Nej, dine læsere og dermed også dine potentielle kunder er ikke tungnemme. Bare fordi de ikke reagerede første gang, du sendte indhold ud til dem. Tværtimod, de er sandsynligvis top of the class… det er vores i hvert fald. Hej.
Sagen er den, at læsere. Sådan nogle som dig og mig. Vi sorterer og selekterer. Fordi vi bliver mødt af så meget indhold i dag. Konkurrencen om opmærksomheden er bare stor. Derfor er det også rigtigt vigtigt, at du lægger en plan for, hvordan du sikrer dig, at du får det maksimale ud af det indhold, du allerede har (fået) produceret.
Nogle gange kan det dog godt føles lidt op ad bakke, når du enten har brugt meget tid eller investeret penge i at få skrevet professionelt indhold, der bare outshiner dine konkurrenter allerede i første sætning, når det så bare ryger lidt i baggrunden og altså ender på side 79 i glemmebogen.
Tillad mig at præsentere: Content recycling
Content recycling eller genbrug af content er noget, vi altid anbefaler vores kunder, og noget vi, som det mest naturlige, sørger for i vores populære content marketing samarbejde. Og i dag vil jeg give dig svaret på, hvorfor det er så god en ide med content recycling, og hvordan du griber det an, hvis du gerne vil i gang på egen hånd.
I dette blogindlæg kommer jeg blandt andet ind på:
- Hvad er content genbrug eller content recycling?
- Hvorfor skal man genbruge indholdet?
- Hvordan genbruger du indholdet?
- Årshjulet: En solid indholdsstrategi
Først og fremmest skal vi lige have slået fast, hvad jeg mener, når jeg siger content recycling eller content genbrug…
Hvad er content genbrug eller content recycling?
Content genbrug eller content recycling er, når vi genbruger eksisterende og allerede udarbejdet indhold i et nyt format for at give indholdet en længere levetid og mere trafik, end det i sig selv kan skabe (et godt og velskrevet blogindlæg skaber trafik helt af sig selv, men kan sagtens bruge et ekstra boost for at komme godt fra start).
Når jeg rådgiver mine kunder fortæller jeg ofte, at selv markedsføring har brug for markedsføring. For alt det indhold, du har på dit website lige nu, har i den grad fortjent endnu mere opmærksomhed, og den er du nødt til at bede om. Arbejde for. Og gøre dig fortjent til. Du er med andre ord nødt til at gå ud og markedsføre din markedsføring.
Det er gode nyheder. For det er der kun fordele ved. Og husk på, at når vi taler om genbrug af content, er 90% af arbejdet allerede gjort - det kræver bare lidt planlægning og så lidt arbejde med at få indholdet til at passe ind i sine nye klæder på andre kanaler og platforme.
Content recycling er kort og godt, når du tager indhold, du allerede har (fået) skrevet og publicerer det på ny på for eksempel de sociale medier og i dit nyhedsbrev for at skabe endnu mere opmærksomhed omkring dit oprindelige budskab.
Hvorfor skal man genbruge indholdet?
Uanset hvor begejstret din læser er for dig og det, du sender ud, så bliver de altså tæppe bombarderet med indhold hver dag. Tænk selv på, hvor meget indhold du har konsumeret (eller måske bare registreret) i dag indtil nu. Der er et massivt pres på. Alene af den grund bør du genbruge dit indhold og sende det ud igen. Vel og mærke, hvis det stadig er aktuelt. Det er derfor vigtigt, at du tænker over, at dine blogindlæg er det, vi kalder for “Evergreens”, altså indhold, der er aktuelle altid (eller som minimum sæson-aktuelle, fx vinterrelaterede emner eller højtidsreleaterede emner).
Evergreen indhold kan tåle at blive brugt igen og igen. Og bør blive det. For dine læsere har muligvis ikke set det første gang, eller også var de ikke på det tidspunkt på udkig efter den løsning eller det problem, dit indhold beskriver.
Faktisk viser det sig ifølge en undersøgelse foretaget af Echobox, at de virksomheder, der genbruger deres indhold på Facebook og altså sender det ud igen (reshare) får 67% flere klik i gennemsnit.
Og i følge Echobox’ CEO udgør genbrug af content stadig et uudnyttet potentiale med en unik mulighed for, for dig som afsender, at skabe endnu mere trafik uden flere omkostninger.
“Resharing remains massively under-utilised, yet it presents a unique opportunity for publishers to dramatically boost their social traffic – without cost.”
Antoine Amann, CEO of Echobox
Kilde
Vi er fan af Antoine Amann og content recycling.
Men hvordan gør du så?
Hvordan genbruger du indholdet?
Det er vigtigt for mig at sige, at der ikke findes én metode til det her. Som content marketing bureau har vi en metode, vi har udviklet og testet af. Den virker. Vi ser resultaterne hos os selv og vores fantastiske kunder hver dag. Det betyder ikke, at der ikke findes andre metoder og værktøjer derude, der også virker (vær generelt vågen og opmærksom, når nogen hævder at have den eneste sandhed på noget som helst… lande er gået i krig for mindre).
Først og fremmest skal du have dig en rigtig god content marketing strategi. I denne strategi skal du blandt andet have styr på din målgruppe, dit budskab og ikke mindst de kanaler, medier og platforme, du har i spil.
Når vi leverer vores populære content pakker til vores kunder, får de udover et gennemarbejdet og professionelt blogindlæg også en række teasertekster (vores måde at sikre, at vores kunders indhold - deres investering i os - kommer ud til så mange som overhovedet muligt fra starten af). Det indebærer blandt andet nyhedsbreve og nøje udvalgte opslag til de sociale medier.
Content marketing… hvad for noget?
Er du stadig lidt i tvivl om alt det her med content marketing, og hvorfor det overhovedet er en god ide? Så tjek vores blogindlæg om, hvad content marketing er for en størrelse, og hvorfor vi er så begejstret for denne disciplin ud lige her… og vend så tilbage hertil bagefter.
Og lige præcis de sociale medier er et godt sted at kigge hen, når vi taler content marketing og content recycling.
Genbrug indhold på de sociale medier
Når du har (fået) skrevet et godt blogindlæg eller webtekster, gælder det om at få så mange øjne på det. Og selvfølgelig de helt rigtige øjne, nemlig din potentielle kunde. Og der findes ikke et bedre sted at fange deres opmærksomhed end ude på de sociale medier.
Bevares, teksterne til din hjemmeside er også vigtige. Du skal nemlig se dit website og dine blogindlæg som “hjemme hos dig selv” og de sociale medier som “ude i byen”. Og på samme måde som en vaskeægte græsk restaurantejer på en af Kretas travle gader i uge 29, skal du også snuppe et menukort og en stak visitkort i hånden og forlade din matrikel for at lokke gæster til din restaurant ude fra gaden. Yes? You like?
Du kan derfor med fordel udarbejde 4-7 opslag til de kanaler, hvor du er til stede med din virksomhed (og det bør selvfølgelig være de steder, hvor din målgruppe er… og ikke de steder, hvor du personligt er). Disse opslag skal være gentagelser af det, din kildetekst - altså blogindlægget eller webteksten - indeholder. Det skal være genbrug. Gentagelse. Ikke noget med nye budskaber, ny viden eller nye tilbud. Gentag dig selv. Omformuler altid en smule, så det passer til det enkelte medie og formatet, du skal sende på. Og link så tilbage til blogindlægget. Og gør det så igen.
Har du brug for hjælp til at få skrevet gode og professionelle blogindlæg, så du har noget at genbruge fra? Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig som content marketing bureau her.
Det er lige præcis gentagelsen i det, der skaber resultater. Mange af vores kunder kommer til os, fordi de ikke ser nok resultater med deres content marketing indsats. De fortæller os ofte, at især deres blogindlæg ikke giver den trafik og de leads (potentielle kunder der henvender sig), de havde håbet på. Selvfølgelig skal selve blogindlægget være i orden, og det kan være en uoverskuelig opgave i sig selv, hvis du ikke er tekstforfatter. Men hvis ellers blogindlægget er professionelt skrevet og søgemaskineoptimeret, så har det brug for starthjælp. Content marketing er en langsigtet og driftsikker indsats, hvis du gør det rigtigt, men vi kan starte med at tilføre processen lidt ekstra benzin i starten - blandt andet ved hjælp af at genbruge indholdet på de sociale medier.
Og vi anbefaler også altid, at du genbruger dit genbrugte indhold. Meget meta. Vi ved det.
Teasertekster (som det hedder hos os, når vi sørger for at skabe mest muligt trafik til vores kunders blogindlæg via nyhedsbreve og sociale medier) kan sagtens bruges år efter år.
Derfor er årshjulet en rigtig god ide…
Du kan eller gense vores webinar om blogindlæg her, hvis du har brug for en hjælpende hånd til først at få udformet et knivskarpt og succesfuldt blogindlæg.
Årshjulet: En solid indholdsstrategi der sikrer dig, at du har content året rundt uden at skulle skrive nyt indhold hver dag
Tillad os at præsentere løsningen til enhver travl og ambitiøs virksomhedsejer eller markedsføringsansvarlig, der gerne vil sikre, at der konstant bliver sendt skarpt, relevant og målrettet indhold ud på de sociale medier uden at skulle finde på noget nyt at sige hver eneste dag… din nye bedste ven: Årshjulet.
Årshjulet er en solid indholdsstrategi, der sikrer dig, at du hele året rundt og sender aktuelt og relevant indhold ud - uden at du selv skal finde på noget nyt at sige. Med et årshjul kan du planlægge, hvornår du genbruger dit indhold og på den måde får fyldt din redaktionelle kalender ud med indhold, der allerede er skrevet.
Med et årshjul kan du altså måned for måned planlægge dit indhold på for eksempel Facebook, Instagram og LinkedIn ud fra det indhold, du har udarbejdet allerede nu og sendt på samme tid sidste år. Det kræver kun lige, at du ændrer en smule på opslagene, så de passer perfekt ind og er topaktuelle igen.
For nogle af vores kunder kan det for eksempel være genbrug af opslag om:
- Utroskab og julefrokoster
- Sådan sender du dit barn godt på sommerferie hos sin far eller mor
- Gode råd om konfirmationer i den sammenbragte familie
- Sådan forbereder du dine heste på vinteren
… bare for at nævne nogle emner og ideer til indhold, der er sæson- eller højtidsaktuelle, men som stadig i høj grad er et format som Evergreen-indhold (altså indhold der ikke har udløbsdato).
Har du brug for hjælp til at få skrevet gode og professionelle blogindlæg, så du har noget at genbruge fra? Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig som content marketing bureau her.
Med et årshjul er du med en relativ lille indsats sikret, at du udgiver indhold og får udnyttet det indhold, du allerede har skrevet og brugt enten tid eller penge på, maksimalt.
Få dit indhold ud foran endnu flere læsere ved at genbruge dit indhold eller som vi kalder det i bureauet: Markedsfør din markedsføring
Lov mig, at du, efter at have læst dette blogindlæg, begynder at se med lidt mildere øjne på dine læsere og i stedet for at tænke, de er tungnemme, tænker, at det er din opgave at servere dit indhold på et sølvfad til hver eneste læser og gøre det igen og igen… for du er nødt til at gentage dig selv. Og når du nu har skrevet gode tekster til din hjemmeside og professionelle blogindlæg, så er det en skam ikke at markedsføre det og sikre, at dit indhold bliver læst af flest muligt.
Når vi blandt andet skriver blogindlæg for vores kunder, leverer vi som det mest naturlige en række teasertekster med - tekster, der markedsfører blogindlægget og genbruger indholdet fra blogindlægget, sådan at vores kunder får allermest ud af deres investering. Hvis du selv skriver dine egne blogindlæg, så prøv at tænke på, hvordan du selv kan markedsføre dit blogindlæg og sikre, at du får endnu mere trafik til det og samtidig får indholdet ud foran flest muligt.
Med et årshjul kan du gå skridtet endnu videre og sørge for, at alt det indhold, du allerede har sendt ud én gang bliver distribueret igen, når det er aktuelt afhængig af sæson, højtid eller andre tidspunkter. På den måde får du udnyttet og skabt mest værdi ud af indhold, der allerede er skrevet. Det er bæredygtighed for markedsføringsfolk. Det er content recycling.
Sidder du lige og tænker, at du rigtigt gerne vil i gang med genbrug af dit indhold, men har svært ved at finde ud af, hvor du skal starte, så start med at booke en uforpligtende introduktionssnak med os lige her.