Der er rift om de bedste medarbejdere. Dem, der brænder for deres fag, og hver dag arbejder på at blive bedre og dygtigere. Dem, der er en fornøjelse for alle omkring dem. Det er dem, alle gerne vil have fingrene i.
Så hvordan sikrer du dig, at det bliver lige netop dig og din virksomhed, de vælger, når de skal skifte job? I vores bog er employer branding i en perfekt kombination med LinkedIn er en unik mulighed for netop det.
For med rigtig god employer branding og en stærk kommunikation heraf på din LinkedIn, kan du få …
- flere kvalificerede ansøger, når du slår stillinger op.
- endnu mere faglig stolthed og en følelse af at høre hjemme i dine medarbejderes mindset.
- færre forkerte matches - som fører til korte (og dyre) ansættelser.
Virksomheder er forskellige - derfor findes der heller ikke en skabelon for, hvordan god employer branding ser ud (selvom det kunne være dejligt nemt).
For det er noget helt særligt, der skiller dig fra de andre. Det er det, vi kan finde frem til i fællesskab. Og det er det, jeg gerne vil hjælpe dig med i dette blogindlæg.
Sagen er den, at selvom du ikke arbejder med employer branding - ja, så har du altså stadig et employer brand (på godt og på ondt). Og med de ord, så lad os komme i gang.
I blogindlægget kan du læse om …
- hvad employer branding betyder.
- intern og ekstern employer branding.
- hvordan du griber din employer branding an.
- employee advocacy.
- hvordan du balancerer mellem at være professionel og personlig.
- hvordan du bruger LinkedIn professionelt.
Hvad betyder employer branding egentlig?
I bureauet har vi formuleret denne definition, som vi arbejder ud fra, når vi hjælper vores kunder med employer branding:
Employer branding er, når virksomheder markedsfører sig med det formål at vise, hvorfor netop de er et attraktivt sted at arbejde - over for både nuværende og potentielt kommende medarbejdere. Employer branding foregår både på virksomhedens website, men også på relevante sociale medier. Gennem employer branding kan virksomheder skabe et netværk, der underbygger for eksempel ansættelsesprocesser, for på den måde at finde medarbejdere med de rette kvalifikationer. På samme tid er det også en måde, hvorpå en virksomhed kan fastholde sine medarbejdere.
Så er scenen sat. Lad os komme i gang.
Brug for hjælp til at tiltrække de helt rette medarbejdere? Så tjek vores samarbejde omkring employer branding ud her.
Det hele starter med jeres employer branding internt
Hvis der ikke er styr på jeres interne employer branding, bliver det virkelig op ad bakke at få succes med jeres eksterne employer branding. There. I said it.
For sagen er den, at employer branding - rigtig god employer branding - afhænger 110% af dine medarbejdere. Og hvis de ikke føler, at det, I kommunikerer til verden, stemmer overens med det, de oplever hver dag, når de går på arbejde - ja, så bliver de aldrig rigtigt gode talsmænd for jer. Måske de forsøger at lade som om. Men det kan man altså mærke. Også online.
Så: Hvordan taler I sammen i virksomheden om virksomheden? Hepper I på hinanden? Taler I eksplicit om jeres kultur og om, hvordan I kan forbedre den? Og så videre … Alt det, du gerne vil vise verden - ja, sådan skal virkeligheden også være. Det er første skridt.
Få gang i din autokommunikation
Aka hvordan du kommunikerer til og om dig selv - men med det formål, at verden (og dine medarbejdere) ser, hvem du er. Det kan godt være, det virker som navlepilleri - og som om du mest bare taler for at høre dig selv snakke - men det er altså ikke tilfældet.
For det betyder noget, hvad dine medarbejdere hører om dig både på LinkedIn, på intranettet og alle mulige andre steder.
Nu kan du så gå i gang med din employer branding eksternt
For rigtig mange virksomheder vil LinkedIn være et ideelt sted at starte jeres employer branding på sociale medier. Men hvis de medarbejdere, I leder efter, i lige så høj grad opholder sig på Facebook, ja, så er du også nødt til at lægge nogle kræfter der. Du skal være der, hvor de mennesker, du gerne vil tiltrække, er.
Lad os gå lidt videre - og finde ud af, hvordan du gør - og hvorfor du egentlig skal gøre det.
PS. Planlæg, planlæg, planlæg. Sørg for, at I altid har noget i pipeline. Læs mere i blogindlægget “Kan man planlægge opslag på LinkedIn?” her.
Employer branding hvordan?
Du skal skabe sammenhæng mellem jeres kultur, jeres omdømme og jeres kommunikation. Det er de tre hjørnesten i employer branding. Og de skal tale samme sprog. Sådan at så snart folk hører en halv sætning på vej i toget, så ved de, at det er lige netop DIG, der bliver talt om. Fordi de ved, hvad DU står for.
Så sæt jer ned og læg en strategi for, hvad jeres employer brand skal kredse om:
- Hvilke kanaler skal I være på?
- Hvem er jeres målgruppe, når I arbejder med jeres employer brand?
- Og hvad vil I rigtig gerne sige til den målgruppe? Hvad skal alle vide om dig for at forstå essensen af dig og din virksomhed?
Du kan fortsætte ved at spørge dig selv:
- Hvad er virksomhedens fortælling? Hvorfor gør du det, du gør? Hvilke værdier har din virksomhed? Værdier, som potentielle ansatte måske skal tage del i?
- Hvilken type medarbejdere har du ansat? Hvad har de til fælles? Hvad er deres drive? (Hint: Her kan du virkelig let få svaret. Det eneste, det kræver, er, at du spørger dine medarbejdere - så får du med det samme et indblik i, hvad der foregår i dem - hvad der tænder dem - og dermed også, hvad der tænder dine potentielt kommende medarbejdere).
- Hvad gør dine konkurrenter? Vi vil aldrig opfordre nogen til at kopiere - men vi vil altid opfordre dig til at holde øje med, hvad dine konkurrenter gør, så du kan gøre det endnu bedre. Find barren inden for din branche. Og løft den så. For ofte har virksomheder inden for den samme branche meget enslydende værdier - derfor skal du virkelig være skarp på, hvordan du skiller dig ud - og sætte fokus på netop dét. Det vil være forfriskende for din modtager at læse.
- Hvad vil du gerne opnå med dit arbejde med employer branding? Får du for få ansøgninger? Er ansøgerne ikke kvalificerede nok? Sæt nogle mål for dit arbejde, så du kan se, hvad der virker og ikke virker - og juster til løbende, så du når dine mål (men også så dine medarbejdere ved, hvad målene egentlig er).
Mangler du hænder i din virksomhed? Og ikke bare hænder, men også kvalificerede og dygtige medarbejdere? Så tjek vores samarbejde omkring employer branding ud her..
Hvorfor er LinkedIn vigtigt for branding af arbejdsgivere?
Det kan koste rigtigt dyrt at ansætte den forkerte. Og det gælder ikke kun kroner og ører. Det kan påvirke din virksomheds kultur negativt. Fordi din virksomhed pludselig bliver sådan et sted med svingdør, hvor folk er væk inden for et år. Ikke fordi de var dårlige. Eller fordi du gjorde noget forkert. Men ganske enkelt fordi de ikke passede ind. Fordi I ikke passede sammen.
Din potentielle medarbejder har forventninger til dig. Han eller hun vil gerne have, at du viser vejen. At du viser, hvorfor han eller hun skal sige sit trygge job op og prøve lykken hos dig. Det kræver tillid at tage sådan et spring. Og det kræver også tit, at man føler ro i maven, fordi man bare rigtig gerne vil være sammen med de nye mennesker, der følger med den nye arbejdsplads. Og det er skidesvært (især hvis den potentielle medarbejder har det meget godt der, hvor han eller hun er nu).
Den her tillid. Den her tryghed. Den kan du skabe. Længe inden jobopslaget, de skal søge, er skrevet. Ved at blive ved og ved med at vise dem, hvad I er for en virksomhed. Hvor fedt der er ovre hos jer. Hvor spændende opgaver I har. Hvor godt et sammenhold I har. Og hvor inspirerende kunder I hjælper. LinkedIn er et ideelt sted til netop den her øvelse.
Find dit guld på gaden og tiltræk nye medarbejder på LinkedIn
Også de medarbejdere, som måske slet ikke var på udkig efter et nyt job. De er de sværeste at få fingrene i - men måske netop af den grund også nogle af de mest kvalificerede.
Lav opslag på LinkedIn, der får dem til at tænke: “Shit, der gad jeg godt arbejde” (bare rolig, du får eksempler til sidst i blogindlægget).
Employee advocacy: Vis dine medarbejdere vejen på LinkedIn
Det kan helt basalt foregå på to forskellige måder:
#1 Dine medarbejdere kan selv dele noget, de har på hjerte. Det kan både være fagligt, men også noget mere personligt omkring, hvordan de har det på deres arbejdsplads.
#2 Dine medarbejdere kan dele det indhold, I som virksomhed sender ud i verden. Og på den måde blåstemple indholdet og vise deres støtte.
Og hvorfor er det så overhovedet nødvendigt?
Der er sket en stor forandring i den måde, vi som modtagere går til markedsføring på. Måske fordi mængden af markedsføring er eksploderet. Derfor køber vi ikke bare ind på de præmisser, som virksomheder forsøger at sælge os - for vi ved godt, at det er netop det, der er deres mål - at sælge. Der skal mere til. Tillid og troværdighed. To ting, der kan være svære at få mellem to fremmede. Især online.
Det er dét, du kan gøre med employee advocacy. Mennesker stoler på mennesker. Så brug de mennesker, der kan stå inde for dig og din virksomhed, til at skabe den tillid og troværdighed, du har brug for, mellem dig og din potentielle kunde.
Hvis du lige nu gerne vil i gang med employee advocacy, kan du overveje at …
- snakke åbent med dine medarbejdere omkring, hvordan I som virksomhed er på sociale medier. Det kan være rigtigt svært at overskue for medarbejderen, hvis han eller hun ikke får nogle specifikke guidelines til, hvilke forventninger du har.
- give dine medarbejdere mere viden om de sociale medier generelt. Uddan dem, så de ikke føler, at de bevæger sig ud på tynd is. Men så de i stedet synes, det er sjovt - og rent faktisk har lyst til hele tiden at blive bedre - fordi det er noget, I gør sammen - og noget, de føler sig trygge i.
- sætte nogle helt konkrete mål for, hvad det er I gerne vil opnå. Det vil også give jer en helt fantastisk følelse af fællesskab, fordi I ved, at I er på den samme mission.
- belønne dem, der gør en indsats - og beløn hinanden, når I når jeres mål. Guleroden virker altid. Så frem med den og klap dine medarbejdere på skulderen, når de virkelig gør en indsats for dig og din virksomhed.
Du kan godt være professionel arbejdsgiver på LinkedIn OG personlig
Er du bange for at gå for tæt på, når du skriver opslag på din virksomheds LinkedIn-side? At blive for personlig, så du risikerer at komme til at virke uprofessionel? At blive til grin, fordi du ikke passer ind i det, du har fortalt dig selv, er LinkedIn-normen? (Hint: Sådan en tror vi slet ikke på i bureauet).
LinkedIn forandrer sig hele tiden. Og de seneste år er det sociale medie blevet meget mere åben for, hvad professionalisme er. Det er endda gået hen og blevet helt ok også at vise, når tingene ikke er lutter lagkage.
Fordelen i forhold til employer branding er her, at du faktisk fremstår ægte. Som et ægte menneske, der også har en dårlig dag en gang imellem. Hvor der faktisk godt kan opstå udfordringer på vejen. For employer branding er en balancegang. Selvfølgelig skal du ikke lufte alt dit beskidte vasketøj - men - hvis du kun fortæller alle solskinshistorierne, så kan du risikere, at din modtager simpelthen ikke tror på dig. For hvem er SÅ glad og SÅ succesfuld HELE tiden?
En anden måde, du kan sikre dig, at du fremstår ægte og troværdig, er ved at bruge dine medarbejderes ord - også selvom de måske er lidt skæve eller anderledes - for de er ægte (og ægte mennesker lyder altså ikke som en TV-reklame). De er til at tage og føle på. Og modtageren vil med garanti hellere høre, hvad de rigtige mennesker har at sige fremfor at blive præsenteret for et glansbillede, der lyder for godt til at være sandt.
Du kan læse mere om, hvordan du griber det med LinkedIn & virksomhedssider her.
Har du svært ved at få hul igennem til de helt rigtige medarbejdere på LinkedIn? Du kan læse mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med employer branding her.
Professionel brug af Linkedin på din egen måde
Det her er nok noget af det vigtigste, jeg kommer til at fortælle dig i dag. Du kan godt være professionel på din egen måde på LinkedIn. For hvis jeg skal være lidt hård, så er opfattelsen af, hvad der er professionelt nogen gange … liiiidt kedelig … sorry.
Og jeg tror primært, det er sådan, fordi vi alle sammen er bange. Bange for ikke at passe ind. Bange for, at der er nogen, som griner af os. Eller endnu værre: Bange for at blive mødt med total stilhed.
Du bliver nødt til at huske dig selv på, at du jo ikke er kedelig. Så: Så længe du er dig selv, så vil din læser synes, at det, du fortæller dem, er spændende. Og de vil få lyst til at høre mere. Læsere er ikke dumme (selvom mange kommunikationsmodeller har insinueret det gennem tiden) - de kan godt mærke, når du ikke er dig selv. Når du holder noget tilbage. Og det skaber ikke tillid eller tryghed. Tværtimod. Og det skaber da slet ikke ansøgninger i din indbakke.
Markedsfør virksomheden på LinkedIn for både nuværende og kommende medarbejderes skyld
Vis, hvad I laver. Har I udviklet nye produkter? Har Gitte i receptionen jubilæum? Har I lige fået en drømmekunde i hus? Har I holdt den fedeste fredagsbar i kommunen?
Det er helt sikkert en smagssag. Men jeg mener virkelig ikke, at hverken LinkedIn eller din læser er for fine til den slags. Så længe du vinkler det rigtigt og fokuserer på, hvor fed en stemning, der er, når I alle samles om fredagen (fremfor Per fra Regnskab, der fik en øl eller 10 for mange). Og så længe du hele tiden stiller dig selv spørgsmålet: Vil min potentielle fremtidige medarbejder synes, at det her er fedt at læse? Vil det lagre sig positivt i hans eller hendes hukommelse? Og desuden: Vil det have en positiv effekt over for mine nuværende ansatte, at vi deler det her? Vil det booste følelsen af sammenhold og fællesskab?
Employer branding: Eksempel på, hvordan du kan gøre
Jeg lovede dig et par eksempler på, hvordan sådan nogle opslag på LinkedIn med employer branding kunne se ud, så dem får du nu.
Lad os starte med tre typer opslag. Jobopslag versus mere generelle opslag, hvor formålet ikke direkte er ansøgninger i indbakken plus opslag, der hylder medarbejderne. De to sidstnævnte laver vi klart flest af for vores kunde DELPRO. Fordi det er alle de opslag, der indirekte skal gøre læseren varm, inden der lander et jobopslag i deres feed. De skal fortælle om menneskene i virksomheden - men også om fagligheden - de to ting, der betyder virkelig meget for os mennesker, når vi skal vælge et job.
“Generelle” (og så alligevel meget specialiserede opslag for DELPRO) kunne for eksempel se sådan her ud:
Kombineret med en masse opslag, der hylder DELPROs fantastiske medarbejdere:
Hvorimod jobopslag som disse meget tydeligere har en Call to Action - altså noget, som vi prøver at overbevise læseren om at gøre:
Employer branding er mange ting - på mange forskellige platforme. Så brug alle de muligheder, du har - for eksempel både i form af ord og billeder. Når vi selv leder efter nye kollegaer, sætter vi også rigtig meget spotlight på, hvem det er man får som kollega, hvis man søger jobbet. For vi er et lille team, der arbejder tæt sammen. Så det er ikke helt uvæsentligt for potentielle ansøgere. Det kan man selvfølgelig fokusere på sprogligt, men også visuelt:
Du kan se et eksempel mere på netop dette her, hvor vi brugte følgende billede til at skabe blikfang, men også til at tale til en side af læseren, som måske drømte om at skabe en forandring i sit liv:
Jeg håber, du har fået noget ud af blogindlægget og er klar til at arbejde mere fokusere med din employer branding - for som jeg startede med at sige, har du allerede et employer brand - nu er det op til dig, hvordan du bruger det.
Brug for mere inspiration, viden og hjælp til dit arbejde med LinkedIn?
Hvis du har brug for mere inspiration, viden og hjælp til dine LinkedIn generelt vil jeg anbefale dig at tjekke nogle af disse ressourcer ud:
- Vores populære LinkedIn-guide, hvor vi giver dig 3 konkrete idéer til, hvad du kan skrive om på LinkedIn i dag. Modtag min LinkedIn-guide lige her.
- Overveje en personlig og skræddersyet LinkedIn-workshop med os, hvor vi klæder dig på til at kunne navigere professionelt og selvsikkert på LinkedIn. Læs mere om en personlig LinkedIn-workshop lige her.
- Se eller gense LinkedIn-webinaret: Fra koldt til varmt lead med stærkt LinkedIn-indhold. Få adgang til vores LinkedIn-webinar lige her.
- Eller er det måske på tide at uddelegere opgaven med at skrive og sende stærkt indhold på LinkedIn, så du kan vinge det af og bruge tiden på noget, der giver dig energi? Læs mere om vores hjælp til markedsføring på LinkedIn her.