Hun var også på jagt efter tid. Tid til at markedsføre hendes næste online workshop, der skulle starte om to måneder. Hun ville bruge tiden på at lave en god salgsside, et par Facebook-annoncer og så skrive en rigtig god mailkampagne. Hun skulle bare lige have det hele planlagt ordentligt. Have skabt sig et overblik….
…. Hun var sådan set allerede bagud. Men havde allermest lyst til at lancere workshoppen om et par dage. Den var så god, og hun ville kunne hjælpe så mange, når først de tilmeldte sig.
Det hele ville tage tid.
Mere tid, end hun havde tålmodighed til (for hånden på hjertet, så havde hun tiden, men tålmodighed var det, der reelt set manglede).
….
Kan du nikke genkendende til det her?
Sådan havde en af vores kunder det, da hun kontaktede os. Lad os kalde hende Helle (vi ghostwriter for hende og har lavet en aftale om ikke at fortælle det).
Men i dag vil jeg fortælle dig, hvorfor det at lave et godt forarbejde, bruge tid på at planlægge og ikke mindst at skrive en god mailkampagne på 7-12 mails tager relativt kort tid.
Du sparer tid, når du gør dit forarbejde ordentligt
Langt de fleste af vores rådgivningskunder har lavet den samme fejl, før de kommer til os. Om og om igen. Lancering efter lancering. Og det koster så meget tid (og i sidste ende ødelægger det salget og dræner for energi). De kaster sig ud i en mailkampagne uden at planlægge den ordentligt.
Første mail bliver skrevet og sendt samme dag.
Uden at vide, hvad de næste tre mails skal handle om, og hvornår de skal komme.
Og helt uden at tænke strategisk og inddrage salgspsykologiske triggere og kendte skabeloner for at sende effektive og relevante mails. Mails, der giver mening for modtagerne, og mails, der giver læserne lyst til at slå til.
Det koster så meget tid, når du gør det på den måde.
Og dine mails vil ikke præstere og sælge så godt, som du gerne ville have og har brug for… (hey… vi har alle en bankkonto, der skal fodres hver måned). Og sælger dine mails ikke godt nok, er det spild af tid. Tid, du kunne have brugt på noget andet i din forretning.
Du sparer til gengæld tid, når du gør dit forarbejde ordentligt.
Jeg nåede at hjælpe Helle fra starten af dette blogindlæg. Vi fik sat os sammen over et par kopper kaffe og fik styr på den mailkampagne (og salgssiden, men det er en anden historie til et andet blogindlæg).
Det grundige forarbejde resulterede i flere ting:
- Det sikrede, at Helle fik sagt de rigtige ting i den rigtige rækkefølge.
- Det sikrede, at Helle fremstod lige så professionel og tillidsskabende, som hun virkelig er (vi taler om en dame med stærkmandsbukserne på).
- Og det sikrede, at hver mail var langt lettere at skrive for Helle.
Hold dig til en simpel model og fokuser på rækkefølgen i din levering af salgsbudskabet
Der findes et hav af forskellige modeller, når det kommer til målgruppekommunikation. Langt de fleste af dem er rigtig gode. Mange af dem siger det samme, og en stor del af dem overlapper hinanden og supplerer hinanden på glimrende vis.
Det handler sjældent om, hvilken teori og metode du bruger, men i langt højere grad hvordan du bruger dem. Så overordnet set vil jeg anbefale dig at vælge en, der giver god mening, og brug den. Test det af, vær åben over for andre perspektiver, men hold fokus.
Til inspiration er her nogle af de modeller, jeg selv bruger, når jeg bygger kampagner op (jeg har linket til nogle interessante artikler, hvis du vil læse mere om de enkelte). Og nej, det er ikke en udtømmende liste, ligesom det heller ikke er en facitliste:
PASTOR af Ray Edwards
Ray Edwards model er en solid model (omend meget simpelt præsenteret her) til at skrive salgstekster generelt. Du kan bruge denne model til at bygge en hel mailkampagne op over, men også sagtens bruge modellen til én enkelt mail (tip: betragt din mail som en isoleret salgsside i sig selv).
Her er skelettet i PASTOR modellen:
P står for Person, Problem og Pain
A står for Amplify og Aspiration
S står for Story, Solution og System
T står for Transformation and Testimony
O står for Offer
R står for Response
Læs mere om Ray Edwards PASTOR-model lige her.
Eugene Schwartz’ bevidsthedsmodel
Eugene Schwartz’ bevidsthedsmodel er genial til både salgssider og mailkampagner. Vælg det bevidsthedsniveau, din målgruppe befinder sig på, når de møder din tekst, og brug teksten til at skubbe dem til næste bevidsthedsniveau. Som tommelfingerregel kan du kun flytte en læser ét bevidsthedsniveau (er det bare mig, eller bliver det her meget new age agtigt?en modellen her virker).
Her er skelettet i bevidsthedsmodellen:
The Most Aware (meget bevidst)
Din læser kender dit produkt, ved, at det er det rette og har bare brug for et godt tilbud.
Product Aware (produktbevidst):
Din læser kender dit produkt, men er ikke helt sikker på, at det er det rette.
Solution Aware (løsningsbevidst):
Din læser ved, at der eksisterer en løsning på hans/hendes problem, men ikke at dit produkt kan løse det.
Problem Aware (problembevidst):
Din læser ved, at han eller hun har et problem, men ikke at der findes en løsning på det.
Completely Unaware (ubevidst):
Denne læser er ikke bevidst om, at at han eller hun har et problem, som dit produkt kan løse.
Her er en god artikel, hvis du vil læse mere om Eugene Schwartz’ 5 bevidsthedstyper.
Gode gamle AIDA
Vi må ikke glemme AIDA, når vi taler om salgsmodeller. Og slet ikke, når vi taler om mailkampagner. Ligesom med de andre modeller kan du lægge AIDA-modellen nedover hele din mailkampagne, og du kan bruge den på den enkelte mail.
Her er skelettet i AIDA:
A står for Awareness. Fang læserens opmærksomhed.
I står for Interest. Få deres interesse.
D står for Desire. De skal have lyst til at tage en bid af dig (eller dit produkt)
A står for Action. Få læseren til at gøre noget. Tilmelde sig/købe/klikke.
Hubspot har lavet en genial gennemgang af, hvordan du kan bruge AIDA som sales funnel.
Brug 50 % af tiden på planlægningen
Ok. du behøver jo ikke at tage den helt store universitetsuddannelse i kommunikations- og markedsføringsmodeller. Det har jeg gjort for dig. Tjek. Alt, hvad du behøver, er at lægge en god plan. Og lad være med bare at åbne MailChimp, EasyMe eller Simplero, og fyr en tilfældig mail afsted til din liste i bare iver efter at lancere din fantastiske online workshop.
Hvis du virkelig vil hjælpe så mange som overhovedet muligt, tjene så meget som overhovedet muligt, mens du ikke spilder din tid, så skal du sætte dig ned og planlægge din mailkampagne.
- Sæt dig ned, og åbn et dokument. Kald det for eksempel “Oversigt: mailkampagne styrk din balance sommer 2018”.
- Skriv øverst i dokumentet, hvad der er det reelle tilbud i kampagnen – og tidshorisonten.
- Beslut dig for en model eller tilgang (vælg eventuelt en her fra blogindlægget). Der er ikke nogen grund til at opfinde den dybe tallerken igen.
- Noter hver mail ned med emnelinje, tidspunkt for udsendelse, og hvad dit formål er med den enkelte mail (tag udgangspunkt i en model for letheden og effektivitetens skyld).
Når du gør dette, vil hver mail ikke tage lang tid at skrive. Nogle af dem vil praktisk taget skrive sig selv.
Og nu kommer jeg til den helt store gevinst ved denne måde at arbejde på. Det er nemlig præcist nu, hvor mailkampagnen er lavet, sendt ud og har været på arbejde. Det er nu, det bliver effektivt.
For mailkampagner bør genbruges. Ellers er det spild af tid.
Genbrug mailkampagnen næste gang, og tjen endnu flere penge på samme mails
Med god planlægning og en ordentlig struktur har du en knivskarp evergreen mailkampagne, du kan sende ud år efter år. Så når du kører en kampagne på din online workshop næste år, så kan du bruge denne mailkampagne igen. Det kan selvfølgelig kræve et par justeringer, men det er ikke det samme som at skulle starte helt forfra.
Kan du huske Helle, jeg fortalte om øverst i dette blogindlæg? Vi hjalp Helle med både planlægningen (man kan komme ret langt på 2-3 kopper kaffes tid) og udformningen af de i alt 9 mails, det endte med. Disse mails kan Helle bruge igen og igen. Justere lidt på. Og bruge igen og igen. Og så er der altså brugt relativt kort tid på den mailkampagne, når den er blevet brugt 3-4 gange.