Nu stopper du simpelthen. Hooooldt. Lige nu. Jep.
Stop nu det kædebrevspladder – universet eller din målgruppe sender dig det ikke tifoldigt igen. Det er alt for stort et ansvar og en alt for vanvittig menneskeliggørelse af så stor en fysisk masse.
Og ja, jeg taler selvfølgelig om begrebet “autentisk markedsføring”. Giv mig lige 4 sekunder til at samle mig (læs i mellemtiden: Jeg plejer at råbe meget højt, når jeg hører det ord). Tilbage igen.
Hvad er det der autentisk markedsføring egentlig?
Det er noget, jeg har diskuteret mange gange. Med mange. En del gange på de sociale medier. Det anbefaler jeg ikke. Da slet ikke på Facebook. Det er et flyvsk og uoverskueligt medie med samtalepartnere, der dukker op og forsvinder igen som ADHD børn på candyfloss.
Derudover har jeg forsøgt at læse mig til mere viden på området. Prøvet at gå i dybden med autentisk markedsføring og dets genesis. Men det stikker ikke så dybt som begreb.
Måske kan vi spore begrebet i sin rene form tilbage til de første tarmskylningsklinikker. Lige der omkring begyndte vi også at tale om at markedsføre os autentisk. Mens vi drak hørfrøolie og købte kulfilter til vores vand.
Autentisk markedsføring er i daglig tale lig med personlig, ægte og nærværende markedsføring. Bum. Personlig. Ægte. Nærværende. Det er hudløs ærlig markedsføring, hvor du som afsender bliver personlig og giver en bid af din sjæl, så vi kan mærke dig. Sådan en type markedsføring har jeg da også bedrevet. Og du kan da godt kalde det autentisk, hvis du har lyst. Men come on. Come nu helt ærligt on.
Min faglige vurdering af ordet autenticitet og dets betydning
Kan du huske, da du første gang så Schindlers liste? Den var sådan lidt barsk i det. Rørte mig. Fik mig til at tænke. Fordi den var autentisk. Det var sket i virkeligheden. Filmen var autentisk, fordi den afspejlede virkeligheden. Det er autentisk for mit vedkommende. Det er også min faglige vurdering af ordet autenticitet og dets betydning. At det afspejleder virkeligheden.
Så autentisk markedsføring er i daglig tale et begreb, der rummer “personlig, ægte og nærværende” markedsføring.
Hvor jeg derimod tænker autentisk markedsføring som afspejlende virkeligheden. Og lad venligst være med det.
Hold nu for pokker dine beskidte underbukser derhjemme i vasketøjskurven.
Du må gerne være personlig. Og personlig markedsføring virker. Du må gerne være menneskelig. Please. Vær menneskelig. Og virksomheden, du markedsfører for, har også god gavn af en dialogbaseret markedsføring med målgruppen. Sådan en slags menneskelighed, hvor du kigger din læser i øjnene.
Du ved sådan noget med, at jeg kan regne ud, at det er Marianne, der skriver, og ikke en robot. Det er rart. Og det er også virkelig lækkert, hvis Marianne er sød og rar. Og til stede.
Og hvad anbefaler jeg i stedet for autentisk markedsføring?
Din målgruppe har ikke en kommerciel interesse i at vide alt. Det er ikke alt, din målgruppe har brug for at vide for at købe dit produkt.
En mindre del af dine læsere (og ikke nødvendigvis det samme som din målgruppe) får måske deres nysgerrighed stillet ved, at du afslører alt i din markedsføring – alt det personlige, det grimme, det følelsesmæssige osv.
Men spørgsmålet er, om den information er nødvendig for, at de køber dit produkt. Måske var det varmt luft omkring beslutningsprocessen. Varm luft, der måske gjorde det lidt lummert?
Så hvad er det, jeg siger her?
At du skal feje virksomhedens skidt ind under gulvtæppet? Siger jeg nu pludselig, at du skal lyve og skjule noget i din virksomhed?
Nej, nej, nej. Nej. Det siger jeg ikke.
Jeg siger blot, at når du markedsfører virksomheden, så skal du holde luften krystalklar og ren. Du skal holde dig til det indhold, der er relevant at vide for din målgruppe (altså dine potentielle kunder). Du skal bruge alt det, der er nødvendigt for, at dine potentielle kunder kan foretage en beslutning om at købe dit produkt.
Men hvad skal Marianne fra før så gøre? Hun skal være hæderlig. Hun skal fortælle potentielle kunder om virksomhedens produkter, og om hvorfor det vil være en fordel at købe netop dette produkt ved denne virksomhed. Hun kan endda researche lidt på målgruppen, hvis hun er af den arbejdsomme type, og prøve at finde de psykologiske triggere, der igangsætter handling hos den konkrete målgruppe.
God markedsføring må gerne være personlig og nærværende
Det vil være at foretrække. Altså personlig og nærværende markedsføring.
Og alle typer af virksomheder kan udføre og have gavn af personlig og nærværende markedsføring. Men det er ikke autentisk markedsføring. Det er det altså ikke.
Alle dem, der hævder at markedsføre sig selv autentisk, har et troværdighedsproblem.
WHAAAAT? Hvad sagde du? Slet. det. sidste. lige nu. Nej, det gør jeg ikke.
De er i min faglige optik ikke hæderlige. De er i nærheden af at være plattenslagere. Marketers, der hævder at være autentiske, er i sagens natur meget inautentiske….hvis de var autentiske, fik vi det hele at se – alle tallene, de utilfredse kunder osv.
Den markedsføring, der kalder sig selv autentisk, er skåret til, er blevet slebet og poleret og meget bevidst orkestreret i forhold til den histore, der skal fortælles. I jagten på likes, leads og listeners.
Når jeg hører ordet autentisk markedsføring, får jeg en dårlig smag i munden og tænker, at den markedsføring, der kalder sig selv autentisk, er skåret til, er blevet slebet og poleret og meget bevidst orkestreret i forhold til den histore, der skal fortælles. I jagten på likes, leads og listeners.
Hæderlig markedsføring, derimod, fortæller en historie om en virksomhed eller et produkt på en nærværende, ægte og lyttende facon. Uden behov for at løfte dynen. Uden behov for at virke autentisk. Men hæderlig. Autentisk markedsføring? Det køber jeg ikke.
Ps. Jeg går med min påstand i dette blogindlæg ud fra den præmis, at du arbejder med en hæderlig virksomhed. Jeg har boet i Vestjylland. Jeg har set lidt ad hvert. Det har jeg. Men præmissen gælder for dette blogindlæg.