Min sjæl skriger hver gang.
Skriger på essens…..
Men forløsningen venter flere timer forude. For først skal vi vende vejrsituationen det sidste døgn henholdvis på vores afrejsekoordinat og på vores aktuelle destinationskoordinat.
Så du må forstå, at min sjæl skriger….
Og slås med mit høflighedsgen.
Med familie er det sådan, at høflighedsgenet ofte sejrer. Oftest i hvert fald. Og således kæmper vi os igennem regnbyger, der dukkede op på det ene koordinat, mens det udeblev på det andet koordinat for måske/måske ikke at komme senere. Og hver eneste gang udspiller sig en mindre battle på vores respektive koordinaters metrologiske succesrate.
Sådan er det ikke med tekster. Vores læsere er alt andet end høflige.
Havde førnævnte scene udspillet sig på tekst, var jeg smuttet.
Og det vil din læser også gøre.
Fordi det eneste du battler om i din første sætning er læserens beslutning om at læse videre
Så forpur nu ikke dine chancer ved at tale om vejr og vind. Eller starte med en bryggerssceance.
Bare lad vær.
Og det er lige præcis, hvad jeg vil prædike og guide dig igennem i dette blogindlæg: Hvordan du indleder din tekst med en uimodståelig første sætning, som sikrer at din læser hungrer efter flere af dine ord.
Eller som Joseph Sugarman siger i sit 6. aksiom (a-k-s-i-o-m – et absolut dejling af et ord, hva’?…tænke tænke…det må kunne bruges senere):
Your readers should be so compelled to read your copy that they cannot stop reading until they read all of it as if sliding down a slippery slope.
Så næste gang, du sætter dig ned for at skrive et blogindlæg, skal du forestille dig, at du skriver til hungrende groupies, der inderligt håber på at lige præcis du vil sige noget genialt lige fra starten af.
Dine læser længes efter at læse noget interessant og krydser fingre for, at du leverer.
Kom…
Sådan skriver du en uimodståelig første sætning i dit næste blogindlæg
Din læser har med andre ord brug for at blive underholdt, forført og oplyst fra allerførste sætning. Han eller hun har ikke tid eller manerer til at blive hængende, hvis din første sætning handler om vind og vejr (tænk bryggersseancen fra tidligere).
Din læser hungrer efter en form for tilknytning, samhørighed og fællesskab. Med dig. Via din første sætning. Vi ønsker alle at føle os som en del af et fællesskab og opleve at blive forstået. Det er vores opgave som afsendere at skabe denne følelse via vores valg af ord – og allervigtigst via den første sætning.
OBS: Hvis du lige nu mærker en obsternasig skriveblokade komme krybende, så bookmark dette blogindlæg til senere.
Så.
Når du har din overskrift på plads, er det tid til at kigge på sætning nummer ét i dit blogindlæg. Den der baner vejen for resten af teksten. Den der afgør, om din læser vælger at læse videre eller ej.
Skal jeg vise dig, hvordan du formulerer din første sætning på tre effy måder?
Yes?
Ok.
#1: Kast din læser direkte ned i midten af historie
Prøv lige engang at tage den sidste skønlitterære bog, du har læst, frem. Bladr hen til første side i første kapitel og læs den første sætning.
Jeg starter. Med et par vilkårlige bøger på min bogreol (seriøst, jeg vendte mig om og hev tre bøger ned).
- Fra Hotel New Hampshire af John Irving: “Den sommer da min far købte bjørnen, var ingen af os født...”.
- Fra Sådan nogle som os af Amrit Maria Pal: “Ulrikke er gået i stå.“
- Fra Den iranske gartner af Bjarne Reuter: “Stelman brød sig ikke om at blive vækket om natten og slet ikke af telefonen“
Der er ikke nogen grund til at starte andre steder end lige midt i handlingen, vel? Det gælder om at komme i gang. Sådan er det også i Content Marketing-verdenen.
Eksempel:
“Automatkaffen står på bordet og sender duften af vigtighed ud i rummet. ”
Fra blogindlægget: Redesign af dit website og hvorfor dit website aldrig må blive den døde sild i spanden
Fordelen ved at starte midt i en historie er, at du lynhurtigt får læserens opmærksomhed. Når du starter med en historie i din tekst, har du desuden flere gode kort på hånden. Du kommer tættere på læseren og kan plante de helt rigtige følelser i din læser. Det har jeg skrevet om i et blogindlæg om storytelling, som du kan læse her.
#2: Adresser læseren som det allerførste med et “du”
Intet føles bedre end at blive talt til i øjenhøjde. Og denne metode til at skrive første sætning er også meget populært, ikke mindst hos mig selv.
Du ved det også.
Du ved, hvor effektfuldt det er, når nogle starter en tekst med “du” og så fortsætter med at ramme plet i forhold til det, du har brug for. Teksten skal selvfølgelig ramme plet. Og dét uanset kvaliteten af din første sætning.
Eksempel:
“Er du den eneste, der bare ikke føler, at alt det her med Content Marketing bare funker? Nej. Nej. Nej. Det kan jeg garantere dig for, at du ikke er.”
Fra blogindlægget: Content Marketing vokser ikke ind i himlen af sig selv og derfor bør du gøre dette for at nå din læser
I eksemplet her bliver du med det samme talt til og forstået, hvis du også er en af dem, der ikke heeelt har fået skovlen under det her med Content Marketing. Hvis du ikke føler dig ramt, er teksten alligevel ikke til dig. Tal om en effektfuld første sætning. Dang.
Du kan med fordel starte denne type åbningssætning med et spørgsmål som i dette eksempel:
“Har du prøvet at smide en virkelig grov joke (tangerende en sarkastisk, sort jysk humor) i en sms til en god ven og så lige slutte af med blinkesmilet ;-) ?”
Fra blogindlægget: Smiley til verden
Prøv at formulere sætningen sådan her: “Har du…./Kender du…./Du er (ikke)”
Og så mit sidste forslag til en effektfuld første sætning….
#3: Eksploder i hovedet på din læser med en påstand, der tør sige noget
På min gravsten må der gerne stå: “Hun sagde noget vigtigt”.
Alt for ofte læser jeg desværre blødsødne blogindlæg og især åbningssætninger. Velmente, men blødsødne. Tekster, der sådan set ikke rigtigt siger noget. Og slet ikke noget vigtigt. I sidste ende så er alt, hvad vi har at bruge på vores website, vores ord. Så brug dem nu. Og brug dem til noget vigtigt.
Og ja, jeg foreslår, at du prøver at smide en bombe i hovedet på din læser.
Eksempel:
“Hvis du har investeret al din tid på Facebook, så arbejder du i sidste ende for facebook.”
Fra blogindlægget: Tag ejerskab over din markedsføring
Hvis du tør at stå ved dine meningers mod, så tør din læser at følge dig.
Eksempel:
Jeg er selv et får i flokken.
Fra blogindlægget: 25 hustlertricks
Der er sgu nok af ligegyldigheder derude. Og du er ikke en af dem. Du og dine ord er hamrende vigtige. Så lad nu være med at spilde din første sætning i din tekst med at sige ingenting.
Sig nu noget vigtigt.
Og brug din første sætning i dit blogindlæg på det.