Du er lige blevet kidnappet. Smidt i et bagagerum. Ej, det er fandeme ikke i orden. Men jeg har ikke lovet dig, at livet skulle være let (og begynd nu ikke på at overveje, om du har sendt “kidnap mig og smid mig i et bagagerum vibrationer” ud i universet. Det her er en meningsløs forbrydelse; leg med mig lidt endnu). Det er en hardcore forbryder, du har med at gøre. Du har fået bind for øjnene. Og du aner ikke, hvor du er på vej hen, og hvor du ender. Bilen stopper. Du bliver befriet. Bindet for øjnene taget væk. Bilen kører væk. Du er fri.
Nu står du et sted dybt inde på internettet. Et sted på et website. Når dit syn er ved at normalisere sig, og det værste adrenalin har forladt din krop, så bør du ret snapt kunne svare på disse 6 spørgsmål. Altså hvis websitet er designet hensigtsmæssigt.
6 svar websitet skal give med det samme
Bagagerumstesten er ikke noget, jeg har fundet på. Gid jeg havde. Den kommer fra Steve Krug – en brugervenlighedens meister. De 6 svar, dit website skal kunne svare på, lyder sådan her:
#1: Hvad er det for et website?
Du er blevet teleporteret til dette website. Og det er uanset, om du er kommet dertil via en kriminel handling og et bagagerum, eller om du frivilligt har klikket dig via et link eller en søgning. Teleportation. Spoooky. Mostly welcome, fremmede.
Du har brug for en identifikation. Du har brug for at se et side-ID. Et side-ID er et skilt. Ligesom når du går ind i Kvickly. De har et skilt på alle deres butikker. Og du ved, at så længe du ikke forlader deres butik, så er du stadig i Kvickly. Men sådan er det ikke på internettet. Det er flyvsk. Og du teleporterer dig selv rundt konstant. Derfor har du brug for identifikation. Med det vuns. Et site-ID er et logo eller noget, der minder om et logo – det skal være distinkt, skille sig ud og fungere som dit websites skilt.
Det bedste sted at placere dette site-ID er i det øverste venstre hjørne af sitet og lade det gå ind igen på alle sider på websitet på samme sted (der er enkelte undtagelser, men det tager vi en anden dag).
#2: Hvilken side på websitet er jeg på?
Dernæst har du brug for helt præcist at finde ud af, hvilken side på websitet du er havnet på. Den her er ret let. Hvis vi spillede TP, ville de andre nok synes, at din ost var lige lovligt let vundet. Men det er ok. Helt ok. En ost er en ost.
Sidetitlen på siden skal være tydeligt og markeret som en overskrift og skille sig ud rent visuelt øverst på siden. Og tillad mig at råbe. Det gør jeg lige: Sidens titel skal matche det, jeg har klikket på. Stop nu med at være kreativ her. Begynd at male. Flet en kurv. Lav et mind map. Men hold dit kølige og konservative sind knivskarpt, når du skal navngive den enkelte side. Hvis der står “webrådgivning” i menuen, så skal min side også have sidetitlen “webrådgivning”. Forstået? Det giver ro i hele kroppen efter sådan en teleportation at blive bekræftet.
#3: Hvad er de overordnede dele på dette website?
Jeg gad godt vide, hvor mange minutter der dagligt bliver brugt på at stirre på menuer verden rundt (SMS mig på 51702265, hvis du kender svaret). Den primære navigation – din hovedmenu – skal indeholde de hovedsektioner, der er på dit website. Det er toppen af dit websites hierarki.
Det er din opgave at kategorisere og hierarkisere dit indhold for dine besøgende og vise det via din hovedmenu. Forestil dig et menukort. Her vil du ikke opdele menukortet i “retter med kartofler” eller “retter med fløde”. Du vil højest sandsynligt opdele menukortet i “forretter”, “hovedretter” og “desserter”. Hvorfor? Det gør det lettere for restaurantgæsterne at navigere og skabe et overblik i menukortet.
#4: Hvilke navigationsmuligheder har jeg på dette sted?
Når din besøgende på dit website er havnet på en side, så forestil dig, at vedkommende er faldet ned fra månen (hvis du har sluppet ideen om kidnapningen, så snup måneideen). Du kan sammenligne det med, at du står i en stor by og skal orientere dig (UDEN GPS!!!! din digitale narkoman). Du vil sandsynligvis kigge efter gadenavne og skilte med seværdigheder. På samme måde vil din besøgende på dit website kigge efter navigationsmuligheder.
Derfor skal dit website være meget tydeligt i forhold til, hvordan man kommer videre, og hvor man kan finde de forskellige ting henne.
#5: Hvor er jeg overordnet set på dette website?
Jeg er ikke fan af store indkøbscentre. Det er ligesom ikke mig med al den virak. Og hver gang jeg besøger et stort indkøbscenter (Fisketorvet er alt rigeligt for mig), krydser jeg fingre for, at jeg ikke møder nogen, da jeg vil virke ret fraværende, overstimuleret og forvirret. Dernæst klamrer jeg mig til hvert eneste oversigtskort, jeg kan finde……
…..og leder efter den røde cirkel. Ånder lettet op. Kigger mig omkring. Og har mod på lidt mere.
Der er flere forskellige måder at vise, hvor din besøgende er på dit website. Det kan være i form af et markeret menupunkt, der viser, at din besøgende er her. Det kan være via breadcrums, der viser din sti til din destination. Så du altid kan finde vej tilbage, ligesom Hans og Grethe så snedigt udtænkte.
#6: Hvordan kan jeg søge?
Når alt andet glipper, så forsøger vi at bruge søgefeltet på et website. Der er faktisk en stor del af webbrugere, der starter med at bruge et websites søgefunktion. Derfor skal søgefunktionen være tydelig, tilgængelig og ligne et søgefelt.
Igen: Hold din indre kunstner i meget kort snor. Det er ikke nok at kalde en spade for en spade. En spade skal også ligne en spade.