Vi elsker alle at blive kommunikeret med som intelligente mennesker.
Vi hader alle at blive talt til som enfoldige mennesker.
Uoplyste.
Dumme mennesker.
Det virker ikke.
Så hvis du ikke allerede gør det, så start i dag med at tale op til dine læsere. Lige som jeg gør det nu med dig. For du er et klog, oplyst og begavet menneske.
Mit effektive trick fra hjemmefronten
Jeg har børn. 2 stk. De er sindsygt kloge. De klogeste.
Sådan taler jeg og kommunikerer jeg med dem. Som ekstremt kloge mennesker. Børn, vel at mærke. Men højintelligente. Sådan taler jeg til alle børn. Forventer, at de er skarpe og har spændt hjelmen.
Udfaldet er altid storartet.
For jeg har fået dem til at føle sig høje i hatten. Bum. Mor-trick lige der. Værsgo.
Derfor skal du stoppe med at skrive til pattebørn, ok?
Teleportering over til din forretning.
Du skal bruge fagord.
Du skal holde et højt niveau i dine nyhedsbreve.
Du skal kommunikere ligeværdigt med dine læsere.
For dine læsere og sidenhen dine kunder elsker at blive betragtet som ekstremt intelligente mennesker. De hader at blive betragtet og føle sig som klassens tumpe. Jeg marcherer i front i bevægelsen “tal op”. Vi kan ikke tale nok op.
Så stop med at skrive, som om du skriver til pattebørn, ok?
Og hvordan gør man det?
Sådan kommunikerer du ligeværdigt til personer, der ikke er uddannet i dit fag
Der findes mange tricks til at kommunikere ligeværdigt til personer, der ikke er uddannet i dit fag.
Og det er selvfølgelig ikke, fordi jeg tænker, at du bruger ord som “futtog” i stedet for “tog”. Du er smartere, jeg ved det.
Men du har helt sikkert forsøgt at holde dine fagord ude af dine tekster for ikke at skræmme eller forvirre dine læsere.
Og det er godt, at du bekymrer dig for dine læsere.
Tak.
På hele læserskarens vegne.
Det er fint gjort af dig.
Men nu skal du stoppe dig selv.
Jeg giver dig her en hånd.
- Brug de fagord, der er nødvendige for, at du kan forklare dig ordentligt.
- Lav en kort forklaring i forbindelse med sværeste fagord (men hold niveauet højt)
- Indfør læseren i det faglige univers, hvor du er eksperten – og betragt læseren som ekstremt nysgerrrig og kompetent til at træde ind i dit univers.
Eksempler
Caroline Fibæk forklarer her læserne om stofskiftet i blogindlægget Sådan ødelægger du dit stofskifte og introducerer med let hånd ord som autoimmune og Hashimotos thyreoiditis. Caroline mestrer til fulde at tale læserne op og alligevel forklare på en måde, så vi kan følge med. Caroline er populær – også af den grund.
Dyrlæge Heidi Nielsen fortæller om risikoen for nyreslag i dette blogindlæg: Sådan får du hurtigere din dampende og svedige hest tør efter træningen og anvender fagudtryk som nyreslag og muskelceller. I stedet for at skrive i pattebørnesprog, forklarer Heidi her blot lige efter, hvad nyreslag betyder. Let. Elegant. Og i øjenhøjde med læseren.
Både Caroline Fibæk og Heidi Nielsen har nogle videbegærlige læsere. Og det har du også. Ekstra Bladet og Se & Hør tager sig af alle de andre. Dem om det.
Skriv på et højt fagligt niveau, men undgå dette
Men mister jeg så ikke læseren, fordi niveauet er for højt?
Nix. Det gør du ikke.
Fordi dine læsere er de klogeste i byen, og som sådan vil de gerne kommunikeres med. Som kloge mennesker.
Men det kan være svært at skrive til din læser, der i sagens natur ikke er ekspert i det felt, du sælger dig selv indenfor.
Forestil dig, at du skriver til en, der er lige så intelligent og klog som dig (medmindre du decideret har en uintelligent målgruppe….det har jeg bare svært ved at tro).
Du må gerne gå ud fra, at dine læsere besøger din blog og læser dine ord, fordi de er nysgerrige og vil vide mere.
Stil læserens sult.
Et højt fagligt niveau er ikke lig med en svær tekst og et knudret sprog. Du skal stadig guide dine læsere igennem din viden.
Men undgå dette:
-
- Skriv aldrig henover hovedet på din læser og få ham eller hende til at bryde grædende sammen og miste troen på dem selv. Det gør du heller ikke. Det ved jeg. Og det er absolut lige så dumt at skrive banalt og ingenting sige, som det er at skrive henover hovedet på læseren.
- Du må heller ikke skrive så komplekst og knudret, at dine læsere syrer til undervejs i teksten. Men det har intet at gøre med det faglige niveau i din tekst. Det har noget at gøre med dit sprog.
Jeg er vant til at arbejde med eksperter som dig
Du er ikke den første, der får ti tommelfingre og ikke tør skrive en skid og ender med en forkølet mellemvej, fordi du er bange for at skræmme dine læsere væk med al din viden.
Om de gider læse det?
Det kan du tro, de gør.
Og de vil elske det.
Men har du meget svært ved at finde den rette balance, så lad mig skrive den første tekst for dig og vise dig, hvordan vi gør din kommunikation ligeværdig og i øjenhøjde med dine læsere.