Har du prøvet at smide en virkelig grov joke (tangerende en sarkastisk, sort, jysk humor) i en sms til en god ven og så lige slutte af med blinkesmileyen ;-) ? Hvorfor mon du gør det? Jo, det gør du for at sikre, at modtageren forstår, at det er en joke, og at de ikke skal tage det personligt eller ilde op. En blød bufferpude for dit budskab. Det er sgu lækkert nok at kunne det. På den måde er smileyen også blevet en integreret del af vores daglige kommunikation på skrift. Men det er ikke det eneste, vi bruger og kan bruge de små emoticons til.
“Det er en måde at bringe menneskelige følelser ind i modtagerens oplevelse af vores budskab”
Smileys og emoticons er måder at komme tættere på, når vi er langt væk
Du sidder ved din skærm (mobil, computer, tablet und so weiter), og din modtager sidder ved en anden. Scenariet er normalt. Vi gør det hver dag. Kommunikerer med hinanden via skærme. Det kan virke meget langt væk. Altså fra hinanden. Og det kan det desværre også være. Men det behøver det ikke at være.
Vi kan sagtens komme tættere på med vores kommunikation via vores skærme. Tættere på hinanden. Og de fleste af os forsøger allerede. Nemlig ved at bruge smileys og emoticons. Det er en måde at bringe menneskelige følelser ind i modtagerens oplevelse af vores budskab.
Et studie har vist, at det ser ud til, at vi bruger den samme del af hjernen, når vi ser dette tegn :-) , som når vi ser et rigtigt ansigt. Det betyder altså med andre ord, at vi kan bruge emoticons og mere specifikt en smiley til at komme tættere på. Og det er gode nyheder for sådan en som mig. Jeg vil tættere på. Jeg vil hjælpe dig med at komme tættere på. Lad os fortsætte.
5 råd til din brug af smileys og emoticons, når du kommunikerer professionelt
Det er ikke længe siden, at brugen af smileys i formel korrespondance var et no go. Men det var også dengang, hvor verden ikke var af lave. Det var dengang, hvor alt var godt. Nu er vi ude på gyngende grund. Det går sindsygt stærkt. Så spænd sikkerhedselen.
Smileyen er kommet, vi kan lide den, og vi skal bruge den. Først og fremmest fordi vi skal væk fra den aaaaalt for formelle og stive kommunikation i vores indbakker. Ikke mere “Kære beærede hr. direktør”, men fra nu af mere “Hej Jens”. Så her er 5 råd til din brug af smileys og emoticons.
#1 Du bør integrere dem i dine mails, hvis du er typen, der smiler
Du har altid kunnet integreret en del af din personlighed i din skriftlige kommuniaktion ved at bruge sprogets funktioner. Det virker. Det har altid virket. Men nu har du fået et værktøj mere til at bringe endnu mere personlighed ind i din skriftlige kommunikation. Nemlig smileyen.
Så hvis du er typen, der smiler, så er smileyen oplagt for dig at bruge i e-mails og på Facebook. Du skal selvfølgelig bruge dem med måde. De skal ikke overvande det, du gerne vil sige med din tekst. Det skal ikke være en fontæne af smileys og et fattighus af ord. Omvendt forhold, tak.
Hvis du ikke er typen, der smiler meget, så lad være med at bruge smileys. Det vil virke utroværdigt. Den er ikke længere.
#2 Pas på med at flirte til højre og venstre, medmindre du flirter til forretningsmøder generelt
Mere kærlighed til folket. Jeg marcherer med under denne fane. Bærer den gerne. En god flirt kan føre til livslang kærlighed. Og det er skide smukt, når det sker. Flirteri er dejligt. Det passer ind mange steder. Det er ikke min opgave at bestemme, om du flirter til et forretningsmøde. Det har du selv styr på. Du er eksperten her. Det er jeg ikke. Jeg kommer bare med en advarsel om, at det kan blive akavet. Nogle mestrer det. Andre mestrer det ikke. Praktiser flirt til forretningsmøder, hvis du mestrer det. Praktiser ikke flirt til forretningsmøder, hvis du ikke mestrer det. Oki?
Blinkesmilyen ;-) er flirtende. Den kan bruges til at flirte og forføre med. Nu har jeg afsløret det. Så næste gang, du sender en mail og bruger blinkesmileyen, så vær meget bevidst om, at du kan virke lummer.
Ekstra info om blinkesmileyen i din skriftlige kommunikation:
Blinkesmileyen ;-) kan også bruges som den bløde bufferpude, når du skal sikre dig, at modtageren forstår, at du joker. Det er ok at joke. Og det er ok at bruge humor. Men kun hvis du er sikker på, at modtageren forstår dig. Så næste gang, du overvejer at bruge blinkesmileyen i en mail, så er du måske ude i at skulle omformulere dig i stedet. Formulere dig på en måde, så du ikke skal være bange for at blive misforstået. Du er ikke herre over, hvordan modtageren opfatter dine ord. Du er der ikke. Du er ved din egen skærm. Og han eller hun er ved en anden skærm. Det er her afstanden bliver en udfordring. En blinkesmiley kan ikke altid sikre, at modtageren forstår din joke, din hentydning eller det, du sagde mellem linjerne. Skriv det ligeud i stedet. Og gem “jeg-skal-lige-sikre-mig-at-du-har-forstået-mig”-smileyen til dem, der kender dig godt, og dem, der ved, at du af og til bare er en sjuft (Jo, du er. Af og til).
#3 Hold dig til smileyen og væk fra hoppende muffins og raketter, hvis du er i tvivl
Det tog mig et par år at regne ud, hvordan koden til hjertet var på Facebook. Alle mine venner smed om sig med hjerter i statusopdateringer og kommentarer. Jeg måtte nøjes med at skrive “hjerte, hjerte”. Det virkede også. Tror jeg. Jeg har aldrig brugt “hjerte, hjerte” i min virksomhed. Aldrig. På Instagram er jeg dagligt godt underholdt af alle de seje emoticons, der dukker op i kommentarfeltet. Det er næsten blevet en hobby for mig at finde nye emoticons på dette sociale medie. Jeg er selv rykket tilbage til stenalderen og har fået en telefon, der er mig meget lidt behjælpelig med emoticons. Med andre ord: Jeg kan lave glad fjæs, blinkefjæs og sur fjæs på Instagram. Det dækker nu meget godt mit behov. Og jeg behøver ikke en staveplade. Beklager, tilbage på sporet.
Det er ok på Instagram og på Facebook. Men hold dig væk fra avancerede emoticons, når det kommer til din professionelle kommunikation. Der findes ikke mig bekendt nogen god grund til, at der skal være enhjørninger, muffins eller raketter i en e-mail, på en salgsside eller i en andre tekster for/med/fra din virksomhed. Brug dine ord i stedet for. Brug dine ord til at skabe en eventyrlig stemning af dansende enhjørninger mellem rækkerne af rytmiske sætninger i din tekst i stedet for at smaske en barnlig tegning af en enhjørning ind i teksten.
“Der findes ikke en universel lov, der siger, at jo mere ansvar og jo højere årsløn, jo mere formelt og stift skal vores kommunikation være”
#4 Husk, at CEO’er også går på toilet og ser Disney Sjov
Drop nu bare den forestilling om, at du skal skrive i en mere formel og forretningsagtig tone, når du kommunikerer med en meget vigtig person i toppen af en virksomhed. Drop det. Du skal skrive lige præcis så direkte og fri for floskler, jargon og jakkesæt, som du plejer at gøre det. Der findes ikke en universel lov, der siger, at jo mere ansvar og jo højere årsløn, jo mere formelt og stift skal vores kommunikation være. Intet kunne være mere forkert.
CEO’er laver også pølser (puha, lort, bum bum….hjemme hos os hedder det pølser). De ser også Disney Sjov med deres børn. Og de sidder også til bords med livets almindeligheder og ukurantheder. Med andre ord: En Very Important Person er stadig bare en person og giv nu bare personen noget, der er værd at læse. Noget, der underholder. Oplyser. Og vækker følelser. Måske vil du endda være den eneste i indbakken, der gør det. Hello, opmærksomhed.
“….En Very Important Person er stadig bare en person og giv nu bare personen noget, der er værd at læse”
Du kan derfor også sagtens bruge smileys og emoticons i din kommunikation i forretningsøjemed. Brug dem med samme forholdsregler, som jeg beskriver længere oppe. Spørg dig selv om dette: Ville jeg smile til hende eller ham? Ville jeg blinke til denne person? (Seriøst, der er samarbejdspartnere og forretningspersoner, der blinker til mig, når vi står og taler seriøst om virksomhedens sprogprofil, content marketingplaner og ROI. Jeg er ikke den type).
#5 Kill them with kindness, men ikke med en smiley
Du kender udtrykket. Og når det kommer til øffere og andre besværlige mennesker, der bare lige skal ytre deres kritik uden mål og med, så anbefaler og bruger jeg altid en af to teknikker: “Kill them with kindness” eller “Kill them with ignorance”. Oftest den sidste. Det er mest virksomt og opildner ikke til et flammehav af “I øvrigt….” og “Jeg ville også bare…”. Vi er forskellige. Brug den teknik, der virker bedst.
“Det er lidt ligesom at sige noget, men så grine lidt nervøst, fordi du er i tvivl om, hvorvidt du har været for hård”
Men. Og ryd øregangen nu. Det her er ekstremt vigtigt. Næste gang du skal skrive og fortælle nogen, at du er utilfreds. Du mener ikke, at det levede op til forventningerne. Du har ikke fået det antal popcorn, du har betalt for. Så for guds og englenes skyld sig det. Lige ud. På en pæn måde, bevares. Med mindre det handler om popcorn, så gør dem helvede hedt. Men ellers bevar en god tone og forklar dig. Men udelad smileyen. For enhver pris. Det er lidt ligesom at sige noget, men så grine lidt nervøst, fordi du er i tvivl om, hvorvidt du har været for hård. Laver du en blinke-blinke-smiley er det ligesom en dobbelt negation. De udligner hinanden. Det udvander din kritik (berettiget eller ej).
“Laver du en blinke-blinke-smiley er det ligesom en dobbelt negation. De udligner hinanden. Det udvander din kritik (berettiget eller ej)”
Velbekomme, og det var så lidt.