Har du en LinkedIn-side eller overvejer du at oprette en LinkedIn-side, så sæt dig godt til rette. Jeg vil i dette blogindlæg gennemgå alt det, du bør vide om LinkedIn-sider. Velkommen til bureauets ABC til professionelle og skarpe LinkedIn-sider.
I dette blogindlæg kan du læse om:
- Hvorfor du bør have en LinkedIn-side.
- Hvorfor dine medarbejdere og kolleger bør involveres i din LinkedIn-side.
- Hvad du skal kalde din LinkedIn-side.
- De forskellige indstillinger på LinkedIn-siden, som du bør gennemgå.
- Hvad Showcase-sider på LinkedIn er, og om du bør udnytte muligheden.
- Hvad du skal sende ud af indhold via din LinkedIn-side.
- Og hvordan du lettest får din LinkedIn-side til at vokse.
Hvorfor have en LinkedIn-side?
Der vil være nogle, især enkeltmandsvirksomheder uden ansatte, der ikke nødvendigvis behøver at have en LinkedIn-side. Her anbefaler jeg som udgangspunkt, at du bruger tid på din LinkedIn-profil.
Men er en virksomhedsside overhovedet nødvendigt? Burde dine ansatte eller kollegers tilstedeværelse med deres LinkedIn-profiler ikke være nok? Svaret er nej (selvom englene skal vide, at jeg godt gad at give et mere sofistikeret og “det kommer an på”-agtigt svar her). Der er flere grunde til, at din virksomhed bør have en LinkedIn-side:
#1 LinkedIn er søgemaskineoptimeret
Hvis SEO (altså søgemaskineoptimering) er en del af din markedsføringsstrategi, eller du bare gerne vil optimere chancen for at blive fundet på Google og ikke mindst fremstå professionel, når potentielle kunder søger efter din virksomhed, så er det en rigtig god idé at have en LinkedIn-side. Ligesom tekst til hjemmeside på alle andre websites bliver indhold på LinkedIn vist på Googles søgeresultatside SERP.
#2 Du bør eje din virksomheds navn på LinkedIn
Jeg vil aldrig advokere for, at du bør være på SAMTLIGE sociale medier derude. Der kan være en mulighed for, at du i skrivende stund for eksempel ikke behøver at være på TikTok. Men der er er altså en stor sandsynlighed for, at jeg uden at have mødt dig endnu kan rådgive dig til, at du bør have en LinkedIn-side. Alene af den grund, at du kan risikere, at andre tager navnet på LinkedIn, og så skal du ud i underlige afarter af din virksomheds navn for også at få en profil. Der er en stol til dig og din virksomhed på LinkedIn. Snup den, før musikken stopper.
#3 Din virksomhed ser mere professionel ud som arbejdsgiver på din egen profil og på dine medarbejderes profiler
Uanset om der kun er dig i virksomheden, eller I er flere, så fremstår virksomheden mere professionel som arbejdsgiver på de respektive personlige LinkedIn-profiler, hvis virksomheden har en LinkedIn-side. Når der en virksomhedsside har alle ansatte (og ejere) mulighed for at sætte denne side på som deres arbejdsgiver, hvilket vil vise et logo og aktivere virksomhedsnavnet til et link, der fører over til virksomhedens LinkedIn-side. Det ser bare mere professionelt ud.
#4 Det er en oplagt mulighed for at være mere synlig, engagere potentielle kunder og skabe dialog på et professionelt socialt medie
Selvom du og dine eventuelle kolleger kan gøre rigtig meget via jeres personlige LinkedIn-profiler, så er virksomheden som afsender også nødt til at være synlig. Og selvom der er en lang række algoritmemæssige fordele ved at sende indhold ud via din personlige LinkedIn-profil, så vil det også sende et stærkt signal, når det er din virksomhed, der sender det. Det kan sagtens gøres personligt. Det kommer vi til. Men ignorér ikke muligheden for at skabe dialog, synlighed og engagement omkring din virksomheds brand. Og vær opmærksom på, at alle, der vælger at følge en virksomheds LinkedIn-side, også direkte har sagt ja til at ville høre mere fra dig som afsender (modsat en personlig forbindelse via din LinkedIn-profil … Her er der faktisk ikke sagt ja til andet end relationen).
#5 Du kan tiltrække flere af de helt rigtige medarbejdere (employer branding)
Hvis du sidder i en virksomhed, der har udsigt til at skulle ansætte nye medarbejdere, så er LinkedIn absolut et sted, du kraftigt bør overveje at arbejde seriøst på. Og ikke mindst have med i dine overvejelser for at gøre dig attraktiv over for nye medarbejdere. Husk på, at den markedsføring, du sender ud i verden for at tiltrække nye kunder, også bliver konsumeret af potentielle medarbejdere … Og ja, det har faktisk også en kæmpe effekt på dine eksisterende medarbejdere. Læs mere her, hvis du har brug for hjælp til Employer Branding.
#6 Du kan give dine medarbejdere mulighed for at interagere med dig som arbejdsgiver
Den bedste markedsføring, der findes er tilfredse kunder. Den næstbedste er glade og engagerede medarbejdere (især på LinkedIn). Når virksomheder sender gode historier og stærke budskaber ud, gør det de ansatte stolte. Og det giver samtidig også en mulighed for offentligt at interagere og vise sin støtte som medarbejder, når der bliver sendt indhold ud via en officiel LinkedIn-side.
Se eller gense vores webinar om LinkedIn her, og få svaret på, hvorfor det er så god en ide at sende indhold ud på LinkedIn for alle virksomheder, og hvad din virksomhed skal skrive for at varme jeres leads op direkte på LinkedIn.
Hvad skal din virksomheds LinkedIn-side hedde?
Her er der ingen grund til at blive kreativ. Eller overveje produktnavne eller smarte slogans eller payoffs. Her skal det være en tydelig afsender, der er din virksomhed. Så alle ved, hvem der er bagved opdateringerne og ikke skal gætte sig til det.
Hvis du vil være kreativ (måske på grund af flere forskellige forretningsområder eller målgrupper), så er der en mulighed for at oprette såkaldte “Showcase pages”. Dem kommer jeg ind på længere nede.
Men har du endnu ikke fået ordentligt styr på indstillingerne på din LinkedIn-side, får du her en handy tjekliste til din opsætning:
Tjeklisten: Indstillinger på din LinkedIn-side
Hvis du endnu ikke har oprettet en side på LinkedIn, så kan du gøre det lige her. Når du har oprettet en side, skal den sættes ordentligt op.
Baggrundsbillede eller header
I toppen af siden bør du indsætte et passende billede. Det kan enten være et produktbillede, et billede af medarbejdere eller et stærkt statement. Uanset hvad du vælger, så vær opmærksom på, at det også skal kunne se ordentligt ud skaleret ned på en lille skærm.
Billedet vil se bedst ud, hvis det overholder disse formater:
- 1.128 x 191 pixels er anbefalingen fra LinkedIn selv lige nu (men det går stærkt på LinkedIn, tingene ændrer sig hele tiden, så tjek gerne op på det, inden du skifter billedet
- PNG-fil
- Må ikke fylde mere end 8MB
- Vi anbefaler, at du kalder billedfilen for [virksomhedens navn + en strategisk søgeterm + din lokation].png i stedet for noget generisk som [header01].png. Det vil søgemaskineguderne belønne.
Profilbillede uden dikkedarer
Som profilbillede skal du blot tage virksomhedens logo. Her er det vigtigt at tøjle dine eventuelle kreative behov og blot finde dit logo frem.
Billedet vil se bedst ud, hvis det overholder disse formater:
- 268 x 268 pixels er anbefalingen fra LinkedIn lige nu, men ligesom headeren ændrer formatet sig også lidt her hele tiden. En hurtig Google-søgning kan svare dig på, hvad anbefalingen er, når du skifter billedet
- PNG-fil
- Må ikke fylde mere end 8MB
- Vi anbefaler desuden, at du kalder billedfilen for [virksomhedens navn + et strategisk søgeord+ din lokation].png i stedet for noget generisk som [logolinkedin03].png. Det vil søgemaskineguderne også belønne.
Tagline (slogan)
Her kan langt de fleste ramme muren. En tagline er en meget svær størrelse og en opgave, langt de fleste dygtige og erfarne tekstforfattere tager rigtig mange penge for. En tagline er kort fortalt en sætning, der meget præcist beskriver, hvad din virksomhed står for, eller hvad din virksomhed kan hjælpe hvem med.
Lidt førstehjælp til din tagline:
Hvis du endnu ikke har en tagline i din virksomhed, så er du velkommen til at bruge denne universelle opskrift på en tagline:
[X hjælper Y med Z]
X: din virksomhed
Y: dine kunder / din målgruppe
Z: det, dine kunder opnår ved at samarbejde med eller købe af dig
Beskrivelse (About)
Denne her del af opgaven er helt klart en af mine yndlings (advarsel: Jeg er arbejdsskadet og spiser ord på min havregryn om morgenen). Og jeg er ikke den eneste. For uanset, hvor flot du kan layoute din virksomhedsside, så skal der ord til. Husk på, at du skal bruge din virksomhedsside til at blive fundet både på LinkedIn, men også gerne i en Google-søgning.
Lidt førstehjælp til din about-tekst:
Din om-tekst på LinkedIn-side kan med fordel svare på disse spørgsmål:
- Hvem er I/du i virksomheden? Fortæl os lidt om, hvordan du/I er anderledes end de andre i jeres branche.
- Hvor holder du/I til henne i verden?
- Hvilke ydelser eller produkter kan man købe hos dig?
- Hvad tror du/I på?
- Call to Action: Hvordan kan man komme i kontakt med dig/jer?
Hvad er Showcase-sider på LinkedIn, og bør du udnytte muligheden?
LinkedIn beskriver selv Showcase-sider som:
“Showcase Pages are extensions of your LinkedIn Page, designed to spotlight individual brands, business units and initiatives. Once created, they’ll be listed under ‘Affiliated Pages’ on your main LinkedIn Page.”
Showcase-sider er i al sin enkelhed en form for undersider, der er knyttet til den overordnede LinkedIn-side. De kan bruges, hvis din virksomhed er paraply for flere forskellige brands, hvor målgruppen og emnerne er så forskellige, at de ikke kan samles.
Min erfaring siger mig, at hvis det er svært at administrere én LinkedIn-side, så kan det være tæt på umuligt også at skulle håndtere håndtere en Showcase-side oveni. For uanset hvad du vælger, så skal hver LinkedIn-side og hver Showcase-side have masser af kærlighed i form af opdateringer og indhold uge efter uge. Derfor er det også absolut en fornuftig beslutning at fokusere udelukkende på din virksomheds Linkedin-side og lægge alle kræfterne der. For langt de fleste vil det være mere end rigeligt.
Hvad skal du skrive om på din LinkedIn-side?
Og så kommer vi til det med indholdet, du skal sende ud fra din LinkedIn-side - din egentlige markedsføring på LinkedIn. For når din side er oprettet, skal du til at bruge den. Og have folk til at følge siden. Det gør du ved at sende kvalitetsindhold ud på kontinuerlig basis.
Men hvad skal det handle om? Skal det handle om "ananas i egen juice" eller "kom og køb mit produkt"? Skal det være sælgende eller ej? Og hvad må man, og hvad må man ikke skrive om på LinkedIn?
Det er et spørgsmål, vi ofte får, når vi holder webinars, foredrag eller workshops om LinkedIn. Du får her et par forslag:
#1 Giv os et kig ind bag scenetæppet
Det kan virke lidt blufærdigt for mange, men det er så vigtigt, at vi - selvom vi skriver fra en virksomhedsside - fremstår personlige og med hjerte. Mennesker handler med mennesker. Så vær menneskelig. Selvom du rigtig gerne vil holde fokus på det faglige og på dit produkt, så lav gerne et linkedin-opslag, der viser, hvad I er for en arbejdsplads, eller hvordan I fejrer et jubilæum eller noget andet i den stil. Det giver os hurtigt et billede af, hvad I er for en virksomhed og styrker relationen med dig som afsender og os som følgere. Vi vil med andre ord bare rigtig gerne lære din virksomhed at kende.
Hvis I har brug for hjælp til det her, kan vi tilbyde en skræddersyet LinkedIn-workshop til netop jeres virksomhed. Det gjorde vi blandt andet for Retio - læs, hvad Retio siger om workshoppen her.
#2 Fortæl os om et projekt, I arbejder på lige nu
Uanset om I er på LinkedIn for at sælge mere eller for at styrke jeres rekrutteringsarbejde, så er det altid en god idé at vise, at der er gang i forretningen. Både potentielle kunder og potentielle medarbejdere vil gerne se, hvilke typer af projekter, I arbejder med.
#3 Giv ordet til en medarbejder
LinkedIn er et socialt medie. Derfor er fortællinger og beretninger fra menneske til menneske stadig en virkelig slagkraftig størrelse. Giv ordet til en af medarbejderne på skift, og lad dem fortælle om et projekt, en proces eller en begivenhed i virksomheden. Ikke alene (og vigtigt nok i sig selv) giver du den enkelte medarbejder noget fokus, der for langt de fleste føles som et ekstra cadeau i deres hverdag, men ved at lade medarbejdere være en del af opdateringerne, får du også mere medvind i forhold til engagement og reach på hvert opslag - hvem vil ikke smide et like, når Jens fra Økonomi er på LinkedIn?
Få LinkedIn-siden til at vokse ved at involvere dine medarbejdere i arbejdet
Og hvordan får du så flere følgere på din LinkedIn-side? Det er et spørgsmål, jeg ofte bliver stillet. Først og fremmest plejer jeg at spørge tilbage: Hvorfor? Det er bestemt ikke for at være flabet, men som det mest naturlige starter vi altid et samarbejde ud med at spørge: Hvorfor vil I gerne være på LinkedIn? (det startede vi også ud med i denne artikel). Og som tommelfingerregel er det ikke altid kvantitet, det handler om, men ofte langt mere et spørgsmål om kvalitet. Vi skal have de helt rigtige til at følge dig og din virksomhed på LinkedIn. Og så skal vi have de helt rigtige til at engagere sig i dit indhold. Det er der rigtig mange måder at gribe an på. Der er cowboytricks derude. 90% af dem er ret effektive. Men når dagen er omme, og vi skal kigge på, hvad der virkelig virker, så er det knivskarpt, professionelt og relevant indhold, som er skrevet lige præcis til din målgruppe.
Og så et ret stærkt våben, som rigtig mange soloselvstændige og freelancere misunder dig, der sidder i en virksomhed med flere ansigter: Medarbejdernes indsats.
Sørg for at gøre det til en vane at involvere dine kolleger, hver gang I sender indhold ud. Bed dem om at like og kommentere så hurtigt som muligt sådan, at hver eneste opdatering får så meget rygvind som overhovedet muligt.
Protip: Langt de fleste medarbejdere og kolleger vil virkelig gerne kommentere og engagere sig i opslagene, men rammes ofte af en bekymring for, at det, de skriver, ikke lyder godt nok. Derfor anbefaler vi altid, at du hjælper dine kolleger lidt på vej og giver dem lidt vejledning til, hvordan de bedst gør det. Når vi hjælper vores kunder med deres markedsføring på LinkedIn, tilbyder vi også altid at hjælpe de ansatte med vejledning til, hvordan de støtter bedst muligt op om arbejdspladsens indsats på LinkedIn. Det betyder noget. For alle parter.
Uanset hvad du skriver om, så er det en rigtig god idé at planlægge dit indhold, så du altid har noget i pipeline. Læs mere i blogindlægget “Kan man planlægge opslag på LinkedIn?” her.
“Det handler om at være synlig og dele indhold, der giver mening for dine potentielle kunder”
I dag handler det om markedsføring på LinkedIn og mere specifikt om LinkedIn-sider. Og selvom der er en masse tekniske ting, du skal have styr på, så kommer vi tilbage til kernen i content marketing-disciplinen, hvor det handler om at være synlig og dele indhold, der giver mening og værdi for dine potentielle kunder. Kan du det via din LinkedIn-side, så har du so to speak det lange ben foran i kampen om opmærksomheden, for Linkedin-toget har forladt perronen - og dine konkurrenter har sandsynligvis ikke nået at indløse deres billetter endnu.
Uanset om dine konkurrenter er startet eller ej, så er der så mange gode grunde til, at nu er det helt rigtige tidspunkt at få gang i din markedsføring via virksomhedens LinkedIn-side. Her i bureauet hepper vi i hvert fald på dig og glæder os til, at du joiner os i gruppen af virksomheder med skarpe LinkedIn-sider.
Brug for mere inspiration, viden og hjælp til din markedsføring på LinkedIn?
Hvis du har brug for mere inspiration, viden og hjælp til LinkedIn, vil jeg anbefale dig at tjekke nogle af disse ressourcer ud:- Vores populære LinkedIn-guide, hvor vi giver dig 3 konkrete idéer til, hvad du kan skrive om på LinkedIn i dag. Modtag vores LinkedIn-guide lige her.
- Overveje en personlig og skræddersyet LinkedIn-workshop med os, hvor vi klæder dig på til at kunne navigere professionelt og selvsikkert på LinkedIn. Læs mere om en personlig LinkedIn-workshop lige her.
- Se eller gense LinkedIn-webinaret: Fra koldt til varmt lead med stærkt LinkedIn-indhold. Få adgang til vores LinkedIn-webinar lige her.
- Eller er det måske på tide at uddelegere opgaven med at skrive og sende stærkt indhold på LinkedIn, så du kan vinge det af og bruge tiden på noget, der giver dig energi? Læs mere om vores hjælp til markedsføring på LinkedIn her.