Hvis du har investeret al din tid på Facebook, så arbejder du i sidste ende for Facebook.
Tyg lige lidt på den, og lad mig i mellemtiden gå lidt tilbage i tiden.
Se….
Jeg er en gammel backpacker. Åh, hvor jeg dog elsker det liv. At kunne have alt det, jeg ejer, på ryggen. Det er et liv i frihed, tryghed og med stor mulighed for konstant at rykke uafhængigt af andre.
Og sådan er det også med min virksomhed. Jeg har alt, hvad jeg har brug for, online. Tilgængeligt 24/7. Det er der flere store bloggere, der lever af at lære andre som dig og mig om – altså livet som en fri og online fugl. Det handler dette blogindlæg ikke om.
Det her blogindlæg handler om frihed og ejerskab.
Din markedsføring skal sejle sin egen sø
I dette blogindlæg appellerer jeg til, at du og din virksomhed værner om friheden og ejerskabet og er varsom med ikke at lægge alle pengene og al tiden, hvor du ikke selv har kontrollen.
Om du tager backpackermetaforen eller bådmetaforen, det er op til dig.
Vælg selv.
Og følg med mig….
Forestil dig, at havnen (Facebook) er under angreb (går konkurs, ændrer betingelser og gør det umuligt at bruge som virksomhed osv.). Når du ejer din markedsføring, er du i stand til at sejle væk fra gerningsstedet uden at have mistet terræn i forhold til dit arbejde.
Din markedsføring skal sejle sin egen sø og ikke være afhængig af de vilkår, eksterne medier stiller dig til rådighed.
Lad os holde fast på Facebook…..
….som for nyligt (lige gyldigt hvornår du læser dette blogindlæg, vil “for nyligt” være aktuelt) har ændret i deres algoritme, og lidt før de gjorde det, ændrede de spillereglerne for, hvordan det er tilladt at markedsføre sig på Facebook.
Det er deres båd.
De bestemmer.
De har taget ejerskabet over deres markedsføring. Og det skal du også.
Hvad mener du med, at jeg skal tage ejerskabet?
Tak for at spørge. Jeg mener, at du bør have kontrollen og selv sætte spillereglerne for din markedsføringsplatform (men samtidig overholde markedsføringsloven, bevares).
Hvis du sætter størstedelen af dit markedsføringsbudget eller tid på de sociale medier, er du underlagt deres spilleregler. Ændrer de deres spilleregler, skal du i værste fald starte helt forfra. Du har placeret dine ressourcer og dine tiltrækningsmekanismer på lånt grund – grund du aldrig selv kan købe og eje.
En rigtig god Facebook-kampagne kan virkelig batte…..
….hvis den er sat rigtigt op.
Og selvfølgelig kan den rette indsats på Facebook også have en positiv effekt på bundlinjen. Men det er ikke en langsigtet strategi. Og når jeg siger langsigtet, så mener jeg +3 år. Du aner ikke, hvor og hvordan Facebook er om 3 år. Du har ikke en anelse.
Nej, du har ikke.
Det ved Facebook kun (Det er ikke engang sikkert).
3 tip til, hvordan du tager ejerskabet over din markedsføring
Du vil aldrig høre mig sige, at markedsføring via de sociale medier er spild af tid. Det kan være ret så effektivt. Gjort på den rigtige måde. Og med fokus på målet.
Men du vil aldrig høre mig sige, at dit website og dit online brand kommer i anden række. Du må og skal sørge for, at du ejer den vigtigste og allermest afgørende del af din markedsføring.
Så her er de tre steder, hvor du kan tage ejerskabet over din markedsføring:
1. Website
Dit website er din hårdtslående salgsmaskine, der tiltrækker nye kunder døgnet rundt for dig. Det er optimeret i forhold til søgemaskiner, teksterne er optimeret i forhold til konverteringsmekanismer, og dit layout og design er uimodståeligt og signalerer professionalitet og engagement. Du ejer dit website.
Brug ressourcer på at skabe et sælgende indhold på dine salgssider, konverter læsere til kunder via en god blogstrategi, og brug dine data til at optimere flowet.
2. Mailliste
Din mailliste er der, hvor pengene er. Sådan er det bare. Det er efterhånden en slidt vending, og jeg ved ikke, hvem der oprindelig har sagt det, men “the money is in the list“, og det er sandt. Du ejer din liste.
Brug ressourcer på at opbygge en stærk og engageret liste, sæt en effektiv og sælgende autoresponderserie op, og send mails til listen på en kontinuerlig basis.
3. Levér den bedste kvalitet i byen – hver gang
Bedre markedsføring kan du ikke få. At du fører dit produkt ud på markedet ved at levere den bedste kvalitet i byen. Hvem kan stikke det? Ikke de andre i byen i hvert fald. (Kom nu….det med “byen” er en metafor…åh ok, det havde du fattet? undskyld). Du ejer niveauet af den kvalitet, du leverer.
Gad vide, hvordan din fordeling af din markedsføringsindsats er? Hvor stor en procentdel af din markedsføringsindsats (tid og/eller penge) placerer du på de sociale medier?