Lad os lige smage på ordet markedsføring sammen – markedsføring.
Det handler om at føre dit produkt, dit brand og din service ud på markedet.
Det er helt gammeldags.
Men hvorfor virker det så ikke, når du på Facebook skriver om dit onlinekursus eller dine coachingsessions og linker til din salgsside?
Eller når du skriver en salgsmail til din nyhedsbrevsliste?
Dit tilbud er vanvittigt lækkert og attraktivt, ik? Prisen er den helt rette og sat efter alle kunstens regler.
Hvorfor?
Hva?
Jo. Det er, fordi du vil ha’, men ikke gi’.
Hvad markedsføring egentlig handler om
Markedsføring handler om så meget mere end salg.
Nej, lad os omformulere det.
Markedsføring handler ikke om salg. Salg handler om salg. Markedsføring handler om markedsføring. God markedsføring fører til salg. Dårlig markedsføring…. Det behøver du ikke at teste af. Det er en dum ide. Gå ikke ad den vej.
Markedsføring handler om måden, du fører dit produkt ud på markedet. Det kan du blandt andet gøre med Content Marketing.
Du skal levere indhold. Værdi. Og blive ved.
Lad os nu sige, at du er terapeut. Du vil gerne have booket din kalender op med klienter. Måske sælger du også digitale produkter og vil gerne have indbakken på overarbejde med meddelelser om, at nu har en ny kunde tilmeldt sig dit online forløb.
Yes?
Nuvel.
Lad os lige tage og kigge på drømmescenariet med det samme.
Du skal tage en tur ud i fremtiden med os. Åbn lidt op, og brug din forestillingsevne. Vær ikke stejl.
Du har nået dit mål. Kalenderen er fuld. Indbakken er proppet med den ene lækre mail efter den anden med automatiske mails om salg af dit online forløb. Prøv så at forestille dig, hvordan du nåede hertil. Du har to muligheder. Begge muligheder med variationer, bevares. Men firkantet stillet op: to muligheder.
Mulighed 1:
Du har nået dit mål ved som en anden onkel Stage ved sit bananskib midt på strøget at råbe på Facebook: Kom og køb, der er rabat, få en unik mulighed, book os osv. Ikke en eneste gang har du givet en smagsprøve.
Mulighed 2:
Du har vist din målgruppe, at du er ekspert på dit felt, at du har hjulpet andre med at løse et problem, du har givet gode råd og ikke været nærig med din viden. Du har givet smagsprøver. Du har fristet. Du har ført dig selv, dit produkt og dit brand ud på markedet.
Det er det, markedsføring handler om.
Har du et bananskib midt på strøget, så vil vi anbefale dig, at du krydrer det med et godt tilbud og en høj stemmeføring. Men det marked er vi alligevel ikke eksperter i, så her lader vi andre rådgive dig.
Om hvorfor du skal give, når du vil have
Læser du stadig med?
Nuuuj, det er vi glade for.
Vi har lidt mere til dig i dag.
Bliv hængende.
Lige nu får du af os. Uforpligtende. Vi giver gerne. Af hjertets og forretningens lyst.
Det giver god mening. Hvordan kan vi ellers fortælle dig, at vi er eksperter i indhold og markedsføring? Du ville jo ikke ane det, hvis vi ikke viste dig det (eller hvis andre ikke fortalte dig, at vi var excellente ud i kunsten).
Lad os tage fat i eksemplet, hvor du er terapeut.
Det handler om tryghed
Hvis en spritny potentiel kunde, der lige er stødt på dit navn ved en tilfældighed, måske via en googlesøgning eller en veninde, der har delt dit website eller en Facebook-side, så handler det om tryghed.
Den potentielle kunde skal være tryg og have tillid til dig.
Den potentielle kunde skal vide sig sikker på, at du er ekspert på dit felt.
Og det sker ikke ved, at du bliver ved med at råbe “kom og køb” eller andre fantasifulde formuleringer af samme betydning.
Hvis du vil have, må du give
Hvis du vil have denne potentielle kunde transformeret til en betalende kunde, så må du give noget på forhånd. Der er så mange grunde til det.
Det handler om salgspsykologi.
Men hvis du skal tage kun én ting med dig fra dette blogindlæg, så er det dette:
Du skal give af din viden for at skabe tryghed og vise din potentielle kunde, at du er ekspert.