[Blogindlægget er blevet opdateret den 30. september 2020]
Han var 100 % sikker på, at de ikke skulle have en blog og udgive blogindlæg.
Vi sad til et møde om de tekster, der skulle leveres til firmaets nye website. Egentligt skulle vi slet ikke tale om blogindlæg.
Men nu og da kom vi ind på emner og ud af sideveje i vores snak, og her fik jeg gang på gang øje på emner, der var oplagte at skrive om blogindlæg (jeg er jo tekstforfatter). Og det gik hurtigt op for salgschefen, som jeg sad overfor, at content marketing og blogindlæg i særdeleshed kan bruges til så meget andet end at skrive om ansættelser, konferencer og nye produkter. Det bør bruges til alt andet end de nævnte emner.
Inden vores møde var omme, og vi havde talt deadline og rammer for de tekster, der skulle leveres til firmaets webbureau, vendte jeg tilbage til idéen om blogindlæggene. Og gav ham 7 grunde til, at hans firma også burde have en blog og skrive jævnligt på den, selvom der aldrig var noget nyt at skrive om.
Du får dem også her:
7 grunde til, at din virksomhed bør have en blog og skrive jævnligt, selvom der aldrig er noget nyt at skrive om
Det handler ikke om nyheder. Det er en misforståelse, som vi skal skynde os at udrydde. Blogindlæg er et medie og en speciel disciplin inden for content marketing genren. I dag bruger virksomheder – altså dem, der mestrer content marketing – virksomhedens blog til at positionere sig som førende inden for et område og til at holde sig top of mind hos sine læsere. Bare for at nævne et par af årsagerne til, hvorfor content marketing er så god en idé.
En blog er ikke det samme som et nyhedsmodul
Jeg ser nogle gange virksomheder bruge bloggen som et nyhedsmodul. Og det er herfra idéen om “at skulle have noget nyt at fortælle” stammer. Det er derfor, at jeg også ofte hører fra vores kunder, når de lige kommer ind i bureauet første gang, at de ikke skal have en blog, da de ikke har noget nyt at kunne fortælle hele tiden.
Og hvor er det ærgerligt.
For en god blog er skrevet ud fra velvalgte emner, der kan positionere virksomheden som førende – både i læsernes bevidsthed, men bestemt også på Google. Og det er nogle af de grunde, jeg her vil komme ind på. Altså de markedsføringsmæssige og strategiske grunde til, at enhver virksomhed bør have en blog og udgive professionelle og gennemskrevne blogindlæg jævnligt (PS start med at få lavet en stærkt content marketing kalender).
#1: Google vil elske dit website og belønne dig for indsatsen
Det er og bliver den altovervejende grund til at udgive blogindlæg jævnligt. Og med jævnligt mener jeg ikke hver dag eller hver uge. Et velskrevet og gennemarbejdet månedligt blogindlæg er meget passende, og kigger du ud over et kalenderår, giver det kun 12 blogindlæg om året.
Det er selvfølgelig ikke ligegyldigt, hvad du skriver om, og hvordan du formulerer overskrifter, blogindlæggets url og metateksterne, du fodrer Google med. Det er aldrig ligegyldigt. Det kræver en grundig analyse og et godt forarbejde at komme i gang for at opnå resultater på Google. Men ved at udvælge de rette emner og søgeord vil du kunne udarbejde en stærk content marketing strategi i forhold til virksomhedens SEO-ønsker. Det er vigtigt her at påpege, at disse blogindlæg ikke skal betragtes som salgstekster per se, men mere være interessant og underholdende viden, du giver dine læsere for at tiltrække dem til din virksomhed og vise, at I er eksperter inden for dette emne. Og det leder mig til næste punkt …
#2: Dine potentielle kunder vil se, hvor meget viden du og din virksomhed ligger inde med
Salgschefen, som jeg nævnte øverst i dette blogindlæg, havde rigtigt mange emner, han gerne ville have berørt i de webtekster, vi var i gang med at skrive for ham. Nogle af emnerne fik vi plads til. Men mange af emnerne stak lidt af i forhold til det budskab, vi havde på de enkelte sider. Og når vi siger tekster, så holder vi altid tungen lige i munden for vores kunder. Mange emner ville salgschefen rigtigt gerne gå i dybden med og fortælle kunderne om, sådan at de kunne se virksomheden som en virksomhed, der besad masser af viden og erfaring inden for området. Så de kunne stole på ham som salgschef og virksomheden som en helhed. Det er lige præcis dét, vi kan bruge en blog til. Til at præsentere al din viden og erfaring og fastslå din ekspertstatus på markedet. Et blogindlæg har præcis formatet til at kunne gå i dybden med emner og give endnu flere bidder af den ekspertviden, du og din virksomhed ligger inde med.
#3: Du kan uddanne dine kunder til at blive endnu bedre kunder og ambassadører
Forestil dig, at dine kunder ringer og allerede ved præcis, hvad de gerne vil have. Sådan er det ikke altid, vel? Og mange gange bruger du sikkert lang tid i telefonen på at vejlede dine potentielle kunder. Men forestil dig, at du har skrevet nogle blogindlæg, der beskrev nogle af de ting, en mulig kunde skulle have taget stilling til eller forberedt sig på før et samarbejde. Det ville forkorte tiden i telefonen før et salg. Forestil dig også en række blogindlæg, der forklarede, hvorfor din service eller dit produkt er både en nødvendighed og en fordel for kunden. Det vil igen klæde dine potentielle kunder på til at være et skridt tættere på et køb. Simpelthen ved at give dem den helt rigtige viden, så de hurtigere opnår resultater og kommer i mål. Det er god service. Og det er god forretning.
Darren Rowse fra ProBlogger skriver også:
If you can give your readers knowledge that helps them achieve their goals, people will hang on your every word and happily link to your content.
#4: Det styrker virksomhedens arbejde med en tydeligere brandidentitet
De fleste tror, at branding som strategisk værktøj kun har noget med det visuelle at gøre. Noget med logoet og designet af website og brevpapir. Forkert, Gert.
Branding er så meget mere end kun det visuelle og en størrelse, der i den grad kræver kontinuerligt opmærksomhed. Og det kan vi gøre med de ord, vi vælger at bruge. Det kan vi gøre med de emner, vi vælger at skrive om. Og ikke mindst med det budskab, der gennemsyrer alle vores tekster. Blogindlæg er geniale til dette. Her kan vi i den grad arbejde med virksomhedens brandidentitet (det billede, vi som virksomhed gerne vil signalere og fortælle) ved at servere underholdende, værdifulde og professionelle blogindlæg, hvilket i sidste ende kan styrke virksomhedens brandimage (det billede, vores omverden erfarer). Et logo og nogle lækre pastelfarver er altså ikke nok.
#5: Gør dine potentielle kunder til dine leads
Ok, så du har ikke noget nyt at skrive om? Det er helt i orden. Husk på, at en virksomhedsblog ikke er et nyhedsmodul. Det er ikke her, vi skal læse om den seneste ansatte eller konferencer, I har været på. Brug det i stedet i din markedsføring på LinkedIn.
Til gengæld sidder du inde med en enorm bunke af viden. Viden, der lige præcis kan skabe den tillid, en potentiel kunde skal have for at tage næste skridt og blive et såkaldt “lead”. Et lead er den betegnelse, vi bruger om en potentiel kunde, der har vist interesse i dit produkt eller den ydelse, du sælger. Og ved at sende værdifuldt og brugbart indhold ud jævnligt vil potentielle kunder hurtigere blive til leads. Det er der flere grunde til.
En af grundene til det er, at du opbygger en relation til dem, når du sender indhold ud til dem jævnligt.
Derudover vil de, når de får brug for den service eller det produkt, du sælger, hurtigere komme i tanke om din virksomhed, da du har lagret information i deres hukommelse. Det kunne være kvinden med tandpine, der for nyligt har læst et varmt og imødekommende blogindlæg om de 7 hyppigste årsager til tandpine og de bedste behandlingsmetoder til dem. Det kan også være husejeren, der skal have skiftet sit stråtag og derfor læser dine blogindlæg om de forskellige bygningstyper, og hvordan man vælger det rigtige til sit hus. Til slut kan det også være hundeejeren, der overveje at få sin hunhund steriliseret, men er bange for at træffe det forkerte valg, men lander på dit blogindlæg om, hvad man skal vide, før man steriliserer sin hunhund. Det skaber leads.
#6: En professionelt drevet blog signalerer seriøsitet og vækker tillid
Jeg bor i en meget lille flække cirka 20 kilometer sydvest for Odense. Vi har butikker. Selvfølgelig har vi butikker. Men vi er også ramt af et fænomen, jeg kalder for svingdørsbutikker. Det er de her butikker, der åbner op i byens 2-3 evigt tomme butikslokaler for så at lukke efter 4-8 måneder. Det kan være neglesaloner, genbrugsbutikker eller hårde hvidevarer (jeps, sådan en havde vi også). Entusiasmen er til at komme til for. For vi tror ikke helt på det, før vi kan se, at de bliver der i længere tid. I skrivende stund har vi en brugskunstforretning og et yogastudie, og det lover godt. Vi er begyndt at tro på det. De har begge været der over et halvt år.
Den smarte læser (hej) har gennemskuet det på nuværende tidspunkt og set mønstret. Det handler i allerhøjeste grad om tillid og relationer. Og ved at sende værdifuldt indhold ud kontinuerligt signalerer du og din virksomhed seriøsitet og vækker tillid hos læseren. Ene og alene ved at holde kadencen og blive ved. For alle kan skrive to blogindlæg og så forsvinde i 10 måneder. Det anbefaler jeg ingen at gøre. Det er kontinuerligheden, der er med til at sikre en blogs succes (og så selvfølgelig hvorvidt blogindlæggene er velskrevne, professionelle og behandler emner og vinkler, der er spændende at læse om for målgruppen).
#7: En veldrevet blog er en bæredygtig investering, der giver afkast i mange år efter udgivelsen af de enkelte blogindlæg
Egentligt ville jeg have stoppet her. Salgschefen så ud til at have hørt præcist lige så meget, han behøvede for at vide, at det her med at blogge og ikke mindst at blogge kontinuerligt er en rigtig god forretning. En god investering. Men han skulle have den sidste grund. Og det er den grund, jeg sjældent ser nævnt nogle steder. Egentligt en skam. For det handler om penge.
Hvis du bruger din blog som et nyhedsmodul, vil hvert eneste blogindlæg have en begrænset hyldetid. Du vil kunne dele dit blogindlæg i en begrænset periode. Og så vil den være forældet.
Hvis du bruger din blog som et strategisk værktøj i din markedsføring og udgiver blogindlæg i “evergreen”-genren, så har de i princippet en uendelig hyldetid. Lad mig give dig et par eksempler.
- Det er efterskolen, der udgiver blogindlægget: ”20 spørgsmål du skal huske at stille til efterskolernes dag”
- Det er dyrlægen, der udgiver blogindlægget: “Sådan bruger du hønet til din hest på en forsvarlig og hensigtsmæssig måde”
Og ja, det er da blogindlæg, vi har haft fingrene i her i bureauet. Vi elsker at skrive den slags blogindlæg. For de virker. Og de har en lang levetid.
For disse typer af blogindlæg gælder det, at både efterskolen og dyrlægen ville kunne tage blogindlægget og genbruge det år efter år. Samtidig med at det rent SEO-mæssigt får mere og mere værdi efterhånden, som der bliver klikket på det og ikke mindst linket til det fra andre sites. Det er god forretning.
I bund og grund handler det om kvalitet og kadence
Se. Det var de 7 grunde, jeg gav salgschefen den dag til mødet. 7 grunde til at lige præcis hans virksomhed burde have en blog og skrive jævnligt, selvom det aldrig føltes, som om der var noget nyt at skrive om.
Helt overordnet lød de sådan her:
- Google vil elske dit website og belønne dig for indsatsen.
- Dine potentielle kunder vil se, hvor meget viden du og din virksomhed ligger inde med.
- Du kan uddanne dine kunder til at blive endnu bedre kunder og ambassadører for dig.
- Det styrker virksomhedens arbejde med en tydeligere brand identitet.
- Det gør dine potentielle kunder til dine leads.
- En professionel drevet blog signalerer seriøsitet og vækker tillid.
- En veldrevet blog er en bæredygtig investering, der giver afkast i mange år efter udgivelsen af det enkelte blogindlæg.
Nu har du også fået dem.
Overvejer du også at få hjælp af et content marketing bureau til at sende professionelle og velskrevne blogindlæg ud, men er du bange for ikke at kunne holde kadencen?
Så book en introduktionssnak med os lige her, og lad os tale om, hvad vi kan gøre for dig.
Vi tilbyder vores kunder Content Marketing-pakker, der løber i et halvt eller i et helt år, så vi sikrer os, at din virksomhed jævnligt sender værdifuldt og velskrevet indhold ud (og bliver ved med at gøre det), så du slipper for at sidde og klikke-di-klakke og miste dyrebar tid.
Oveni får du hertil velskrevne og lokkende teasertekster til LinkedIn, Instagram og Facebook (eller hvor dine kunder nu er), så vi sikrer os, at der rent faktisk kommer en masse (relevant) trafik til dit blogindlæg.