dit website
- Hvilke blogindlæg der har den største afvisningsprocent
- Hvilke blogindlæg der har den længste gennemsnitstid
Ud fra disse data kan du nu gå i gang med at
- Få ideer til emner, der allerede er populære på din blog
- Forbedre blogindlæg, der præsterer dårligt
- Ændre i dine call to actions på sider med høj afvisningsprocent
- Få inspiration fra de sider, der har den længste gennemsnitstid
Opret eller login på din Google Analytics-konto her
#2: Blogkalender
Kontinuerlighed og vedholdenhed er nøgleordet, hvis du vil drive en professionel blog. En professionel blog er en blog, der ikke kun er drevet af hjertets lyst.
Hjertets lyst er fint.
Det er blot ikke nok.
Hjertets lyst er for ustabilt og kan ikke måles på bundlinjen.
Det kan kontinuerlighed og vedholdenhed.
Derfor er det vigtigt, at du tager din planlægning af dine blogindlæg seriøst.
Om du bruger et word-dokument, din google-kalender, en linjeret blok eller en skræddersyet blogkalender, er helt op til dig.
Her kan du læse, hvordan jeg selv skaber et overblik over min blog på en simpel, men effektiv måde.
#3: Buffer App
Én ting, der bør være et obligatorisk punkt på din liste, når du planlægger din Content Marketing, er, hvordan du sørger for at få dit indhold ud til dine læsere.
Rigtig mange smider det sidste nye blogindlæg på deres Facebook-side.
Lidt lige som at tage ned til Skovsøen og fodre ænder en søndag eftermiddag.
Altså: sporadisk og “det fik jeg lige lyst til i dag”-ish.
Det er fint.
Men ikke særligt strategisk.
Buffer App er et glimrende værktøj til at planlægge præcist, hvornår du vil poste indhold via din Facebook-side, Twitter-profil eller andre sociale medier.
Det gode ved Buffer App er, at du kan lægge indhold i kø og lade Buffer App automatisk offentliggøre opdateringen for dig på det tidspunkt, du har besluttet dig for.
Der er selvfølgelig et giga aber dabei her.
Fordi.
Jeg er ikke tilhænger af robotiseringen af os mennesker.
De sociale medier er sociale.
Så husk på ikke at automatisere hele molevitten for derefter at forsvinde fra de sociale medier.
Buffer App er genialt til at sikre din kontinuerlighed og optimering af din tilstedeværelse på de sociale medier. Så du ikke skal hu-hej finde på noget Seth Godin-like lækkert indhold på stedet.
Det er genialt, fordi du også kan tracke den enkelte statusopdatering ved at se, hvor mange der har klikket på opslaget, delt og liket.
Men vær selv til stede på de sociale medier og engager dig.
Human beings are far more likely to communicate ideas and information with others when they are emotionally engaged. Find the key issues that concern your audience and then inculcate them within your marketing plan to get an emotional response.
Maki, DoshDosh.com
#4: WordPress Editorial Calendar (WordPress-plugin)
Det sidste gratis værktøj til planlægning af din indholdsmarkedsføring er kun til dig, der har et website baseret på WordPress.
Overvej WordPress til din næste opdatering, hvis du lige nu falder uden for min målgruppe.
WordPress Editorial Calendar er ekstremt effektfuldt, hvis du lige som jeg kan lide at se det for dig.
Det kan jeg virkelig godt lide.
Vi kan udarbejde dokument efter dokument med planer, datoer og indhold. Men det kan være svært at skabe sig det forkromede overblik over ekspederingen af blogindlæg især, hvis planlægningsperioden strækker sig over længere tid.
Jeg er vild med WordPress’ Editorial Calendar-plugin, da jeg hurtigt kan danne mig overblikket over blogindlæg rent visuelt. Samtidig giver det mig mulighed for også at se mine kladder og trække dem ind i kalenderen på de tidspunkter, der er ledige og passer med de andre udgivelser.
Rigtig god arbejdslyst og lige et sidste råd
Det var mine fire bedste værktøjer – altså af typen, hvor du ikke skal have en krone op af lommen. Jeg bruger dem alle fire, når jeg udarbejder mit eget indhold, og ikke mindst når jeg skriver for mine kunder.
Hver eneste gang jeg tager fat på en ny tekst eller rådgiver mine kunder, har jeg fokus på planlægningsdelen. Som det mest naturlige.
Dit planlægningsarbejde bør gå hånd i hånd med udarbejdelsen af dit indhold.
[optin-monster-shortcode id=”yxlbge5llwzahmee”]