Jeg var nysgerrig.
Selvom jeg har studeret det her med pop-up-optins og ved, at de virker. I hvert fald i forhold til opgaven med at få flere på din mailliste.
Alligevel har jeg endnu ikke integreret eller anbefalet dem i en markedsføringsstrategi hos en kunde. Fordi der altid er for og i mod, hvis du spørger mig. Og hver gang har minusserne vejet tungere end plusserne.
Derfor tog jeg i byen. For at spørge nogle andre kloge hjerner om emnet. Ikke bare hvem som helst. Men mennesker, der til daglig arbejder med weboptimering og konvertering. De er dagens ekspertpanel.
Lad mig præsentere panelet
Camilla Wiingaard
Camilla er web-marketingsspecialist i Forbrugerrådet Tænk og arbejder til daglig med optimering, brugervenlighed og forbrugerrettigheder på nettet. Det var derfor oplagt at spørge Camilla: “To pop-up or not to pop-up?”.
Kasper Andersen
Kasper driver designbureauet nCASE og langer det ene sprøde website over disken efterfulgt af et endnu sprødere website.
Du er ikke i tvivl om, at Kasper har styr på webtendenserne og brugernes adfærd online, når du møder et nCASE-site. Derfor var jeg nysgerrig efter lige præcis Kaspers holdning til spørgsmålet: “To pop-up or not to pop-up?”. Tjek selv Kasper ud her.
Maj Wismann
Maj er listbuilder numero 1 i min verden. Og hun ved det. Maj Wismann er parterapeut og sexolog og driver online platformen websexolog.dk. Der er styr på SEO, konverteringshacks og CTA’s, når Maj Wismann går til byen. Og Maj går tit i byen – online speaking. Faktisk så meget, at Maj i dag lærer fra sig via det populære online markedsføringsmentorforløb. Jeg kender Majs holdning til spørgsmålet: “To pop-up or not to pop-up?”. Det bør du også gøre.
Panelets svar på spørgsmålet: “To pop-up or not to pop-up?”
Camilla:
Jeg har ingen personlig erfaring med at arbejde med pop-ups/opt-ins. Men som bruger oplever jeg dem i større eller mindre grad som irriterende eller forstyrrende. Mest af alt oplever jeg dog, at de ikke rammer mig. Jeg lokkes med en gave, jeg ikke er interesseret i eller et early bird-tilbud om en billet, jeg allerede har købt.
Jeg oplever en tendens til, at der tænkes afsenderorienteret (jeg skal sælge billetter eller skaffe flere nyhedsbrevsmodtagere), uden at den sammenhæng brugerne befinder sig i på siden tænkes med i kommunikationen.
Pop-ups giver ikke en god brugeroplevelse, men omvendt er det heller ikke det, der får mig til at forlade et site – og jeg ville til hver en tid have mod på at teste det.
I et forsøg ville jeg fokusere på at gøre budskabet relevant. Jeg ville tænke i, at sprog, tone og stil passer til sitet. Og, som jeg gør med de fleste online beslutninger, ville jeg bruge Analytics til at kvalitetssikre visningen og til at holde øje med trafikken efter implementering.
Kasper:
Jeg har det virkelig svært med pop-ups. De kan bestemt øge konverteringsraten af nye e-mail-abonnenter, men er de ikke implementeret ordentligt, så kan de altså også være ganske katastrofale for brugeroplevelsen. Jeg ser desværre meget ofte pop-up-optins, der ikke er kodet responsivt, så lukkeknappen på vinduet fx ikke kan tilgås på mobile enheder, og på den måde direkte spærrer for indholdet.
Pop-ups er for mig at se en lappeløsning på en sides dårlige CTA-opbygning og kan løses meget mere indbydende ved at have en bedre forståelse for brugernes færden på hjemmesiden og et par gennemtænkte optins-knapper.
Maj:
Et rungende “JA” herfra. Selvfølgelig skal du have en pop-up – gerne flere. En pop-up er jo et tilbud om at give din potentielle kunde noget “ekstra”, der kan hjælpe ham/hende videre. Vil du drive en seriøs online forretning, så skal du have en pop-up.
Graden af aggression i pop-up’en, kan jo altid diskuteres. Personligt bryder jeg mig ikke om at få en knaldet i hovedet i det øjeblik, jeg kommer ind på en hjemmeside, og det er den klassiske fejl, langt de fleste “Popup-Rookies” begår. Så klikker man den nemlig væk, og når man så endelig ER interesseret i at skrive sig op på nyhedsbrevet, efter man har læst og dimset lidt rundt på hjemmesiden, så er den væk, og man leder og leder, og ender med at smutte igen, og så mistede du en potentiel kunde.
Jeg anbefaler minimum 60 sekunder eller over halvvejs nede i et blogindlæg, før pop-up’en dukker op. I øvrigt kan du med stor succes både bruge pop-up OG slide-in. En slide-in lægger sig nemlig nede i bunden og bliver liggende der, så den potentielle kunde kan klikke den “op” og tilmelde sig til hver en tid. Hvis mine potentielle kunder er trætte af min pop-up, så må de finde et andet sted at læse og evt. handle.
Det er en præmis for at læse på mine hjemmesider – det er jo sådan, jeg driver min forretning. Uden pop-ups og slide-in’s kunne jeg slet ikke drive den type af online forretning, som jeg gør i dag. Og jeg lever 95 % af mine online forretning. (Resten er workshops for terapeuter, der gerne vil lære online marketing)
Panelets svar på spørgsmålet: “Hvis popups – hvilke systemer kan du anbefale?”
Camilla:
Jeg kan ikke anbefale et bestemt system og ville selv undersøge online, i netværk og test. Privacy og cookies ville spille en vigtig rolle i mit valg. Alt for mange implementerer tools uden at kende de tredjeparts-cookies, de udsætter deres brugere for. Jeg synes, det er god stil at sikre, at det er noget, man selv kan stå inde for.
Jeg bruger selv Ghostery til at sikre mit privatliv – også et godt værktøj til at opdage cookies på eget website.
Kasper:
Jeg benytter SumoMe, der kan installeres på alle hjemmesider – selvfølgelig også i WordPress, og som via Heatmaps giver en detaljeret grafisk visning af brugernes kliktendenser, så man kan se hvilke områder på hjemmesiden, der bedst fanger brugernes opmærksomhed. Man kan selvfølgelig også (mod betaling godt nok) lave A/B-splittests, så man kan optimere hjemmesiden endnu bedre og teste forskellige optin-løsninger og se, hvilke der konverterer bedst.
Og hvis du alligevel tænker, at du absolut skal have et popup-optin, så håber jeg, at du tænker på alle dine brugeres måde at tilgå din hjemmeside på og vælger en løsning, der er responsiv og automatisk skalerer sig i forhold til skærm og enhed. SumoMe kan faktisk også hjælpe dig med det.
Maj:
Optin Monster – Sleeknote – Sumome
Alle tre eksperter gav mig noget at tænke over. Én ting er jeg i hvert fald sikker på nu, og det er, at det her er et af de områder, der er komplekse og rummer en masse former for aber dabei. Og er der noget, bureauet her er begejstret for, så er det et aber dabei – det andet er for simpelt.
Så jeg tror, jeg må i gang med at teste det af. Indhente data, tjekke tredjepartscookies efter og sikre, at eventuelle pop-ups eller slide-in’s er indstillet optimalt på alle enheder og skærme.