Det her blogindlæg er dedikeret til en af de vigtigste dele i alle tekster: Indledningen. Uanset om du skriver webtekster, blogindlæg, SoMe-tekster eller noget helt fjerde, så er det her, du skal have krogen i din læser, så de bliver hængende helt til slut. For lad mig være helt ærlig overfor dig: Der er en overhængende fare for, at de scroller videre, inden de når at høre et eneste af de guldkorn, du har på hjertet.
Derfor skal indledningen sidde lige i skabet. Det er meget pres at lægge på et stykke tekst (og på dig). Derfor vil jeg i dette blogindlæg gerne hjælpe dig med nogle værktøjer, der gør det lidt nemmere at få hul på dine tekster.
Jeg vil blandt andet fortælle dig om …
- hvorfor din indledning er så vigtig.
- hvilke typer indledninger der findes.
- hvad din indledning skal indeholde.
- hvordan du bruger din indledning aktivt i din skriveproces.
Derudover giver jeg dig de 11 tricks, som vi bruger i bureauet, når vi skriver indledninger til os selv og for vores kunder. Og så viser jeg dig selvfølgelig nogle eksempler på, hvordan din indledning kan se ud.
Hvorfor er indledningen så vigtig?
Indledningen er der, hvor du skal fange din læsers opmærksomhed. Mange af dine læsere kommer ikke længere end til indledningen.
Indledningen skal tegne et roadmap over din tekst, så din læser føler sig tryg. Fordi han eller hun skal vide præcist, hvad der kommer til at ske hvornår (og også gerne hvorfor). Det kan du blandt andet bruge dine underoverskrifter til. Derfor er det også en god idé, at der er en sammenhæng mellem din indledning og dine underoverskrifter. Mere om det senere. Hvis du sidder fast med dine underoverskrifter, kan du få hjælp i vores blogindlæg om underoverskrifter her.
Der findes tre slags indledninger - men måske burde der i virkeligheden kun være én
Din indledning skal kunne det hele. Den skal sætte scenen og præsentere emnet. Den skal både kunne opsummere, hvad teksten handler om. Og så skal den tease læseren præcis nok til, at han eller hun slet ikke kan lade være med at læse resten.
For forestil dig en indledning, der teaser helt vildt. Som virkelig forsøger at sælge dig den her tekst. Men når du har læst indledningen, er du stadigvæk ikke helt klar over, hvad teksten egentlig kommer til at handle om. På samme måde kan du forestille dig en indledning, hvor du virkelig får en grundig gennemgang af tekstens indhold (men på en knastør og kedelig facon).
Ingen af delene vil højst sandsynlig få dig til at læse videre. Derfor er det i vores bog ikke et spørgsmål om at vælge mellem at gøre indledningen præsenterende, opsummerende og teasende. Det handler om kombinationen.
Har du brug for hjælp til at skrive knivskarpe og professionelle webtekster til din hjemmeside? Med de helt rigtige ord og indledninger, der gør det umuligt for din læser ikke at læse videre? Hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed her.
Hvad skal en indledning indeholde?
Svaret er lige så kedeligt, som det er politisk: Din indledning skal indeholde præcis det, der skal til for, at din læser læser videre. Ikke mere og ikke mindre. Men hvad er så det?
Det er selvfølgelig individuelt - fordi det både afhænger af din læser, af dig og af dit fagområde. Der kan være mange (forskellige) veje til en god indledning. Her får du 11 tricks, vi selv bruger, når vi skriver indledninger for os selv og for vores kunder:
11 tricks, du kan bruge til at fintune din indledning og få din læsers opmærksomhed
#1 Sæt spotlight på det problem, som din læser har - og tilbyd dem en løsning
Lov din læser, at du er der for at hjælpe ham eller hende. Et løfte er utroligt stærkt - men kun hvis du bruger det med omhu - og kun, når du er sikker på, at du kan holde, hvad du lover.
Snak med din læser om hans eller hendes problem allerede i indledningen. Og fortæl så, at du har løsningen - og at nu vil du dele den. Hvis din læser kan se sig selv i problemet, vil de med garanti ikke kunne lade være med at læse videre, fordi de nu ved, at du sidder med løsningen til dem.
#2 Vis, hvilke spørgsmål du svarer på (og gerne i punktform)
Punktopstilling er genialt til at skabe overblik lynhurtigt. Plus du giver den allermest utålmodige læser muligheden for at finde ud af, hvad din artikel handler om på 5 sekunder.
Derfor bruger vi næsten altid en punktopstilling i starten af vores blogindlæg med de spørgsmål, som blogindlægget kommer til at besvare. Du kan med fordel lave punkterne til jumplinks. Det er ultragod service, og det gør det muligt for læseren at håndplukke, hvilke dele af teksten, som han eller hun gerne vil læse mere af. Du kan læse Hubspots guide til jumplinks her.
#3 Din personlige holdning
De fleste, der kommer forbi din hjemmeside, kommer for at høre, hvad du ved. Men også, hvad du mener. Har du en holdning til emnet, du skriver om, som skiller sig ud fra dine konkurrente, så sæt den i spil. Brug den. Både til at vise din faglighed, men også for at vise din læser, hvilken vinkel han eller hun kan forvente i din tekst.
Du er nødt til at sætte dig selv i spil som afsender. Du skal lægge hånden på kogepladen sammen med din læser, så I er i samme båd. Læs mere om, hvordan du bruger jeg-form i dine tekster her. Ved at involvere dig i din tekst, viser du også din læser, at det her rent faktisk betyder noget for dig. At det ikke bare er snak. Og dét i sig selv er et stærkt argument for at læse videre.
#4 Tal til den dårlige samvittighed
Måske taler du om et problem, som du godt ved, mange prøver at løse igen og igen (uden held). Det kan være, at du er tekstforfatter ligesom os. Så kan du tale om alle de der skabeloner, der ligger i skufferne rundt omkring og aldrig bliver brugt til noget. Det kan være, du er diætist. Så kan du tale ind i, hvor opslidende og hårdt det må være for din læser hver uge at forsøge at komme op på hesten igen (selvom ingenting ser ud til at virke).
Hvis du taler til den dårlige samvittighed (selvfølgelig på en kærlig og forstående måde), vil du øjeblikkeligt få din læsers opmærksomhed. Fordi han eller hun er desperat efter en anden løsning (for det, han eller hun har gjort hidtil, virker jo tydeligvis ikke).
I den sammenhæng kan du også bruge dit sprog til at vise, hvad din læser kan gøre for at løse de problemer eller udfordringer, som han eller hun har. Læs mere om, hvordan du bruger initiativrigt sprog her.
#5 Fortæl læseren en historie, der sætter scenen
Der er intet som en god historie. Så spidser vi altså ører (for vi skal jo have resten med og høre, hvordan det ender). Det kan du også gøre i din indledning. Det kan være, du har en historie omkring en kunde, du har hjulpet, eller en mere personlig historie, som fik dig til at skrive om det respektive emne (læs mere om storytelling og om, hvorfor det er så effektivt et markedsføringsværktøj her).
Du kan se, hvordan vi bruger en historie om et kundemøde i blogindlægget “7 grunde til, at din virksomhed bør have en blog og skrive jævnligt, selvom der aldrig er noget nyt at skrive om” her.
#6 Smæk facts og statistikker på bordet
Det handler selvfølgelig om, hvem din målgruppe er. Måske er facts og statistikker slet ikke det, de har brug for. Måske vil de bare gerne føle sig hørt og forstået. Så er det dét, du skal vise dem i indledningen. Men hvis det giver mening, kan du sagtens bruge facts og statistikker for eksempel til at validere berettigelsen af din tekst. Det kan være, du beskriver et problem. Så kan en statistik, der beskriver problemets omfang, være en rigtig stærk indledning. Det her trick er især godt at bruge, når du skriver SoMe-tekster, fordi du meget snapt skal have din læsers opmærksomhed, og få dem til at forstå alvoren i forhold til emnet.
#7 Kan du støtte dig op af et citat fra en anden ekspert?
Det er aldrig nogen dårlig idé at stå på skuldrene af andre eksperter. At vise, at det, du siger, ikke bare er noget, du finder på, men rent faktisk noget, som der er konsensus for indenfor dit fagområde. Det viser, du er kompetent og bare helt grundlæggende har styr på dit shit.
#8 Mal et billede, der taler til alle din læsers sanser
Sæt scenen og inddrag gerne din læser. For eksempel ved at sige “Forestil dig, at du …” Og så giver du den bare fuld skrald på detaljerne efter det. Hvad ser, føler, hører, dufter, mærker eller tænker din læser i den situation, som du har sat dem i?
Du kan se et eksempel i blogindlægget “Om en stille pige fra provinsen, der ufrivilligt fik succes som telefonsælger”, hvor vi både bruger en historie, men samtidig maler et tydeligt billede for læseren ved at beskrive med mange (både fysiske og mentale detaljer. Ja, helt ned til at beskrive cykelturen til arbejde.
#9 Brug dine søgeord i indledningen
Skriver du SEO-tekster ud fra søgeordsanalyser? Så husk, at nævne søgeordene i din indledning. Både af hensyn til Google og SEO, men selvfølgelig også i forhold til din læser. For hvis du skriver ud fra en søgeordsanalyse, ja, så er søgeordene nok den røde tråd gennem artiklen. Og så er de relevante for din læser at høre hele fra starten.
#10 Konklusionen og indledningen skal hænge sammen
Som udgangspunkt kan du faktisk godt give det hele væk i indledningen. Du kan godt give din læser konklusionen. Faktisk kan det være en rigtig god idé, fordi de læsere, der ikke når videre end indledningen, stadigvæk får din pointe med. Og dem, der læser videre, får lov til at se dig folde konklusionen ud og virkelig argumentere for din sag.
#11 Skil dig ud fra de andre
Selvfølgelig kun hvis det giver mening i den givne tekst (det gælder i øvrigt alle de ovenstående tricks også). Men hvis du kan, så tilføj noget nyt - noget, der overrasker din læser. Det kan både være sprogligt. Skriv på din egen måde (og ikke som du tror, du skal lyde). Men som sagt også i forhold til indholdet, hvis du er uenig med nogle af dine kolleger.
Du kan godt bruge indledningen som en del af din skriveproces
… men husk for guds skyld delete-knappen bagefter. For din proces er netop det: Din. Den er ikke interessant for din læser. Det er slutproduktet derimod. Og det er i virkeligheden dét, der er kunsten: At skrælle alt det unødvendige fra til sidst, så du kun har det, der er essensen af teksten tilbage.
For online går det stærkt. Der skal under et sekunds kedsomhed til - så er vi videre til den næste tekst. Det er hårde odds - men det betyder ikke, at du skal give op. Du skal bare sørge for, at din tekst er knivskarp fra allerførste sætning.
Hvis du har brug for en opskrift til at skrive stærke og professionelle blogindlæg, så tjek vores blogindlæg “Hvordan skriver man et blogindlæg” ud her.
Vil du gerne have en hjemmeside med webtekster, som du stolt kan vise frem? Så vil vi elske at hjælpe dig. Læs vores blogindlæg om tekst til hjemmeside her.
Hvordan skriver du så en god indledning? Eksempel på indledning her
Det handler som sagt ikke om, at du skal presse alle 11 tricks ind i én indledning (det ville blive lidt voldsomt). Men om at du skal udvælge de tricks, som giver mening i den pågældende tekst.
Her får du tre eksempler:
#1 Et eksempel på en indledning, der giver konklusionen
Først har jeg taget et eksempel med på et blogindlæg, vi har skrevet for karriererådgiver, livsmentor og coach, Marianne Snabe. Det ser sådan her ud:
I eksemplet her kan du se, hvordan Marianne allerede giver de 8 grunde i indledningen. Men. Hun skriver også, at hun vil folde dem ud senere i blogindlægget. Jævnfør trick #10. Det kan også være god service for de læsere, der måske vender tilbage til blogindlægget og skal have genopfrisket tekstens hovedpointer (uden at skulle igennem hele indlægget igen).
#2 Et eksempel på en billedlig forklaring af et abstrakt emne
Det næste eksempel er fra SEO-mentor Hannes Østergårds blog, hvor vi hjalp hende med at skrive et blogindlæg om linkbuilding. Det ser sådan her ud:
Her ser vi trick #8, hvor Hanne maler et konkret billede billede for at forklare et (for nogen) abstrakt begreb som linkbuilding. Hun sammenligner linkbuilding med restauranter og deres Michelin-stjerner (og anmeldelser generelt). Den her indledning gør, at Hanne fra første sætning sikrer sig, at alle kan være med (uanset niveau inden for området). Derudover italesætter Hanne også (jævnfør trick #2), at hun anskuer linkbuilding på en anden måde, end andre har gjort gennem tiden. Hun skiller sig derfor også ud fra nogle af hendes konkurrenter (se trick #11).
Til sidst giver Hanne læseren et overblik over teksten ved at koge blogindlægget ned til 5 dele. Det bliver både overskueligt, men det gør også, at der ingen tvivl er om, hvad læseren kan forvente sig af teksten. Læg desuden mærke til, at alle punkterne er lavet til jumplinks, så læseren let kan navigere i blogindlægget.
#3 Et eksempel på, hvordan du kommer skeptiske læsere i forkøbet
Det sidste eksempel er et blogindlæg, som vi har skrevet sammen med Janne Leth Førgaard, der driver Ekstramor. Blogindlægget handler om at sige farvel til kernefamilien, når man bliver ekstramor. Du kan se tekstens indledning her:
Janne arbejder rigtig meget med, at indledningen ikke kun indholdsmæssigt skaber overblik for læsere (jævnfør trick #1), men også layoutmæssigt, som du kan se ovenfor. Derudover lægger hun ud med en kort definition, som er hele udgangspunktet for blogindlægget.
I eksemplet ser vi også, hvordan Janne kommer den skepsis, som nogle måske vil gå til blogindlægget med. Det kan være et rigtigt stærkt træk for at sikre sig, at deres skepsis ikke tager over og gør, at læseren bare scroller videre.
Som du kan se, kan du kombinere de 11 tricks præcist, som du har lyst til. Du kan bruge ét ad gangen eller kombinere flere i samme indledning. Du kan også bruge dem bare for at få skriveprocessen i gang, hvis du har svært ved at finde den helt rette vinkel i din indledning.
Pas på med at tage din læser for givet
Til sidst vil jeg bare give dig et råd: Giv den hele armen i din indledning. Og giv dem en seriøs smagsprøve, der giver dem lyst til at slikke tallerkenen ren. En indledning skal ikke være kort for at være god (ligesom en lang indledning ikke nødvendigvis er god). Så tag de ord, som du har brug for. Og overvej fra tekst til tekst, hvor meget introduktion din læser egentlig har brug for.
Det værste, du kan gøre, er at tage din læsers opmærksomhed for givet. For sådan er virkeligheden langt fra. Det er benhårdt arbejde at få læsere på krogen (især relevante af slagsen).
Content marketing handler om at give. Ikke om at sælge her og nu. Det er en langsigtet marketingsstrategi. Husk på det, når du for eksempel skriver blogindlæg til dine potentielle kunder. Det handler først og fremmest om, at du skal dele din viden og din erfaring med dem - no strings attached. Du kan læse mere om, hvordan du lægger din egen content marketing strategi her.
Vil du gerne have en hjemmeside med webtekster, som du stolt kan vise frem? Så vil vi elske at hjælpe dig. Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med dine webtekster her.