Content marketing er et utroligt bredt felt. Et felt, vi elsker at bevæge os i. Og særligt når det kommer til de ord, du skal bruge i din content marketing, svømmer vi som fisk i vandet.
Her vil vi give dig et overblik over disciplinen content marketing og give dig vores argumenter for, hvorfor content marketing er en stærk markedsføringsstrategi - og hvorfor du straks bør begynde, hvis du ikke allerede er i gang (i dag er bedre end i morgen).
I dette blogindlæg vil vi fortælle dig om …
- hvad content marketing er.
- hvorfor du skal have en plan for din content marketing - og huske inbound marketing.
- hvad fordelene ved content marketing er.
- og hvorfor content marketing er en langsigtet markedsføringsstrategi, der kræver et køligt overblik og is i maven.
Hvad er content marketing?
Content marketing handler om at skabe værdi for din målgruppe.
Derfor afhænger content marketing heller ikke af kanal eller medie. Content marketing kan være:
- Blogindlæg eller artikler
- Facebook-opslag
- Landingpages
- Opslag på LinkedIn
- Nyhedsbreve
- Posts på Instagram
- Videoer eller billeder
- SEO-tekster
Og meget andet. Listen er uendelig. Fælles for indholdet - uanset kanal eller medie - er, at fokus er på den værdi, som du og din virksomhed kan skabe for dine potentielle kunder.
Her får du vores udvidede definition på content marketing:
“... indhold, der giver værdi til læseren, underholder læseren eller informerer læseren på en hvilken som helst platform i et hvilket som helst format.
Fælles for genren er, at denne type indhold både giver værdi for modtageren, men også for afsenderen (din virksomhed) i form af større synlighed, en kortere salgsproces og positionering med det formål at konvertere en læser til en kunde.”
Værdi for din målgruppe kan være mange ting. Det kommer an på med hvilket formål de opsøger din virksomhed. Vil de underholdes? Oplyses? Føle, at de bliver set, hørt og forstået? Have mere viden om et specifikt emne? Eller have løst et problem? Det er spørgsmål, du bør stille dig selv, inden du sætter dig til tasterne og skriver blogindlæg, opslag til sociale medier eller giver dit eksisterende indhold en overhaling.
For når du giver dine potentielle kunder det, som de har brug for - uanset hvad det er - så styrker du også jeres relation, og du skaber en tillid mellem jer, som er uvurderlig. På samme tid gør du dem opmærksom på det behov, de måtte have (selvom de måske ikke engang selv var klar over det) - og dét er første skridt i salgsprocessen. At de erkender deres problem, udfordring eller behov og dernæst, at de lærer dig at kende som den, der kan hjælpe dem godt videre.
En ting er sikkert, når vi mennesker går online, vil vi underholdes. Det viser en undersøgelse fra Demand Metric:
“20 % of internet user’s time is spent on content.” (Kilde: Demand Metric)
Vi craver indhold, der giver os noget. Og hvis det ikke gør det, ja, så er vi hurtigt videre (måske endda med følelsen af at være blevet taget lidt ved næsen). Content marketing sker på din modtagers præmisser - de vælger aktivt at tage imod det, du giver dem gennem din content marketing - det er ikke noget, du skal proppe ned i halsen på dem. Det er også derfor, content marketing er så effektivt, når du først får det kørt rigtigt i stilling.
Du er nødt til at lægge en content marketing plan
For du er nødt til at levere indhold hyppigt til din målgruppe. Til det skal du bruge en content marketing kalender.
Det er ikke bare noget, vi siger, fordi vi er tekstforfattere. En undersøgelse fra HubSpot siger det samme:
“82% of marketers who blog daily acquired a customer using their blog, as opposed to 57% of marketers who blog monthly — which, by itself, is still an impressive result.” (Kilde: HubSpot State of Inbound, 2013)
Det kan godt virke overvældende. Især hvis du står lige på tærsklen til at skulle i gang med din content marketing. Pas på ikke at slå et for stort brød op - så er det bedre, at du lægger en plan, som rent faktisk er realistisk for dig og din virksomhed.
Læs mere om, hvordan du lægger en stærk content marketing strategi her.
Det kan være noget så simpelt som at sætte dig ned hver måned og lave en kalender, der viser, hvornår du vil sende hvilket indhold ud den kommende måned (og selvfølgelig planlægge, hvornår du skal udarbejde det indhold).
Læs mere om, hvordan du udarbejder en editorial calendar her.
Hvad er det der inbound marketing så?
Groft sagt er content marketing det redskab, du nu skal til at bruge. Hvordan du bruger det - altså selve strategien og eksekveringen heraf - vejen til at gøre dine besøgende til leads - kaldes inbound marketing.
Med inbound marketing er du i stand til at lægge en plan, automatisere dit indhold og rent faktisk kritisk se på om det, du gør virker - og om du skal gøre noget anderledes.
Ud over din egen proces med at udarbejde og offentliggøre relevant indhold for din målgruppe, handler inbound marketing også i høj grad om at hjælpe din potentielle kunde gennem deres købsproces - altså din salgsproces.
Content marketing og inbound marketing ligner på mange måder hinanden - men der ér forskel. For ved inbound marketing arbejder du i højere grad med leadgenerering. Formålet med begge former for markedsføring er og bliver dog at skabe værdi for din målgruppe - hvilket også er det, vi vil fokusere på i resten af dette blogindlæg.
“Websites med god content marketing konverterer
op til 6 gange bedre”
Den her er interessant:
“Website conversion rate is nearly 6x higher for content marketing adopters than non-adopters (2.9% vs 0.5%).” (Kilde: Aberdeen)
For den viser, hvad for eksempel en stærk blog kan betyde for resten af dit website. For bloggen kan være dine potentielle kunders vej ind på dit website. Og når de først er der, hører, hvad du har på hjertet, og virkelig kan mærke dig, så er de også mere tilbøjelige til at ville have mere. For eksempel ved at lægge et produkt i kurven, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller booke et møde med dig. Husk, at en konvertering kan være mange ting. Derfor er det vigtigt, at du gør det tydeligt for dig selv (og dermed også din læser), hvad formålet med din content marketing er.
De tunge websites vinder
Rigtig mange er bange for at skrive for meget. Sagen er bare den, at jo flere ord, du bruger, jo flere sider, blogindlæg og så videre, du skaber, jo flere muligheder giver du din modtager for at lære dig og din virksomhed at kende. Hubspot har lavet undersøgelser, der understøtter netop dette:
“Businesses with websites of 401-1000 pages get 6x more leads than those with 51-100 pages.” (Kilde: HubSpot Lead Generation Lessons from 4,000 Businesses, 2011)
Det skal selvfølgelig ikke rode med indhold, som er ligegyldigt. Dit website skal være fyldt med knivskarpt og professionelt indhold. Det vil din SEO-rådgiver med garanti også fortælle dig.
Læs mere om, hvordan du kommer i gang med teksterne til din hjemmeside her.
Du skal fastholde din læsers opmærksomhed, når du bedriver digital markedsføring
Den her er lidt en kæphest for os. Fordi vi møder så mange, der er bange for lange blogindlæg (for dem er der jo ingen, der læser, eller hvad?) Gu’ er der så.
Og nogle gange har du brug for mange ord (det har din målgruppe også). Så lad være med at virke nærig. Del ud af din viden, og fortæl alt det, du gerne vil have, at din potentielle kunde ved, før de ringer til dig. Du kan næsten ikke give for meget. 7 minutters læsetid er ifølge Medium det gyldne tal:
“7-minute posts capture the most total reading time on average.”
(Kilde: Medium)
Men hæng dig ikke så meget i, om det lige er 7 eller 8 minutter. Pointen her er, at du sagtens kan skrive lange og gode blogindlæg, som dine læsere vil belønne.
Online marketing tager tid - men det er stadig billigere end traditionelle reklamer
Se bare her:
“Content marketing generates 3 times as many leads as traditional outbound marketing, but costs 62 % less.” (Kilde: Demand Metric)
Der er altså en grund til at content marketing er så populært. Men det tager naturligvis tid. Og måske har du ikke tiden til at prioritere din content marketing. Hvis det er tilfældet, kan vi kun anbefale dig at uddelegere din content marketing, sådan at du ved, at den bliver prioriteret.
Du er nødt til at gå helhjertet ind i din content marketing strategi, hvis det virkelig skal batte
Det duer ikke, hvis du bruger en frokostpause i ny og næ. Det er ikke content marketing. I hvert fald ikke god content marketing, som virkelig virker. Se blot denne undersøgelse:
“The most effective B2B marketers spend 39 % of their marketing budgets on content.” (Kilde: B2B Content Marketing 2014, CMI)
Tallet er, som du kan se, fra 2014 - det er efter vores bedste vurdering højere i dag. Vi tager vores egen medicin, og derfor bruger vi også en meget stor del af vores arbejdstid på vores egen content marketing - fordi vi har set det virker - både i vores egen butik og i vores kunders.
Dine læsere vil hellere lære dig at kende gennem dine velskrevne blogindlæg, hvor du giver værdi, i stedet for gennem dine salgstekster
Du kan sagtens bruge blogindlæggene til at fortælle din målgruppe om dine produkter eller ydelser. Og det vil være langt mere effektivt end de tekster, hvor du direkte forsøger at sælge.
Fordi du giver dem muligheden for lige at stikke tåen i vandet. Mærke efter, om det her føles rigtigt, eller om der er en anden løsning, som er bedre for dem. Uden at du siger: “Kom og køb, kom og køb”, men bare deler ud af din store viden og erfaring.
Din blog er din mulighed for at gøre dine potentielle kunder trygge og tilfredse ved at udgive velskrevne, gennemtænkte og relevante blogindlæg:
“70 % of consumers prefer to get to know a company through original articles.” (Kilde: ContentPlus)
Det betyder naturligvis ikke, at det er forbudt at lave en blid call to action i slutningen af et blogindlæg. Faktisk er det bare god stil. For forestil dig, at din potentielle kunder har læst helt til slut - suget alle dine ord til sig - og hvad så? Så lader du dem hænge? Nej, vel? Giv dem muligheden for at læse mere, kontakte dig, tilmelde sig dit nyhedsbrev, eller hvad du nu gerne vil have dem til at gøre.
Dine kunder leder efter lige netop dig på Google - de ved det bare ikke endnu
Der er overvældende meget viden på internettet. Derfor er dine kunder heller ikke blege for at gå ud og lede efter den viden eller hjælp, som de har brug for. For uanset hvad deres problem eller udfordring måtte være, kan du være næsten sikker på, at der er skrevet om det på internettet (ofte af dine konkurrenter).
Derfor skal du selvfølgelig også skrive om det. Så sæt dig ned (måske sammen med din SEO-rådgiver), og find ud af, hvad det er din målgruppe søger på, og hvilke ord de bruger. Når du har det på plads, så er det tid til at se, hvad konkurrenterne gør. Især dem på side 1 på Google er interessante. Se, hvordan de gør, og læg det så fra dig igen. Og gør det endnu bedre og på din egen måde.
Derfor er det altid en god at søgeordsoptimere; for eksempel hvis du laver content marketing i form af blogindlæg eller artikler på din hjemmeside. Så du kan komme om på side 1 og ligge der og fange din målgruppes opmærksomhed.
Når du udgiver blogindlæg eller artikler, så husk altid, at arbejdet ikke slutter, når teksten er blevet lagt på dit website. Det er nu, du skal få øjne på dit indhold. For eksempel ved at dele lokkende teasertekster på LinkedIn, Facebook, Instagram eller hvor din målgruppe nu er. Det skal være tekster, som giver en lille bid af det, som modtageren kan læse mere om i indlægget. Og så skal de selvfølgelig linke direkte hertil, så det er nemt for dem at komme ind på din blog.
Content marketing er en langsigtet og sikker strategi
Så hæng i. Også selvom du ikke ser resultaterne af dit hårde arbejde lige med det samme. Det tager tid. Men når din content marketing så for alvor kører - kører den som en velsmurt maskine, der markedsfører dig nat og dag, måned efter måned og år efter år.
Pas på ikke at lade din iver for at ville sælge tage over, så du kommer til at presse for meget på. For hvis du bryder med præmissen, om at din læser kan læse med helt uforpligtende, ja, så stopper de ganske enkelt med at læse videre, fordi du bryder jeres aftale.
Det handler i sidste ende om, hvorvidt du kan stå kadencen og blive ved og ved med at give din målgruppe værdi, indtil de til sidst er klar til at købe dine produkter eller ydelser. Det kræver tålmodighed og flid, men det betaler sig.