Står du over for at skulle totalrenovere dit website? Så husk teksterne. For uanset hvor lækkert og professionelt din hjemmeside bliver sat op, så betyder ordene altså noget.
Derfor kan du i blogindlægget her læse om …
- hvordan du får skabt webtekster, der skiller sig ud og gør indtryk på den person, der læser dem.
- hvorfor du bør skrive korte og letforståelige sætninger fremfor de komplekse og lange af slagsen.
- hvordan du udnytter underoverskrifterne optimalt i dine webtekster.
- hvordan du får DIG frem i dine tekster.
- de små detaljer, som for eksempel korrektur, testimonials og metatekster, der får dine webtekster til at stikke af fra konkurrenternes.
Står du over for at skulle have et nyt website i din virksomhed?
Og er du i tvivl om, hvad der vægter højest? Det tekniske, det grafiske eller det sproglige? Måske du endda kan få helt svedige håndflader ved bare at tænke på, om du nu også når hele vejen rundt …
Vi er sikre på, at hvis du omgiver dig med de helt rigtige eksperter indenfor hver deres branche, skal dit website nok blive spitzenklasse. For det kræver de rigtigt gode hjemmesider - it takes a village, som man si’r.
Vores hjørne i verden er det sproglige, som du måske allerede nu ved. Ordene og den måde, man kan sætte dem sammen, så de bliver til sætninger, afsnit og hele tekster, er vores niche. Så velkommen indenfor. Lad os tage en snak om teksterne på din hjemmeside - og fortælle dig, hvordan du sikrer dig, at de bliver af den højeste kvalitet, så de matcher din investering i layout, grafik og opsætning.
Få en webtekst, der gør indtryk
Intetsigende tekster siger … ja, ingenting. Og så gør de heller ikke noget. For hvis de ikke siger læseren noget, giver de heller ikke læseren anledning til at gøre noget. Derfor er du nødt til at gøre noget andet end konkurrenterne - og måske også noget andet, end du har gjort hidtil.
Rigtig mange kan skrive gode, solide tekster. Som alligevel ikke virker. Hvorfor? Ofte handler det om en distance mellem modtageren og afsenderen. Derfor er det altafgørende, at du tør gå tæt på din målgruppe. Helt tæt på. Det kræver mod, det ved vi godt. Især hvis du ikke har prøvet det før.
Hvis du gerne vil have input til webtekster, der kommer helt tæt på målgruppen, har vi afholdt et webinar, hvor vi blandt andet fortæller dig meget mere om netop det her med nærheden mellem dig og din potentielle kunde.
Få adgang til et replay af vores webinar med de 5 elementer, dine webtekster bør indeholde her.
Hvad gør korte sætninger på din hjemmeside?
Hvis du har taget en længerevarende uddannelse, har du sikkert også oplevet en tendens til, at jo sværere og jo mere kompliceret sproget kan blive - jo mere prestige og intellekt. Sagen er bare den, at du med komplekst og svært sprog risikerer at skræmme din målgruppe væk.
For hvordan kommunikerer de? Ja, hvordan taler de til dig? SÅDAN skal du skrive. Så de kan se sig selv i dit sprog - og så de uden problemer kan forstå dit budskab og dine pointer. Sproget må aldrig blive en barriere for netop det. Sproget må lege, eksperimentere og udfordre - men det må aldrig stå i vejen for, at vi kan forstå hinanden. Så er kommunikationen ganske enkelt gået tabt. Og ja, det sker nogle gange. Men det må for guds skyld ikke ske i dine webtekster, som er dem, der skal bygge broen mellem dig og din potentielle kunde.
Brug for hjælp til nye tekster på din hjemmeside? Læs mere om et samarbejde omkring dine webtekster lige her.
Du har brug for underoverskrifter, der svarer på flere spørgsmål, end de stiller
Rigtigt gode underoverskrifter gør dine tekster lettere at læse. Og som en bonus tilfredsstiller de også de mere utålmodige læsere. Dem, som skimmer. Og dem, som du virkelig skal arbejde hårdt for at få deres opmærksomhed.
Derfor må dine underoverskrifter aldrig blive kryptiske eller hemmelighedsfulde. De skal give flere svar, end de stiller spørgsmål. Selvfølgelig kan der være nogle “Hvad er …”-fraser, som giver mening i forhold til SEO, men overordnet set bør du altid fokusere på, at din underoverskrift skal opsummere så meget som muligt af det respektive afsnit. For husk på, nogle læsere læser aldrig andet end underoverskrifterne … Vi kalder dem skimmere. Og de skal også have noget ud af teksterne.
Læs mere om underoverskrifter her.
Find din skrivestil og lad den gennemsyre teksten til din hjemmeside
Vær modig. Især hvis du opererer inden for en branche, hvor der en bestemt måde, man altid har gjort tingene på. Chancen for, at din læser falder i søvn henover computeren eller mobilen, når de læser en tekst, der ligner 1000 andre, er nemlig ret stor.
Så glem alt, hvad du har lært omkring “sådan gør man bare”. Og gør det på din måde. Sådan at den, læseren møder på hjemmesiden, også er den, som personen møder, når de trykker din hånd for første gang i virkeligheden. Dét skaber tillid. Og tillid er god forretning.
Hvis jeg skal give dig bare to råd til, hvordan du får skabt et sprog, der skiller sig ud fra mængden, så er det, at du skriver på en måde, der aktiverer læseren og ikke bare gør dem passive. Og at du skriver teksterne i jeg-form. Så læseren føler, at du kommer helt tæt på.
Du kan læse mere om initiativrigt sprog her, og du kan læse mere om, hvordan du tager ejerskab over dine tekster med jeg-form her.
Få styr på metatekster og andre små (men vigtige) detaljer
Noget af det vigtigste, når du giver din hjemmeside en overhaling, er, at du når hele vejen rundt, og at du får alle de små detaljer med - også de sidste småting, man let kan komme til at springe over i sin iver efter at se teksterne online.
En af de små ting, der virkelig betyder noget, er dine metatekster. For om vi vil det eller ej, så er Google ofte målestok for, hvor vellykkede dine webtekster er blevet. De er altafgørende for, om din side kommer frem på side 1 på Google. Derfor er vores anbefaling altid, at du vægter metatekster og søgeord meget højt, når du skal redesigne dit website.
Hvis du vil læse endnu mere om metatekster, så kan du tjekke vores guide “Hvad er sidetitler og metabeskrivelser?” ud her.
Brug for nogen, der tager ansvar for dine webtekster og alle de små detaljer, der følger med? Læs mere om et samarbejde med os omkring dine webtekster lige her.
Læs korrektur - eller få andre til det. Det er ikke ligegyldigt
Hvis du spørger os, behøver en tekst ikke være fejlfri grammatisk for at være genial, inspirerende eller spændende. Tværtimod. Sproget er noget, vi må lege med. Eksperimentere med.
Men. For der er et kæmpe men. Hvis din tekst ikke er sprogligt korrekt, kan du risikere, at den person, der læser den, ikke hører efter, fordi de sproglige bommerter overdøver dit budskab - i deres ører. Sådan behøver det ikke være. Men sådan er det tit. Derfor er grammatikken ikke ligegyldig.
Det betyder ikke, at du selv behøver blive hundredemetermester i kommaer og nutids-r. Det er ok at uddelegere den opgave (vi gør det selv til hinanden - for korrekturlæsning af ens egne tekster ér bare noget nær umuligt).
Langt hen ad vejen er der en opskrift på gode webtekster
95 % håndværk og 5 % kreativitet. Det er vores opskrift på gode webtekster. Derfor er vores påstand, at nærmest alle kan skrive gode tekster. Det kræver bare håndværk. Og det kræver både viden og erfaring. Der er særligt 3 ingredienser, som vi altid bruger, når vi skriver en hvilken som helst webtekst. Dem får du her:
#1 Start stærkt
Du har meget kort tid til at få din læsers opmærksomhed. Til at gøre indtryk og få dem til at læse videre på din hjemmeside. Guldfisk har lettere ved at koncentrere sig, end et menneske med en computer. Jeg siger ikke det her, for at du nu skal sidde med følelsen af, at det på forhånd er en tabt kamp. Jeg siger det for, at du ved, hvor vigtigt det er, at du starter ALLE dine webtekster stærkt.
Du kan få vores opskrift på en god indledning her.
#2 Indgyd tillid med et løfte
Lov din læser noget. For eksempel fuld tilfredshed eller pengene retur. Det kræver mod. Men hvis dit produkt eller din ydelse er stærke nok, kan det sagtens betale sig. For det indgyder tillid. Og du har brug for, at dem, der besøger dit website, stoler på dig, for at de bliver hængende og måske på sigt bliver kunder i din forretning.
#3 Giv ordet til dine kunder
Stærke kundeudtalelser giver mening flere steder på dit website. Fordi essensen af dem er, at de støtter op omkring de ting, du selv siger. Selvom dine ord er stærke, så er ord fra en kunde til potentielle kunder endnu stærkere. For dine potentielle kunder ved godt, at du har en interesse i at sælge. Og dén viden ligger hele tiden i baghovedet på dem, mens de læser på dit website. Derfor kan kundeudtalelser være en rigtig stærk ingrediens på dit website, som skaber tillid mellem dig og din læser.
Her kan du læse mere om, hvordan du viser dine tilfredse kunder frem på din hjemmeside.
Overvejer du at uddelegere dine webtekster? Men er du stadig i tvivl om, hvordan du gør det bedst muligt?
Det er sindssygt svært at finde den rette tekstforfatter til noget så vigtigt som dine webtekster. Det kræver tillid. Helt vildt meget tillid til, at den person, du vælger, tager sig ordentligt af dine webtekster.
Så når du skal uddelegere dine webtekster, anbefaler vi dig, at du vælger en tekstforfatter, der …
- tør gå tæt på målgruppen og er modig på dine vegne.
- har stor erfaring med at researche inden for mange forskellige brancher.
- skriver på en måde, som du kan lide - og som du kan få lov til at have en god snak med, inden samarbejdet begynder.
Læs mere i vores guide til at vælge det helt rigtige tekstbureau her, så du får det optimale ud af din investering i nye webtekster. Du kan også læse mere om tekst til hjemmeside her.
Står du over for en totalrenovering af dit website? Få hjælp til at skabe sælgende og skarpe webtekster lige her.