Et af de gode råd, du kan finde blandt eksperter, der giver gode råd til iværksættere og selvstændige, er, at du skal være unik og vise, hvem du er.
Det er det, der gør hele forskellen.
Vær unik og vis, hvem du er.
Og det er helt korrekt.
Men hold nu op, hvor jeg hader det her råd af et godt hjerte.
Alene af den grund, at det er korrekt. Og det er møgsvært at udføre i praksis.
Men det vil være dit stærkeste kort på hånden – altså at vise, hvem du er, og hvad du står for. Ikke mindst for at skille dig ud fra mængden og connecte med dine kunder.
Det er lidt sjovere at lave forretning med en, du kender, og som du er tryg ved. Men også for at sikre dig mod kopister. For de kommer. Hvis din ide er god. Og de kan kopiere din ide. Hvis din ide er god nok.
Men det er lettere sagt end gjort.
Det ved jeg.
Jeg husker selv at have stået der og skulle vise, hvem jeg var og være unik og skille mig ud fra mængden, da jeg startede som selvstændig. Det var ligesom lettere sagt end gjort, ik?
For når det kom til mig selv og min egen virksomhed, så havde jeg svært ved at konkretisere det.
Du har nok regnet ud, at sådan er det ikke længere for mig.
Så her er nogle konkrete og lavpraktiske råd, du kan snuppe fra min striglekasse og bruge for at gøre din kommunikation personlig, unik og 100 % dig.
1. Find dit eget sprog i dine tekster
Det betyder, at du skal finde ud af, om du fx er en spøgefugl, omsorgsfuld, kæk, frisk eller handlekraftig.
Hvis du er en spøgefugl og gerne vil have det frem, så nytter det ikke noget at skrive i et formelt og passivt sprog. Du skal have et glimt i øjet, når du skriver.
Du skal turde lege med ordene.
Det kan betyde, at du vil begå et par grammatiske fejl – men hellere et par grammatiske fejl end en tør og upersonlig tekst.
Hvis du er den omsorgsfulde type og gerne vil have det frem i dit sprog, så brug følende, personlige og tænkende verber som forstå, føler, bekymre osv. Du skal med andre ord i gang med at finde en skrivestil, der passer til dig. Det er selvfølgelig oplagt på en blog, men også på en webshop kan du sagtens beskrive produkterne på en personlig måde.
Her er et simpelt trick til at gøre alle dine tekster mere personlige.
2. Pas på med at automatisere alt for meget
I dag er det muligt at planlægge og automatisere dine tweets, Facebook-opdateringer, nyhedsbreve og autosvar på mails. Men lad dig ikke forblænde af al teknikken.
Hvis du ikke er synlig bagved og reagerer på svar og kommentarer indenfor realistisk tid, vil du forsvinde som afsender (og i sidste ende virke utroværdig – og lad os ikke komme derud).
Hellere lidt færre opdateringer og nyhedsbreve end robotindslag. Du kan sagtens bruge det i korte perioder, men det skal ikke være en sovepude.
Automatisering er ikke 100 % klassens Hannbial Lecter. Kun hvis du hopper over på den mørke side. Jeg bruger selv i høj grad planlægning af mit indhold og har automatiseret en stor del af det. Og jeg vil også opfordre dig til at gøre det. Men ikke for at kunne forsvinde, men derimod for at kunne levere det bedste indhold på det rette tidspunkt i forhold til de aktiviteter, jeg gerne vil have i min forretning.
Husk på, at når gærdet er lavt, skal du tænke dig godt om, før du springer.
3. Vis, hvem du er på din “om mig”-side
Fortæl om det, du elsker at lave, mennesker, du ser op til, eller hvad du for alt i verden ikke vil gøre for penge. Altså noget, der helt tydeligt viser, hvem dine kunder skal samarbejde med og lave forretning med. Og ikke mindst hvorfor de skal vælge dig og ikke din konkurrent.
Jeg fortæller mig på en anderledes og kortfattet måde på min side her, fordi det giver mening at fortælle det på den måde. På den måde får jeg også vist, hvad jeg står for, og hvad jeg er lavet af. Men der er mange måder at vise det på. Her er én skabelon til din om-side, du kan bruge.
Det kan giveen masse skriveblokeringer, når snakken og tankerne falder på denne om-side. Det ved jeg. Jeg skriver selv mange af disse tekster for mine kunder. Og jeg gennemgår og genskriver jævnligt om-sider i min rådgivning. Fordi den er vigtig. Og den handler overraskende nok slet ikke om dig.
4. Negligér ikke dine personlige kompetencer
Når du starter din virksomhed, har du helt sikkert spurgt dig selv om, hvordan du kan gøre en forskel for dine kunder og dine samarbejdspartnere.
Ellers skal du stille dig selv det spørgsmål nu.
Det kan være, at du er god til at finde løsninger, det kan være, dit produkt er et musthave for dine kunder, eller det kan være, at du er hamrende god til at lære fra dig. Skriv det ned, og spørg eventuelt andre i din familie eller dit nære netværk, om de kan sige et par ord om dig, og hvad der gør dig unik. Hold fast i det. Vær stolt af det.
Spraymal det på soveværelsesvæggen.
Nej, ok…. men altså skriv det ned, for pokker. Og hav altid dine personlige kompetencer i baghovedet, når du kommunikerer. Kommuniker det ud mellem linjerne og ud ad sprækkerne. Kommuniker. Hvis du er god til at lære fra dig, så lær fra dig, når du skriver. Hvis du er god til at føle andre mennesker, så vis det, når du skriver.
5. Du skal turde være ærlig
Du banker ikke din konkurrent ved at sige det samme. Du når ingen vegne, hvis det, du siger, ikke siger en skid. Det er meget lettere at skabe en relation og komme helt tæt på hinanden, hvis vi tør være ærlige. Du kender det også fra dit eget liv. Det er folk med holdninger, du lytter til. Det er de mennesker, der tør at skille sig ud, du lægger mærke til. Sådan er det især for dine potentielle kunder.
Men det kræver noget af dig.
Det kræver, at du er ærlig. Og tør fortælle, hvad du mener som den fagperson, du er. Også selvom alle de andre ikke siger det. Faktisk er det, fordi de andre ikke tør sige det, at du skal gøre det. Det kræver nosser at være ærlig. Og nogle gange lidt kvindelist. Men allermest nosser.
Der er med garanti noget, du er uenig med de andre i din branche om. Noget, du måske tror, du er ene om at være uenig med de andre i. Gør mig og ikke mindst dine kunder, der skal kunne stole 100 % på dig, en tjeneste og sig det højt. Det er dig, der skal gå forrest. Hvis du altså vil have nogen, der skal følge dig. For det gør det meget lettere.
Og ja, det kan sagtens gøres med et glimt i øjet. Se bare her
Og husk så, at du udvikler dig og hele tiden skal revurdere den måde, du viser, hvem du er på.