Vi vil alle gerne fortælle gode historier. Det vil markedsføringsfolk især gerne. Det samme gælder undertegnede. Uanset hvilken kunde jeg har, går jeg på jagt efter den gode historie, der kan underbygge det budskab, vi gerne vil have ud at leve. Problemet opstår, når markedsføringsfolk ikke tjekker op på data, fakta og beviser. Når de begår det, der i følge Markedsføringsloven kaldes for “vildledende markedsføring”.
Når det kommer til grønne budskaber og bæredygtighedskommunikation kalder vi den vildledende markedsføring for Greenwashing. I dette blogindlæg vil jeg komme nærmere ind på dette begreb og fortælle om:
- Hvad er Greenwashing egentligt?
- Give dig en definition på Greenwashing
- Komme med 5 råd til at undgå Greenwashing
- Afsløre hvad forbrugerombudsmanden siger om Greenwashing
- Give dig et direkte link til Forbrugerombudensmandens kvikguide til grøn markedsføring
- og meget mere …
Lad os starte på samme side og få helt styr på, hvad greenwashing egentligt er for en størrelse. For er der et begreb, vi har hørt rigtigt meget til og rigtigt mange markedsføringsfolk og virksomheder med et oprigtigt ønske om at gøre det rigtige frygter, så er det at blive beskyldt for at begå greenwashing i forsøget på at kommunikere deres grønne budskab ud.
Få svaret på, hvad Greenwashing er, og hvad du kan gøre for at undgå det, under billedet
Så hvad er Greenwashing egentlig?
Når en virksomhed markedsfører sig som bæredygtig eller positionerer sine produkter som grønne eller miljøvenlige uden at have evidens for dette eller endnu værre; når de i realiteten slet ikke er det, er der tale om greenwashing.
Det er i bund og grund vildledende markedsføring, hvilket er ulovligt i følge markedsføringsloven (mere om dette senere).
Hvis en virksomhed for eksempel går ud og siger, at deres produkt er miljøvenligt, skal de også kunne dokumentere dette. Kan de ikke det, er der tale om vildledende markedsføring, og det vi populært kalder for “greenwashing”.
Det kan være svært at navigere i for mange virksomheder, men ikke desto mindre rigtigt vigtigt at være skarp på, hvornår noget markedsføring er vildledende.
Hvad er definitionen på Greenwashing?
Greenwashing definition
Der er mange bud på, hvad definitionen på greenwashing er. Men overordnet set kan vi definere det som, når man i sin markedsføring påstår eller foreslår at være mere grøn, bæredygtig eller miljøvenlig, end man egentligt er, for at få kunden til at købe mere.
Sagt på en anden måde: Når man som virksomhed er vildledende i sin markedsføring og fremstiller sig selv eller sine produkter mere grønne og mere bæredygtige end der i virkeligheden er evidens for.
Efterhånden som der er kommet mere fokus på emnet, og der derfor er kommet flere sager frem i lyset, kan det for mange se meget kompliceret ud. Men i virkeligheden er det knapt så vanskeligt, så længe du sørger for altid at belæg, dokumentation og evidens for det, du siger. Det gælder alle områder af din markedsføring og ikke kun for grøn markedsføring.
Uanset budskab og emne er det altid en god ide at have styr på markedsføringsloven.
Hvad siger markedsføringsloven om Greenwashing?
Bare rolig, vi skal ikke have en lektion i markedsføringsloven. Det vil kræve lidt mere tid. Og det behøver du slet ikke, hvis du sørger for at vælge en god samarbejdspartner, der har styr på lovgivningen og hjælper dig med at holde dig indenfor, hvad paragrafferne dikterer.
Når det kommer til Greenwashing specifikt er der særligt tre paragraffer, der er interessante at belyse i markedsføringsloven, nemlig § 5, § 6 og § 13.
Markedsføringslovens § 5:
En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Markedsføringslovens § 6:
En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Markedsføringslovens § 13:
Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.
Kilde: Danske love, Markedsføringsloven
Du er med andre ord rigtigt godt klædt på i forhold til dit grønne budskab, hvis du kender markedsføringsloven og overholder den.
Men det er forståeligt, at mange virksomheder frygter at blive beskyldt for greenwashing. Det er bare så ærgerligt, fordi der er så mange gode historier om bæredygtigshedstiltag, CO2-reduktioner og grønne initiativer, der venter på at blive fortalt og inspirere omverdenen.
Men frygten for at havne i pressens søgelys for noget, der bestemt ikke har været intentionen, kan afholde mange for at fortælle deres grønne historier.
Derfor får du her mine 5 gode råd til, hvordan du undgår Greenwashing i dit arbejde med din grønne markedsføring herunder.
Undgå greenwashing: 5 gode råd fra klassens duks i markedsføringsverdenen
Før vi går i gang er det selvfølgelig vigtigt at fremhæve, at dette blot kradser i overfladen, og at hver eneste virksomhed er unik. Men brug disse 5 råd som guidelines til jeres videre arbejde med jeres grønne kommunikation. Rådene er udarbejdet med udgangspunkt i Forbrugerombudensmandens kvikguide til grøn markedsføring, som jeg linker til længere nede i blogindlægget.
1: Få styr på dine data og din dokumentation, hvis du påstår at være “miljøvenlig”
Det siger sig selv, at der skal være styr på dokumentationen. Jeg ved, du ved det. Men især ved brug af generelle grønne påstande som for eksempel: “miljøvenlig”, “grøn” eller “klimavenlig” er der strenge krav til dokumentantionen, hvis det ikke skal falde under “vildledende markedsføring”. Dokumentationen skal normalt være baseret på en livscyklusanalyse af produktet og kunne underbygges af udtalelser eller undersøgelser fra uafhængige eksperter. Jeg anbefaler blandt andet bæredygtighedskonsulent Michael Bøtker Møller Nielsen fra ClimEdU til dette.
2: De officielle mærkningsordninger giver dig lidt mere frihed
Hvis dit produkt i forvejen er med mærket med en af de officielle mærkningsordninger som for eksempel ”Svanemærket” eller ”EU-Blomsten”, har du nogle muligheder for at bruge nogle af de mere generelle (og populære) vendinger som ”mindre miljøbelastende”, ”mere miljørigtigt” eller ”bedre for miljøet” uden nødvendigvis at kunne vise eksempelvis en livscyklusanalyse. Det kan lade sig gøre ene og alene, fordi du ved at have opnået mærkningerne, kan opfylde kriterierne for disse. Det er selvfølgelig nødvendigt at kunne dokumentere lige præcis dette.
3: Det er vigtigt at forklare, hvorfor du påstår at være “Miljøvenlig”
Hvis du vælger at bruge et mere generelt udtryk som “miljøvenlig” om dit produkt, og du ikke har dokumentationen i orden, skal du virkelig passe på. Den eneste måde at komme om på dette er ved at tale mere generelt og forklare, hvad du mener med “miljøvenlig”. Forbrugerombudsmanden kommer med et godt eksempel:
Generelt udsagn: ”Rejs miljøvenligt”
Forklaring: ”Tag bussen frem for bilen, og du hjælper med at reducere CO2-udslippet, da en bus med minimum X passagerer udleder mindre CO2 end det tilsvarende antal biler med en person i hver bil.”
Det er her rigtigt vigtigt, at forklaringen kommer umiddelbart efter udsagnet, så læseren på intet tidspunk bliver efterladt med indtrykket af, at det pågældende produkt i sig selv er miljøvenligt.
4: Vær meget konkret og påstå kun noget, hvis det reelt set er en forbedring (og ikke bare det, loven påskriver jer)
Hvis der eksisterer miljømæssige krav til din virksomhed, må du ikke gå ud og markedsføre din virksomhed som særligt grøn på disse områder. At du overholder kravene og er derfor er mere grøn end du var før dette krav blev stillet er ikke tilstrækkelig grund til at markedsføre din virksomhed eller produkt som særligt miljørigtigt. Det er nemlig ikke et særligt aspekt. Du kan i stedet fortælle, at du naturligvis overholder gældende krav og lovgivning på området. Det kan indgyde tillid på en helt anden og mere holdbar måde.
5: Pas på med skabe et visuelt indtryk af at være mere miljøvenlig
Det her er noget af det, vi alle falder for - kritiske forbrugere eller ej - når vi går en tur i det lokale supermarked. Det falder også lidt uden for mit scope her som digital specialist, men som ekstern markedsføringschef er det også en del af ansvarsopgaverne, og jeg er nødt til at gøre opmærksom på det. Dit produkt må ikke se ud som om, det er særligt miljørigtigt eller på anden vis signalere særlige miljø - eller klimamæssige fordele visuelt, hvis det ikke kan dokumenteres. Som med al anden solid og stærk markedsføring bør der være et 1:1 forhold i forhold til den virkelige historie, der trænger sig på (og ikke et forsøg på at gentage Kejserens klæder).
Disse 5 råd er bare et udsnit af de overvejelser, du bør have, før du begiver dig ud i at fortælle de grønne historier i din virksomhed. Men gør du det ordentligt, med din dokumentation i orden og grundig forklaringer, er du godt på vej til at undgå at falde i greenwashing-fælden.
For det er ikke kun dine potentielle kunder, der er skeptiske. Det er Forbrugerombudsmanden også.
Forbrugerombudsmanden: Greenwashing har stort fokus (men er også et meget vagt udtryk, der kan være svært at gennemskue)
Greenwashing er et relativt nyt og moderne begreb, der er opstået i medieverdenen. Det er med andre ord et begreb, der hovedsageligt har været brugt af forbrugere, omverdenen og kritikere til at beskrive fænomenet, hvor virksomheder gør sig mere grønne, mere miljøvenlige og mere klimabevidste alene af den grund, at det blev efterspurgt. Det er alvorligt problem, da vi har et alvorligt klimaproblem og ikke kan løse det ved at vildlede. Derfor har begrebet og problemet Forbrugerombudsmandens fokus. De har dog i en pressemeddelelse været ude og meddelele, at de ikke længere vil benytte sig af begrebet “Greenwashing”, da det er et vagt begreb, der er svært at tolke. Greenwashing er født i markedsføringsafdelingen og bør også sygne hen ved det træ, det opstod ved.
Til gengæld er grøn markedsføring kommet for at blive. Ikke som et smart pop-up fænomen, men som et lille og meget vigtigt lille hjørne af markedsføringsværktøjskassen, hvor der er en helt særlig fokus på regler, lovgivning og storytelling i skøn forening med det, vi altid har kendt som god gedigen markedsføring.
Vil du dykke længere ned i Forbrugerombudsmandens vejledning til Grøn markedsføring? Go ahead 👇
Forbrugerombudensmandens kvikguide til grøn markedsføring
Fordi Forbrugerombudsmanden bruger meget tid på at tage sager op om vildledende markedsføring og ofte får klager om Greenwashing, er der blevet udarbejdet en kvikguide med det formål at hjælpe virksomheder til at undgå vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber. Du finder Forbrugerombudsmandens kvikguide til grøn markedsføring lige her.
Skal vi tage en uforpligtende snak om, hvordan du kommer ud med dit grønne budskab på en troværdig måde uden at begå Greenwashing?
Vi har altid tid til en uformel snak om et eventuelt samarbejde.
Book en tid direkte i vores kalender lige her.