Det første håndtryk er vigtigt. Det må ikke være slattent og for guds skyld ikke klamt. Det er bare ligesom ikke godt nok. Håndtrykket og den første kontakt med potentielle kunder er afgørende. Det ved en god sælger. Den gode sælger ved også, hvor vigtigt det er at komme godt fra start. At smide en kvik kommentar, et ‘tø-hø’ og et imødekommende og vindende smil med et fast håndtryk. Du kan næsten se stockbilledet for dig. Men jeg har ret, ik’da?
Det samme gælder for virksomhedens website. Første gang besøgende oplever dit website kan være afgørende. Afgørende for indtrykket af virksomheden. Det er meget sjældent, at potentielle kunder og samarbejdskunder ser de fysiske dele af virksomheden først. Som minimum har vedkommende været forbi websitet for at tjekke dit navn ud og for at skrive adressen ned til gps’en. Lad det være en forførende og tilfredsstillende oplevelse. Altså den første gang.
Hvorfor websitets mobilversion er det samme som det første håndtryk
Ofte ser jeg, at websitets mobilversion bliver tænkt ind i planen som det næstvigtigste. At desktopversionen (på en almindelig computerskærm) prioriteres først, og dernæst bliver mobilversionen udtænkt. Det gik an, dengang vi skrev 2007. Altså tilbage i stenalderen. Så lov mig at rykke mobilversionen op på niveau med desktopversionen og udtænk design og funktionalitet simultant, næste gang du skal have redesignet virksomhedens website. Samtidig. Parallelt. Jeg giver dig den eneste grund, du har brug for, lige her:
Google har undersøgt internetbrugere og fundet ud af, at 65 % starter deres online informationssøgning på deres mobiltelefon. 63 % starter deres internetbrowsing på mobiltelefonen. Herefter fortsætter de læsningen og opgaven på en almindelig computer.
Vi lever i en multiskærmsverden
De starter deres onlinehandel på mobiltelefonen. De møder dig første gang på en lille og smal skærm. Og her skal du give et ordentligt første håndtryk. Præsentere virksomheden med et fast og selvsikkert håndtryk og ikke et slattent og halvhjertet et af slagsen.
Det er selvfølgelig ikke det samme som at sige, at alle starter deres onlinehandel på mobiltelefonen. Undersøgelsen viser også, at der er en rest på 35 %, der ikke starter på mobiltelefonen. Men når du arbejder med optimeringen af dit website, er det flertallet, du skal optimere til. Du kan sagtens tage dig af minoriteten – men det gør du allerede ved at have et toptunet website.