Grøn markedsføring:
Fra varm luft og markedsføringsjazz til troværdig formidling af konkrete og veldokumenterede ESG-tiltag
Forbrugere, stakeholders og samarbejdspartnere efterspørger og kræver bæredygtighed. Og med det krav er der opstået en kommunikations- og markedsføringsopgave for alle virksomheder. Udfordringen er at kommunikere troværdigt på en effektiv måde i overensstemmelse med lovgivningen og altid med baggrund i konkrete og veldokumenterede tiltag på en måde, der får jer til at fremstå som en attraktiv og konkurrencedygtig mulighed på markedet. I har brug for grøn markedsføring. Det kan vi hjælpe jer med.
Lad os tage en snak om et eventuelt samarbejde om, hvordan I markedsfører jeres ESG-tiltag på en troværdig og attraktiv måde.
Men er der overhovedet brug for en særlig form for markedsføring, når vi taler om bæredygtighed, CO2-reduktioner, recycling og så videre? Ja, det er der. For lovgivning og en kritisk målgruppe har heldigvis sat agendaen for, hvordan virksomheder kan markedsføre og kommunikere om de miljøhensyn og miljøforbedringer, de har implementeret. Heldigvis. For det giver dig, der tager det seriøst, store konkurrencefordele.
Men hvad betyder “grøn” markedsføring egentligt?
Hvad er grøn markedsføring?
Når du som virksomhed markedsfører dig eller dine produkter som grønne eller etiske for eksempel ved at sige, at de er miljøvenlige eller bæredygtige, har du bevæget dig ud i det, vi kalder grøn markedsføring. Her gælder særlige regelsæt, blandt andet markedsføringsloven, specifikke reguleringer for den enkelte branche og EU-regulering. Som med alt anden markedsføring gælder det også her, at du som virksomhed skal sikre, at det du siger, overholder reglerne.
Samtidig er grøn markedsføring også det sted, hvor du som virksomhed kan synliggøre og styrke din position på markedet, hvis du allerede har et godt og stærkt udgangspunkt med din ESG- og bæredygtighedsindsats. For du kan som virksomhed bruge gønne tiltag i din markedsføringsstrategi med udgangspunkt i konkrete og veldokumenterede aktiviteter og resultater. Men det starter her. Ved dokumentationen.
Grøn kommunikation eksternt og internt: Fordi god formidling ikke kun går ud af huset
Ofte har vi så travlt med at dele de gode historier på de eksterne medier. Ud af huset. Det er intuitivt den vej, de fleste retter opmærksomheden. Mod potentielle og eksisterende kunder. Men de vigtigste modtagere er dem, der driver værket. Dem der står op hver morgen og møder ind for at skabe nye og bedre resultater. Her finder du som leder også de allerbedste ambassadører for markedsføringen af virksomhedens ESG-resultater. Derfor er det vigtigt at have den interne kommunikation med, når du udarbejder en strategi for den grønne markedsføring og være opmærksom på, alt hvad du kommunikerer ud af huset, kommunikerer du også ind i huset og vice versa.
Som dine rådgivere sørger vi for, at vi kommer hele vejen rundt med den rette strategi for jeres grønne markedsføring.
Du er altid velkommen til en snak om et eventuelt samarbejde om jeres grønne markedsføringsstrategi.
Undgå greenwashing (når dit ESG arbejde ikke er et markedsføringsstunt)
Hvor er det bare ærgerligt, at vi overhovedet skal tale om greenwashing. Som klassens duks er vi på dine vegne virkelig trætte. Nogen har misbrugt et hul i hegnet. På et tidspunkt eksploderede påstande om klimavenlige, CO2-neutrale, grønne og bæredygtige produkter og ydelser nemlig i markedsføringsbranche. Uden at have nogen som helst hold i den enkelte påstand. Fordi der var efterspørgsel. Produkter blev revet af hylderne på baggrund af det, der viste sig at være lovning om guld og grønne skove på misledende baggrunde. Æv. Heldigivs vågnede myndigheder og den generelle forbrugeropmærksomhed op, og begrebet “greenwashing” var født.
Det har sådan set altid været forbudt med vildledende markedsføring. Men nu har vi fået et begreb og endnu mere overvågning + strammere regelsæt omkring det. Som med al anden markedsføring skal der være hold i de påstande, du bruger. Der skal være dokumentation eller ordentlige forklaringer.
Og lad aldrig dit ESG og bæredygtighedsarbejde blive født i markedsføringsafdelingen. Det er og bliver et ledelsesværktøj og aldrig blot et markedsføringsstunt.
[Læs mere om greenwashing og hvordan du som virksomhed undgår det her]
Dit ESG-arbejde er omdrejningspunktet for markedsføringsindsatsen (og aldrig omvendt)
Når du skal igang med grøn markedsføring er det vigtigt, at du tager udgangspunkt i et grundigt ESG arbejde, konkrete tiltag og veldokumenterede resultater. Det skal med ord være dit ESG-arbejde, der er omdrejningspunktet for markedsføringen og aldrig omvendt.
Hvad er ESG?
ESG står for Environment (miljø), Social (samfund) og Governance (ledelse). Virksomheder bruger det i dag til at skabe et overblik og retvisende af deres aktiviteter, resultater og strategi indenfor området. En ESG-rapport bliver i høj grad brugt som et kommunikationsværktøj til at formidle virksomhedens miljø- og bæredygtighedsstrategi til investorer, stakeholders, kunder og omverdenen generelt. Derfor er ESG-arbejdet også omdrejningspunktet for grøn markedsføring (og aldrig omvendt).
Et stærkt udgangspunkt: Virksomhedens ESG rapport
Det er en rigtig god ide at integrere virksomhedens ESG arbejde i kommunikations- eller markedsføringsstrategien. For er der gode historier, positive resultater og konkrete tiltag, der vil positionere virksomheden som en stærk spiller på markedet, er det bare med at bruge dem. Og her kan virksomhedens ESG rapport være et godt udgangspunkt, da der allerede her er dokumentation og et grundigt stykke arbejde at læne sig op af. Er du endnu ikke kommet igang med at få udarbejdet en ESG-rapport anbefaler vi vores samarbejdspartner, bæredygtighedskonsulent Michael Bøtker Møller Nielsen fra ClimEdU.